Heart-shaped Box, av Joe Hill

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Heart-shaped Box, av Joe Hill

Post by Lothair Mantelar »

Heart-shaped Box
av Joe Hill

Antall sider: 365
Finnes på: engelsk
Utgitt: 2007

Joe Hill er sønn av den litt mer kjente forfatteren Stephen King, og som sin far har han et talent innen grøsser-sjangeren. Heart-shaped Box fikk meg til å kikke urolig rundt i rommet og krype langt nedi senga. Jeg har aldri vært en stor fan av spøkelseshistorier, men denne boka er ikke noe så generisk som det.

Judas Coyne er en verdensberømt death-metal artist. Han har et langt skjegg, store muskler og i fritiden liker han å samle på merkelige, okkulte objekter. I samlingen hans kan man finne firehundre år gammel hodeskalle av en mann som ble lobotomert, en skriftrull der en kvinne bekjenner at hun er en heks, og ikke minst; en film som viser to ungdommer bli voldtatt og drept.

En dag hører blir Jude fortalt at noen auksjonerer bort sin bestefars spøkelse på nettet. Av en eller annen uforklarlig grunn føler han at han bare må kjøpe det, og etter mindre enn ei uke blir en hjerteformet boks levert på døra hans. Inni boksen er en svart dress som visstnok tilhørte spøkelset da det var i live. Men det Jude ikke vet er at spøkelset ikke er kommet på høflighetsvisitt. Nei, Den Døde Mannen har kommet for å ta hevn, og alle som hjelper Jude vil lide samme skjebne som ham selv: døden.

Jeg fikk anbefalt Heart-shaped Box av såpass kjente forfattere som John Scalzi og Neil Gaiman. De sa begge to at dette var en av de bedre bøkene de hadde lest på lenge, og jeg kan se hva de mener. Dette er nemlig ikke en vanlig spøkelseshistorie. Joe Hill har prestert å skrive ei bok med levende karakterer (den beste av dem er paradoksalt nok Den Døde Mannen), et komplekst plott og en stemning som minner veldig om Gaiman’s American Gods. Dette er ingen morsom historie. Dette er en grusom historie om mislykket kjærlighet, hevn og døden, mesterlig fortalt av en up&coming forfatter.

Når det er sagt så er ikke denne boka perfekt. Eksposisjonen tar cirka hundre sider og den er ikke akkurat spesielt morsom å lese. Slutten ble ikke som jeg håpet, men jeg kan skjønne hvorfor Joe skrev den slik. Alt i alt vil jeg anbefale denne boka til deg som liker et godt grøss, eller som kun er på jakt etter en skikkelig pageturner. Karakter for Heart-shaped Box: 7,5/10.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply