The Name of the Wind av Patrick Rothfuss

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Pensum? Har ingenting med pensum å gjere. Faglitteratur, jepp, pensum, nope.

Dog, eg antar du kan kalle Ciceroboka ein slags pensum, vil antakeleg bruke den på masteroppgåva til hausten.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

I såfall er uttalelsa mi ytterligere gjeldende. Dessverre...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Vel, eg er byrja innsjå at om eg ikkje skal drukne i lag på lag av mindreverdigheitskompleks må eg byrje KUNNE noko før alle desse kollokviene og førelesningane der alle andre studentar kan meir enn meg om, vel, alt.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Apropos:

Kan noen si meg hva kollokvie egentlig betyr?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Quick definitions (colloquium)

noun: an address to an academic meeting or seminar
noun: an academic meeting or seminar usually led by a different lecturer and on a different topic at each meeting
http://onelook.com/?w=colloquium&last=c ... loc=spell1

Det er hva ei kollokvium er -- og dermed også hva det "betyr" -- men dersom du er ute etter en oversettelse av det latinske ordet, eller det engelske eller norske hybridordet, så går jeg ut fra at det ganske enkelt betyr samling. Ikke at jeg har tatt noe latin, men man har da såpass klassisk dannelse at man i noen grad kan se en slags grov betydning av enkle latinske ord og fraser...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Utan å slå opp noko som helst vil eg anta at det har etymologisk samanheng med same opphavsord som har gitt utspring i "co-" og "location", altså, "co-location", "samplassering", dvs samling.


Som eg jo ser at var Terje gjett òg, så eg trur eg skal stå på den.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Jeg er feig og slår opp (gjett hvem som kjøpte seg latinordbok for ei stund siden) og kan dermed si at det betyr conversation. For de mindre språkkyndige på denne siden (supergirls, antar jeg) enn meg, betyr det samtale.

Værsågod.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Jepp. Eg bomma på det med plasseringsgjettet (tenkte det var relatert til ord som "lokativ" men det var jo tullete når eg visste det var skreve med q på latin), "loqour" betyr tale, så med co- framfor blir det samtale.

(Du er ikkje den einaste med latinordbok. ;) )
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Takketakker. Men hvorfor ikke bare kalle det "samtalegruppe?" Det ville gjøre til så mye lettere.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Klart, me kan kalle kollokvier "samtalegrupper", shorts "kortbukser", videoar "filmbånd", institusjonar "organisasjonseiningar", media "forteljingsorganisasjonseiningar" eller gudane veit kva, men av ein eller annan grunn så tenderar me altså til å bruke korte framandord i staden...


Dessutan ville ingen møtt på ei "samtalegruppe". Lyder som noko Freuds pedagogiske tante Helen med palestinaskjerf kunne funne på.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Og hva er galt med tanter som bruker palestinaskjerf om jeg tørr spørre?!
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

davram bashere wrote:Og hva er galt med tanter som bruker palestinaskjerf om jeg tørr spørre?!
Nei, det tør du ikkje.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven
Posts: 147
Joined: Tue Jul 10, 2007 19:56
Location: Stavanger

Post by Pedron Naill »

som en liten opplysning: bok to (2) i denne serien heter "An Old Mans Fears", hvis jeg ikke husker feil.

den kommer 1. April, her i stavanger i alle fall, så regner med at den kommer samtidig i resten av vårt lille rike også.
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Bok 2 heter "The Wise Man's Fear" og blir ikke å se i noen bokhyller før våren 09. Dette ble bekreftet av editoren til Rothfuss, og amazon mener mye av det samme.

Hvis det derimot har seg slik at Stavanger får den i April i ÅR... da må jeg seriøst se om jeg ikke kan ta meg en tur nedover :P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven
Posts: 147
Joined: Tue Jul 10, 2007 19:56
Location: Stavanger

Post by Pedron Naill »

det var det hun i butikken sa i alle fall....

(hvis det ikke er sant, skyld på damen i Norli butikken på Amfi Madla xD )
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Post Reply