Tidshjulet vs. Bibelen
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Tidshjulet vs. Bibelen
Har lagdt mærke til at endel av bøkene, og historien generelt, kan ha en vinkling/likhet med bibelen! Er d andre som syns at endel av historien ligner på prinsipp som fins i bibelen? (Vet ikke helt om d er her denne tråden skal postes men?)
-Vi har f. eks d at Dragen blir gjennfødt til å redde verden, og Jesus blir jo også født for å redde verden.
-Og så er d jo DO mot Skaperen, liksom d er Djevelen mot Gud, men dette er d jo mange historier som bygger på!
-Og så har vi jo Aielene (Dragefolket) som kanskje kan være en paralell til Israelsfolket i bibelen!
D er mange fler, men kommer ikke på flere i farten, kommer sikkert til å poste fler her når jeg finner dem!! Og dere må bare poste likhetstrekk, dere finner, dere også!!
-Vi har f. eks d at Dragen blir gjennfødt til å redde verden, og Jesus blir jo også født for å redde verden.
-Og så er d jo DO mot Skaperen, liksom d er Djevelen mot Gud, men dette er d jo mange historier som bygger på!
-Og så har vi jo Aielene (Dragefolket) som kanskje kan være en paralell til Israelsfolket i bibelen!
D er mange fler, men kommer ikke på flere i farten, kommer sikkert til å poste fler her når jeg finner dem!! Og dere må bare poste likhetstrekk, dere finner, dere også!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Uff, jeg er så uoriginal, men heller uoriginal enn upresis. For ikke å snakke om at jeg uansett har den meste av WoT-kunnskapen min herfra:
http://linuxmafia.com/jordan/3_sources/3.01_bible.html
Masse greier der, og jeg kunne i og for seg ha copypasta det hit, men det er, som sagt, mye.
EDIT: Forøvrig bør du være forsiktig med den sida hvis du ennå ikke har lest hele serien...
http://linuxmafia.com/jordan/3_sources/3.01_bible.html
Masse greier der, og jeg kunne i og for seg ha copypasta det hit, men det er, som sagt, mye.
EDIT: Forøvrig bør du være forsiktig med den sida hvis du ennå ikke har lest hele serien...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Lews Therin Telamon
- Mørkefrende

Religion
Ja, RJ har nok helt sikkert hentet elementer fra kristendommen også til bøkene. Men mange religioner kretser rundt forholdet mellom to grupper der religionen bekjenner seg den ene og underkaster seg den mens den andre blir deres motsetning.
Og de fleste religioner har også avatarer av gudene sine, så det er ikke nødvendigvis slik at alt er tatt fra kun kristendommen.
Selve den sirkulære tidstanken ser jo meget lik ut den Hinduismen/Buddhismen bruker. Litt interessant der er jo tanken om Nirvana, at det blir noe utenfor den vanlige sirkulære gjenfødelsen. Tenk for eksempel på The Horn of Valere og heltene som er bundet til det.
Men ja, mange av ordene og navnene, slik som nevnt i hyperlinken ovenfor er varianter av ord man finner igjen i bibelen og mange skrekkfilmer og lignende.
Shai'tan, Ishamael, Sammael, Bel'al etc er jo gode eksempler på det.
Men religion er jo et viktig tema for så mange mennesker, så også fantasyforfattere har jo mye å hente her.
Se bare på Tolkiens Silmarillion, den har nok hentet mye fra bibelen.
Så jeg tror helt sikkert at han har hentet mye fra kristendommen, men også mange temaer fra andre religioner. Randland inneholder mange kulturer, så RJ må jo ha latt seg inspirere noen steder til alt dette. Det er jo umulig å ikke la seg inspirere av andre ting, selv om man kanskje ikke alltid er like bevisst dette. Vi mennesker er alltid farget av våre erfaringer og vi kan ikke hente informasjon utenfor dette spekteret av erfaringer.
Og de fleste religioner har også avatarer av gudene sine, så det er ikke nødvendigvis slik at alt er tatt fra kun kristendommen.
Selve den sirkulære tidstanken ser jo meget lik ut den Hinduismen/Buddhismen bruker. Litt interessant der er jo tanken om Nirvana, at det blir noe utenfor den vanlige sirkulære gjenfødelsen. Tenk for eksempel på The Horn of Valere og heltene som er bundet til det.
Men ja, mange av ordene og navnene, slik som nevnt i hyperlinken ovenfor er varianter av ord man finner igjen i bibelen og mange skrekkfilmer og lignende.
Shai'tan, Ishamael, Sammael, Bel'al etc er jo gode eksempler på det.
Men religion er jo et viktig tema for så mange mennesker, så også fantasyforfattere har jo mye å hente her.
Se bare på Tolkiens Silmarillion, den har nok hentet mye fra bibelen.
Så jeg tror helt sikkert at han har hentet mye fra kristendommen, men også mange temaer fra andre religioner. Randland inneholder mange kulturer, så RJ må jo ha latt seg inspirere noen steder til alt dette. Det er jo umulig å ikke la seg inspirere av andre ting, selv om man kanskje ikke alltid er like bevisst dette. Vi mennesker er alltid farget av våre erfaringer og vi kan ikke hente informasjon utenfor dette spekteret av erfaringer.
- In the Light - LTT
-
Fantasy Freak
- Hengiven

Selvsagt er Tolkiens bøker inspirert av bibelen, han sa selv at han var katolikk!
Og WoT må jo være inspirert av mange religioner/sammfunn, siden man kan trekke linjer mellom WoT og mange ulike ting!
Intressant teori d med Nirvana og heltene som er bundet til Hornat, men befinner ikke de seg i Drømmeverdnen som Egwene og de er i?? Så da befinner de seg i en annen verden, som ligger inne i Mønstret til Hjulet!
Og WoT må jo være inspirert av mange religioner/sammfunn, siden man kan trekke linjer mellom WoT og mange ulike ting!
Intressant teori d med Nirvana og heltene som er bundet til Hornat, men befinner ikke de seg i Drømmeverdnen som Egwene og de er i?? Så da befinner de seg i en annen verden, som ligger inne i Mønstret til Hjulet!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
Tolkien var djupt truande, og svært katolsk ja...Ashaman wrote:Selvsagt er Tolkiens bøker inspirert av bibelen, han sa selv at han var katolikk!
Du finn ein god del parallellar i FAQane til Wotmania. Eg såg ein gong eit intervju der RJ sa kva kulturar i tWoT som var inspirert av kva kulturar i den verkelege verda. Skal sjå om eg finn det seinare.Ashaman wrote:Og WoT må jo være inspirert av mange religioner/sammfunn, siden man kan trekke linjer mellom WoT og mange ulike ting!
Dei venter i tel'aran'rhiod ja. Draumeverda ligg på tvers av, mellom og rundt alle trådane i Mønsteret, og er dermed ikkje ein del av Mønsteret.Ashaman wrote:Intressant teori d med Nirvana og heltene som er bundet til Hornat, men befinner ikke de seg i Drømmeverdnen som Egwene og de er i?? Så da befinner de seg i en annen verden, som ligger inne i Mønstret til Hjulet!
Ok, d er sant ja.incanus wrote:Dei venter i tel'aran'rhiod ja. Draumeverda ligg på tvers av, mellom og rundt alle trådane i Mønsteret, og er dermed ikkje ein del av Mønsteret.
Så dermed kan d ikke være en slags Nirvana de er i da?? Eller?
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Fantasy Freak
- Hengiven

Han kan jo ha fått inspirasjon av Nirvana greia, men forandra d litt!
Man hvor tror dere han har fått ideen om mange parelelle verdner fra??
D er jo mange som har teorier om menge verdner, men hvor stammer disse teoriene fra??
Man hvor tror dere han har fått ideen om mange parelelle verdner fra??
D er jo mange som har teorier om menge verdner, men hvor stammer disse teoriene fra??
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg skal ikke skryte på meg den største kunnskapen om fysikk, men det er noen alternative fysikkmodeller hvor de opererer med alternative dimansjoner og alt sånn. Det begynner å bli ei stund siden sist jeg leste Illustrert Vitenskap, men... 
Ellers er vel dette med alternative dimensjoner en ganske velbrukt greie innen, om ikke fantasy, så i allefall innen science-fiction...
Ellers er vel dette med alternative dimensjoner en ganske velbrukt greie innen, om ikke fantasy, så i allefall innen science-fiction...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Her er en intressant teori som jeg fant på nettet:
D er mange likhetstrekk mellom Matt og Odin fra norrøn mythologi!!
D er mange likhetstrekk mellom Matt og Odin fra norrøn mythologi!!
-According to prohecy, Mat will give up "half the light of the world to save the world", and in Egwene al'Vere's dreams has been seen to place his eye on a balance scale. Odin was half-blind, giving up his eye for knowledge.
-Mat was hanged after bargaining to replace the holes in his memory; he says he was, "hanged for knowledge". Odin did the same to gain the knowledge of death.
-Mat is a general, and one of Odin's divine domains is war.
-The Aelfinn called Mat "Gambler" and "Son of Battles." Odin was known as the Gambler and was called Father of Battles.
-Written on Mat's ashanderai is a poem bracketed by two ravens; the poem includes the line " ...thought is the arrow of time, memory never fades." Odin had two ravens, named Hugin and Munin: Thought and Memory.
-Odin was often portrayed as wearing a wide brimmed hat, and carrying a spear, the same as Mat.
-Odin's hall of Valhalla was filled with honored dead heroes who waited there to fight for him in the last battle, Ragnarok; Mat is the sounder of the Horn of Valere, which calls long dead heroes back to fight for him at the Last Battle, Tarmon Gai'Don.
- Davram Bashere
- Davram Bashere
Då eg har brukt (for) mykje tid på sider som Wotmania, TarValon og DragonMount, har eg eg sett den referansen mange gonger... I tillegg vert Perrin samanlikna mykje med Tor, og Rand ein del med Tyr, om ein tenkjer på norrøn mytologi. Den personen Rand vert samanlikna mest med, er kanskje kong Arthur.
Som eg nevnte i eit tidlegare innlegg, so finn du informasjon om både likskapstrekk mellom Mat og Odin, so vel som tilsvarande samanlikningar for fleire andre karakterar, i FAQane til Wotmania. Dei har (dessverre for ein del her) nyleg oppdatert alle FAQane for Knife of Dreams, so det er mange spoilerar i dei.
Som eg nevnte i eit tidlegare innlegg, so finn du informasjon om både likskapstrekk mellom Mat og Odin, so vel som tilsvarande samanlikningar for fleire andre karakterar, i FAQane til Wotmania. Dei har (dessverre for ein del her) nyleg oppdatert alle FAQane for Knife of Dreams, so det er mange spoilerar i dei.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Angående Mat og Odin-likheta, så har jeg ofte sett det foreslått at Mat vil miste et øye, ettersom Odin også gjorde det.
Selv er jeg uenig i dette: Jeg mener at Mat allerede har mista et øye, om enn et symbolsk et. Odin bytta øyet sitt mot en slurk av Visdommens Kilde - han ga med andre ord et øye (evnen til å se) i bytte mot kunnskap; viten.
Se så på Mat. Han mottok av Finnene i Rhuidean store kunnskaper (mer spesifikt: minner) om krigskunst. I bytte for dette, "ga" han fra seg (les: tok Finnene) hans egne minner - altså saker og ting han har sett, og ting han vet. Det symbolske øyet er altså hans egne minner.
Problemet er vel bare - forutsatt at jeg husker rett, noe det langt ifra er noen garanti for - at Mat også hadde slike minner under hans adskillelse fra Aridhol-dolken. Hvordan dette kan ha seg er verre å forklare...
Selv er jeg uenig i dette: Jeg mener at Mat allerede har mista et øye, om enn et symbolsk et. Odin bytta øyet sitt mot en slurk av Visdommens Kilde - han ga med andre ord et øye (evnen til å se) i bytte mot kunnskap; viten.
Se så på Mat. Han mottok av Finnene i Rhuidean store kunnskaper (mer spesifikt: minner) om krigskunst. I bytte for dette, "ga" han fra seg (les: tok Finnene) hans egne minner - altså saker og ting han har sett, og ting han vet. Det symbolske øyet er altså hans egne minner.
Problemet er vel bare - forutsatt at jeg husker rett, noe det langt ifra er noen garanti for - at Mat også hadde slike minner under hans adskillelse fra Aridhol-dolken. Hvordan dette kan ha seg er verre å forklare...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Nja, men det kan jo hende at det ligger igjen noe informasjon inne i hjernen hans, men at det må utløses noe for at han skal huske det. Men siden han både fikk og mista minner før Rhuidean...
Og når jeg tenker etter, var vel det som skjedde i Rhuidean at han ba om og fikk fylt hullene - dog ikke på den måten han ønska.
Og når jeg tenker etter, var vel det som skjedde i Rhuidean at han ba om og fikk fylt hullene - dog ikke på den måten han ønska.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.