Rand, Perrin eller Matt?

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvem er best?

Rand
16
33%
Matt
20
42%
Perrin
12
25%
 
Total votes: 48

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Matrim Cauthon wrote:Jeg stemte matt. Liker ham best, p.g.a. all flaksen og hasardspillingen og selvsagt taktikken hans
Kanskje rette i forhold til det valgte navnet ditt og :P

Jeg liker Perrin jeg. Han er nydelig og glad i Faile, og jeg syns han er den som klarer å holde mest på seg selv :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Mizu
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sun Nov 11, 2007 21:05
Location: Jessheim

Post by Mizu »

Matrim Cauthon wrote:Jeg stemte matt. Liker ham best, p.g.a. all flaksen og hasardspillingen og selvsagt taktikken hans
Enig! Kult navn :D
Jeg elsker scenene der Mat begynner å snakke taktikk og resten av folka er litt sånn "WTF?".
Spoiler
Som da Lan spurte Mat om hva han ville gjøre når de skulle sloss mot Couladin. Slike scener er gull
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

ja. den scenen er konge.
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Shallis wrote: Jeg liker Perrin jeg. Han er nydelig og glad i Faile, og jeg syns han er den som klarer å holde mest på seg selv :)
Ja, men alle karakterene endrer seg og noe av det som er så flott med serien er nettopp denne karakterutviklinga, og at vi kan se at de har utviklet seg. Sammenlign KoD med tEotW. Hvem skulle trodd?
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

chriz wrote:
Shallis wrote: Jeg liker Perrin jeg. Han er nydelig og glad i Faile, og jeg syns han er den som klarer å holde mest på seg selv :)
Ja, men alle karakterene endrer seg og noe av det som er så flott med serien er nettopp denne karakterutviklinga, og at vi kan se at de har utviklet seg. Sammenlign KoD med tEotW. Hvem skulle trodd?
Selvfølgelig, utvikling og at de vokser er et must, men jeg syns både Rand og Mat mister mye av seg selv og forandrer seg HELT.

Rand som den snille rolige gutten han var, til en voldsom gærning som har hundrevis av folk inni hodet, og er steinhard inni, ihvertfall virker det sånn på de som er rundt han.

Mat, som jeg kan huske dreiv mest og tulla rundt og skapte problemer for seg selv. Kan ikke huske at han dreiv å fløy etter jentene i Emonds Field, men det kan jeg tåle. Han blir mye mer alvorlig, og slutter nesten helt å tulle. Bare syter en del :P

Og Perrin da, som beholder det av seg som ønsker å være forsiktig, men som tar vare på det han er glad i, og ikke gjør så mye ut av seg. <3
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Shallis wrote:Rand som den snille rolige gutten han var, til en voldsom gærning som har hundrevis av folk inni hodet, og er steinhard inni, ihvertfall virker det sånn på de som er rundt han.
Derfor liker jeg ikke Rand mere, som sagt tidligere.

Jeg skjønner poenget ditt.

Når det gjelder Matt så beholder han jo noe av sjarmen, men jeg synes det er bare bra at han blir litt mer seriøs jeg :)

Syntes Perrin hardnet litt jeg,
tPoD-KoD
når Faile holdes fanget av Shaidoene. Skjønner at han er bekymra, og det var flott når de ble gjenforent igjen
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

chriz wrote:Syntes Perrin hardnet litt jeg,
tPoD-KoD
når Faile holdes fanget av Shaidoene. Skjønner at han er bekymra, og det var flott når de ble gjenforent igjen
Men det tok jo hundre år! Ble litt smålei. Fikk sånn såpeoperafølelse når historien bare strakk og strakk!
Det er noe av det jeg synes blir dårligere utover i serien. Ting tar lenger og lenger tid. Man venter på at noe skal skje, men så skjer det ikke før 2 bøøker etter. Men ikke misforstå meg.. Jeg elsker dem forde!
lolzi
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Jeg innbiller at ting som begynte å skje i LoC ikke er avsluttet enda, mens fra de tidligere bøkene har jeg inntrykket av at de er mer noe for seg selv og har en egen historie som avsluttes mot slutten av boka.
Men det er kanksje ikke så rart, de første bøkene foregår over flere måneder, mens i bok 10 f.eks.
Spoiler
foregår mesteparten om hva de forskjellige karakterene gjør i dagene rundt renselsen av saidin
En annen grunn til at jeg likte Perrin en del var at jeg er stor fan av hele den ulvegenskapen hans. Det høres så kult ut! :D
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Shallis wrote:
Mat, som jeg kan huske dreiv mest og tulla rundt og skapte problemer for seg selv. Kan ikke huske at han dreiv å fløy etter jentene i Emonds Field, men det kan jeg tåle. Han blir mye mer alvorlig, og slutter nesten helt å tulle. Bare syter en del
Det blir vel referert flere ganger til at Matt var ramp i Emondsmark, også i forhold til jenter.

Den mest markante forskjellen i Matts oppførsel er vel i det hele tatt at han blir mer ansvarlig, og han er mer ironisk enn direkte morsom, i det hele tatt mer kynisk. Man blir vel slik av å ha noen generaler i hodet antar jeg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Jeg synes egentlig Matt har blitt morsommere jeg. Ikke sånn at han er gladere eller noe. Kanskje jeg har en rar form for humor eller husker veldig dårlig. Er en stund siden jeg har lest de siste nå.
lolzi
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Valgte Perrin jeg. Liker måten han alltid er så rolig og fattet på. Og hvordan han er lidenskaplig forelsket i Faile.

Og som mange sier. Rand har blitt for Hard. Tror noe av grunnen er at det er vannskelig å finne asosiere han med andre lenger. jeg synes han begyner å bli litt apstrakt som person, hvis noen skjønner hva jeg mener.

Matt, får vel si litt om ham også. Synes han har blitt og er litt for mye på en måte. Han er fantastisk artig å lese om. Men ja, litt for mye. Men det har julbet på etter Tuon da ;)
Som vann til tørst strupe
Mizu
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sun Nov 11, 2007 21:05
Location: Jessheim

Post by Mizu »

Rand er jo i en ganske unik situasjon da, så det er jo forståelig hvorfor han er slik han er. Men når det er sagt syntes jeg det er litt underlig at noen deler av profetien er de så redd for at ikke skal bli oppfylt (at han klarer å unite'e alle byene og drepe the Dark One, osv.), mens det at han for eksempel blir gal tar alle for gitt. Rand har i hvertfall ikke noen tro selv på at han ikke kommer til å bli gal og drepe alle han elsker.
Spoiler
En annen ting jeg syntes er irriterende er at Rand ikke klarer å holde seg til en kone. Jeg syntes det blei litt sært, etterhvert. Sånn sett har jeg mer sansen for Perrin og Mat
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Jeg håper
KoD
giftemålet mellom Matt og Tuon får en betydning videre, også syns jeg Tuon burde elske Matt tilbake. Sånn som jeg forsto det så var hele giftemålet en del av et maktspill eller noe sånt for henne.
Spoiler
Synes for øvrig der er greit at Jordan legger inn en twist på Rand og koner jeg. I starten så maser han om at ingen kan elske en som han også ender han opp med tre koner! :D
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Mizu
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sun Nov 11, 2007 21:05
Location: Jessheim

Post by Mizu »

Spoiler
Jeg syntest det ble litt klamt jeg. Kanskje fordi jeg fortsatt er ung og naiv og mener man får prøve på en og se om det går, hvis ikke så prøver man med en annen. Syntes det er litt merkelig at de tre jentene skal elske han så høyt at de bare må ha han selv om de må dele på han. Kanskje du har rett at i en fantasiverden hvor flerkoneri er lov så er det bare riktig at den mektigste mannen på jorda har fler enn en :P
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Spoiler
Det hadde vært litt for ensformig på den fronten dersom alle

bare skulle ha en kone og alle hovedpersonene da ville vært delt inn i par.

Derfor er twisten med Rand og konene hans en fin forveksling mot det vanlige :p
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Post Reply