"Gloriana" av Michael Moorcock

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

"Gloriana" av Michael Moorcock

Post by Terje »

Gloriana,
av Michael Moorcock

1978/1993 -- Vinner av World FantasyAward for beste roman.
368 sider, paperback, Gollancz Fantasy Masterworks.


Dronning Gloriana hersker over Albion, et europeisk kongedømme hvis imperium og lydriker dekker halve kloden. Hun har hjelp av en av sin fars gamle rådgivere, fyrst Montfallcon, som nesten på egenhånd har skapt en ny gullalder i riket etter å ha drevet gale kong Hern til selvmord. Glorianas styre karakteriseres av en idealistisk humanisme; Montfallcon har formet henne til å motarbeide kriger, mislike tortur og dødsstraff, og sette ære og godhet høyt. Men samtidig vet Montfallcon at statsmannskunst ofte krever at noen få lider for de manges overlevelse, og at man ikke alltid kan følge lovene man selv gir. Han vet også at dersom man er åpen om denne dobbeltmoralen, vil det undergrave ens legitimitet. Han tar seg derfor av alle slike oppgaver selv, gjennom sin kompetente mesterspion -- Quire. Men hva skjer når Montfallcon støter fra seg Quire?

Gloriana er ikke fantasy per se. Her er ingen magi, ingen intelligente vesener som ikke er mennesker, ingen guder -- i det hele tatt, ingen overnaturlige elementer. Men romanen har utvilsomt fantastiske elementer, hovedsaklig i det at den beskriver en alternativ virkelighet, som tilsynelatende er annerledes enn vår helt fra tidlig oldtid. Slik får vi en verden tilsynelatende uten de store monoteistiske religionene, der England (Albion er et gammelt navn på England) allerede i en sen renessanse dominerer hele verden, med Polen, Tartary og Arabia som de store konkurrentene. Som mer enn gjennomsnittlig historieinteressert var dette en av trekkene ved romanen som fascinerte meg mest; å se hvordan Moorcock konstruerte en troverdig og bunnsolid alternativ historisk utvikling.

Noe annet som fengsla meg var plottet, og de mange små subplottene knytta opp til dette. I Gloriana får vi servert hoffintriger og stormaktspolitiske konflikter på løpende bånd, samt elegante løsninger på disse. Plottet er som regel både underholdende og spennende, men det var en sekvens midt inne i romanen som gikk litt langtsomt, da det var frustrerende å se hvor impotent Montfallcon var uten Quire, og hvor handlingslammet Glorianas hoff ble av skjulte, indirekte angrep. Det var naturligvis effektfullt å følge med på, men likevel frustrerende.

Når jeg hører begrepet ”hoff” blir jeg automatisk litt skeptisk. Jeg ser for meg store, kompliserte karaktergallerier, med påfølgende forvirring og irritasjon. Men i Gloriana var ikke dette noe problem. Mesteparten av handlinga foregikk i Glorianas palass utenfor London, med noen få scener enten inne i selve London by eller like i nærheten, og selv om det ble introdusert cirka et par-tre dusin karakterer i løpet av de 368 sidene, så var det bare omtrent et par håndfuller av disse man trengte huske noe særlig om. De fleste andre holdt det som regel å huske navnet på, og sånn omtrentlig hvor de befant seg i hoffets hierarki, ettersom handlingene deres i alle hovedsak var betydelig viktigere enn posisjonenen deres.

Når det gjelder selve karakterene så var de i det store og hele godt utvikla. Alle -- fra Montfallcon med den mørke fortida og frykten for tyranniet, til Gloriana og hennes kvaler der hun slites mellom embetets krav og sine egne lengsler -- gis tilstrekkelig motivasjon og dybde, og med mulig unntak av Quire -- som tidvis framstilles som en aldri så liten smule gal -- er det er det ingen karakterer som føles urealistiske. Enkelte av dem er til og med sympatiske.

Til syvende og sist er Gloriana en ganske interessant studie av statsstyrets kunst, og hva som skjer når enkelte idealer overvurderes i forhold til andre. Ikke nødvendigvis blant de beste bøkene jeg har lest, men utvilsomt verdt tida jeg brukte på den. Kan til en viss grad anbefales til alle som setter pris på det politiske spillet i blant annet A Song of Ice and Fire, selv om det i Gloriana naturligvis ikke blir like innfløkt og omfattende, plassbegrensningene tatt i betraktning.

Og siden jeg plutselig fikk lyst til å begynne å gi bøkene jeg leser karakterer: 8.0/10.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Kva er tidssettinga? Får ein vite litt om begivenheitsforløpet som har ført til denne alternative historia? Kva er i så fall dei store historiske endringane i forhald til den verkelege?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Terje wrote:Og siden jeg plutselig fikk lyst til å begynne å gi bøkene jeg leser karakterer: 8.0/10.

For å sitere et utall middelmådige filmer: " Hve er du, og hvor har du gjort av Terje?!"
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Re: "Gloriana" av Michael Moorcock

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:
Og siden jeg plutselig fikk lyst til å begynne å gi bøkene jeg leser karakterer: 8.0/10.
Ah... The force is strong in you. Welcome to the dark side, young stripling :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Loki wrote:Kva er tidssettinga? Får ein vite litt om begivenheitsforløpet som har ført til denne alternative historia? Kva er i så fall dei store historiske endringane i forhald til den verkelege?
Vel, det sies ikke mye om det, men... for eksempel omtales området som i dag kalles Israel og Palestina for "Fønikia", noe som tyder på at fønikerne i denne verdenen slo isrealittene og de andre "jødene" i en av disse folkenes mange kriger. Som en konsekvens finnes ingen kristendom, og det virker som om engelskmennene tilbet greske guder, i den grad de tilber noe som helst. Videre er det snakk om en gammel heltekonge som heter Brutus, og som kom til De britiske øyer "for 8000 år sida", hvis jeg husker riktig. Ellers er Tyskland som vanlig fullstendig fragmentert, og resten av Vest-Europa under engelsk overhøyhet.

Men hva som har ført til at verden utvikla seg annerledes er det aldri noen som "forklarer", og det virker stort sett som om det er ganske dype endringer over hele fjøla. Det som imidlertid er ganske klart er at dette foregår i en slags parallell dimensjon, for det er noen vitenskapsmenn fra Albion som reiser fram og tilbake mellom disse, og blant andre har henta med seg en viss "Hiddler" (tysk keiser, som han noe vantro omtales som) tilbake.

Tidssettinga er ellers en ganske generell renessansesetting, det vil si omtrent Elizabeth I.s tid, men til synelatende uten skytevåpen.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote:Videre er det snakk om en gammel heltekonge som heter Brutus, og som kom til De britiske øyer "for 8000 år sida", hvis jeg husker riktig.
8000? Du milde. Umiddelbart tenkte eg på Lucius Junius Brutus eller ein av sønnene i ein meir monarkistisk utvikling av Roma, men det ville jo plassert denne boka 5500 år fram i tid...
Det som imidlertid er ganske klart er at dette foregår i en slags parallell dimensjon, for det er noen vitenskapsmenn fra Albion som reiser fram og tilbake mellom disse, og blant andre har henta med seg en viss "Hiddler" (tysk keiser, som han noe vantro omtales som) tilbake.
XD
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Det som imidlertid er ganske klart er at dette foregår i en slags parallell dimensjon, for det er noen vitenskapsmenn fra Albion som reiser fram og tilbake mellom disse, og blant andre har henta med seg en viss "Hiddler" (tysk keiser, som han noe vantro omtales som) tilbake.
Vent nå litt...
Hvis det ikke er magi og lite utviklet teknologi hvordan har de hentet "Hiddler " fra en annen dimensjon?
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Aner ikke. Det er en temmelig perifer skrue av en karakter som har fått en fløy av dronningas palass, og der sitter han og skrur sammen diverse bisarre mekanisk-thaumaturgiske maskiner, som en eventyrlysten adelsmann så reiser til andre dimensjoner med. Selvsagt, dette er på et så eksperimentalt nivå at de fleste anser begge to som galninger; at de sitter og drikker seg dritings, finner noen åndssvake tullinger på et asyl, og så presenterer disse som besøkende fra en annen dimensjon...
8000? Du milde. Umiddelbart tenkte eg på Lucius Junius Brutus eller ein av sønnene i ein meir monarkistisk utvikling av Roma, men det ville jo plassert denne boka 5500 år fram i tid...
Jeg tenkte også på en av Brutus'ene, og det kan hende jeg blingsa *litt* på den tidsregninga...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply