Vel nå er filmen fordøyd...

Bra den. Gav den en firer. Synes det var både det ene og det andre å utsette på den, men helhetsinntrykket var jo bra da.
Ting jeg har å utsette på filmen:
- Lucy og Susan. Synes ikke helt at personene passet til rollene, eller kanskje de rett og slett ikke var verdens beste barenskuespillere. Guttene var flinke.
- Manuset. Ærlig talt, man kan ikke bruke linjer som: "Are you with me?" "To the death." og forvente at publikum skal holde seg seriøse? Eller "Where are we going?" (Susan på Aslans rygg). Disse og flere linjer irriterte meg og spolerte for en hærlig opplevelse. Noe bra var det i og for seg også her. ("My name is Philip."

) Og enkelte ganger begynte jeg å lure på om manusforfatter manglet fantasi, og at det var grunnen til at enkelte linjer kom opp igjen to ganger i løpet av filmen, eller om han prøvde å dra en rød trå gjennom filmen og bruke litt symbolikk. Fungerte dårlig, spør du meg. Stedene ble liksom tatt litt ut av sammenheng. Samt at det jo skjedde på fire anledninger. (Som jeg la merke til ved første seing.)
- Klippinga. Spesielt i slagscenen når hæren nærmer seg Peter og Edmunds hær. De bruker kameraet og går nedenfra og opp. Deretter bort, deretter tilbake nedenfra og opp igjen. Deretter enda noen ganger. Og en generell feil - fra mitt ståsted ihvertfall - er at de går for fort. Får ikke skapt det store "OIIIII..."øyeblikket. Flere slike litt merkverdig klippe-filme-sekvenser, men det var den mest åpenbare.
- Snøen.

Og spesielt når den ligger PÅ øyebrynene! En hver fornuftig person ville vippet snøen bort, eller tørket den vekk! Irriterende liten detalj, men dog.
- Nissen burde være litt rødkledd i hvert fall!
Ting jeg likte godt!
- Peter og Edmund (som jeg allerede har påpekt) var flotte.
- Enkelte kommentarer, som "That's a womans coat." "I know."
- Heksa. Nydelig gjort! Utrolig bra hår! Og kjolen (men utringingen var tvilsom spør du meg...)
- Starten i London.
- Mr. Tumnul ( var det det han het, faunen?) Utrolig godt førsteinntrykk!
- Scenen på slutten da de fire var voksne. Artig.

- Andre småting...