Harry Potter and the Deathly Hallows av JK Rowling

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 172
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Det er jo greit å slå litt sprekker i han også, ble litt voldsom heltedyrkelse i de andre bøkene. Og svak? Han viste seg å være enda mektigere enn man kunne trodd. Gjorde tross alt de riktige valgene da han kunne blitt mektigere enn voldemort noen gang ble.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Jeg likte det med Humlesnurr, ihvertfall det at hun skrev om ham. Og det var jo egentlig på tide å bli kjent med ham. Men han ble da overhode ikke svak og pinglete, for meg ble han mer menneskelig. Større og sterkere.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Enig med dere begge. I de foregående bøkene har Humlesnurr nærmens blitt dryket som en gud, så det var bra at man fikk se at han også var et menneske.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg også syns der var kjempefint at vi ble litt kjent med han, men jeg syns det er litt sånn, jeg skal være opprørsk å ødelegge for de som liker at humlesnurr er koselig og søt og sterk og god på en gang.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Enig med det, men det har vel egentlig vært hintet til at Humlesnurr ikke var en engel en stund nå så...
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jammen det ble for mye. Så mye at jeg mista følelsen av det at man skulle skjønne at han liksom var menneskelig. Det gikk alt for langt for meg...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 172
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Utifra sånn jeg har skjønt skrivestilen til Rowling, så har hun hatt et klart bilde på karakterene hele veien. Dermed regner jeg med at det bildet vi har fått av Dumbledore i den siste boken er noe hun har gått rundt med hele tiden (i alle fall nesten). Så fra hennes side er det nok ikke ment som å pøse på, bare simpelten avsløre mer av hans liv.
Så hvis du synes det virker overdrevent, så er det nok ikke ment sånn.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Nei RKJ har nok hatt det i bakhode hele tiden det er en settning jeg husker sånn sirka:

"Siden jeg er noe smartere enn folk flest, pleier mine feil å være tilsvarende større."
Der hinter vel egentlig han til fortiden sin.
Som vann til tørst strupe
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Eller til det tilfellet at han ikke gjorde som han burde og distanserte seg fra Harry og lot Slur overta opplæringen av han. (Er jeg i rett bok, eller helt på vilstrå?)
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

husker ikke hvem bok det var for øyeblikket. Men det kan ha vert hint til begge.
Som vann til tørst strupe
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Da er jeg ferdig med siste boka jeg også.

Hva jeg syntes om den? Det kan du jammen lure på.

Jeg hadde endel forventninger til denne boka på forhånd, om enn ikke like stor som til de foregående. Beklageligvis er ikke boka like god som jeg hadde håpet på. Den innfridde ikke.

Grunnene til dette er hovedsaklig den noe langrtrukne reisen rundt omkring, og litt... av noe uforklarlig. Det kan rett og slett være prosaen.

Men dog, det var mange høydepunkter her. Den vekselvis mørke og lette stemningen gjennom hele boka - som nok har vært tydeligere enn i de foregående - som førte til at det ikke bare ble depressivt eller bare bra, men at det var noe av hvert i større grad enn før. Småartige kommentarer innimellom har selvsagt også noe å si der, for eksempel Franks forsøk på humor om øret sitt *, og et par andre greier som jeg ikke husker i farta.

Videre var historien om Slur bra-bra, de fleste forventet vel at han av en eller annen grunn var snill, men det var selvsagt en gledelig overraskelse at han var snill av begjær.

Humlesnurr fortjente også litt mer utdypning, hvilket han fikk. Det var i det hele tatt fengslende å få servert ytterpunkt etter ytterpunkt (Rita Slita og Harry, egentlig) for så å få litt nyanser på det av Abriam. Forøvrig artig at han dukket opp igjen der han gjorde.

Det har vært nevnt Kings Cross, og det, pluss det forutgående fra Harry sin side, var vel det som fanget meg best. Noe Jesus over det, som nevnt, men like fullt bra.

Og avslutningen sitter, om den enn kunne vært kortere og mindre full av detaljer for min del. Hovepoenget er at ei Potter-bok skal slutte på Kings Cross.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Hvordan hadde han oversatt "'ear 'ear" vitsen rett etter ørehendelsen?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Videre var historien om Slur bra-bra, de fleste forventet vel at han av en eller annen grunn var snill, men det var selvsagt en gledelig overraskelse at han var snill av begjær.
Overraskelse? Tydelig at du ikke har vert på harry potter forumene, det var ganske stor enighet om at det kom til å skje, og
Spoiler
at Slur elsket lily
.

Selv syntes jeg også at boken var noe dårlig, men dette har jeg unnskyldet ved at jeg leste den på Engelsk, og meg og engelsk er ikke helt gode venner.

Synes egentlig boken ga få overraskelser og det siste kapitelet var unødvendig og skuffende.
Spoiler
Hvor mange gifter seg egentlig med ungomskjæresten sin? Ikke så mange, og det med at sønnen til Dult og Lupin ble alene synes jeg at tappet boken for litt, og navnene på ungene, nei, har ikke hørt på maken. Men skal vel lese den på Norsk også, så skal utale meg på et bedre grunnlag da.
Som vann til tørst strupe
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Sisnera wrote: Synes egentlig boken ga få overraskelser og det siste kapitelet var unødvendig og skuffende.
Spoiler
Hvor mange gifter seg egentlig med ungomskjæresten sin?
Det er jo fordi ingen ungdommer gidder å prøve skikkelig, og fordi de er hormonbomber da :lol:
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ah, jeg glemte å skrive om ørehendelsen, som jeg mistenker har tapt seg til norsk. Heldigvis la jeg igjen boka hjemme, så jeg har ikke det eksakte sitatet...

Men jeg mener å huske det er noe sånt som dette:

"Hvordan føler du deg?"
"Som en helgen."
"Hæ?"
"Hellig, ikke sant? Hullig, om du vil. "

Med mindre du sikter til noe Fleur sa?

Og Sisnera, jeg har ganske riktig ikke vært innom noen HP-forum, så da fikk jeg sjansen til å la det overraske meg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply