KoD - spørsmål

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
And
Trollok
Trollok

KoD - spørsmål

Post by And »

Når ble det bevist at Mazrim Taim var/er en mørkefrende? Sitér det gjerne, men vis meg det, for Guds skyld - jeg kan ikke se at det ble bevist. Har ikke sjekka heller, men ;).

Flott side, men forumet, med alle teorier, svar på spørsmål osv. blir faktisk (og desverre) litt rotete og uoversiktelig...
Dere er så flinke, alle sammen.

[quote]
"On the heights, the paths are paved with daggers"[/quote]
- så sant, så sant...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hei And, flott at du skriver litt! :) Det ansees som bevist ved at MT tar i mot Tar Valon følget og sier "Let the Lord of Chaos rule." Det er selvfølgelig en del andre "småting" og hinting her og der også... som hans alder vs hans mangel på galskap (eller i hvert fall synlig galskap), hans evner (det at han kan kjenner om andre menn kan kannalisere), alt det som foregår i det svarte tårnet...

(Vedder på at du snart for et bedre svar av Incanus! Han er eksperten her... :D )
Urban tilværelse
finduz
Centurion
Centurion

Post by finduz »

Tror ikke det har blitt direkte bevist nei, men han sendte jo noen for å drepe Rand, han er ikke blitt gal og det han sier i slutten av CoD. Så det er en del småting som hinter om det, men tror ikke det er noen direkte bevis.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Var det ikke Demandred som beordret angrepet på Solpalasset i Cairhien? (jeg går ut fra at det er dette finduz refererer til med "sendte noen for å drepe Rand"...)

Ellers fant jeg denne på WoT FAQ - oppdatert til og med CoT:
Darkfriend Asha'man
So far, the only ones we know for sure are DFs are the four "renegade" Asha'man: Peral Torval, Charl Gedwyn, Raefar Kisman, and Manel Rochaid, all of whom are dead as of WH. There are up to thirty Asha'man receiving "special training" from Taim, according to Logain [COT: 24, A Strengthening Storm, 557], but we can't yet know for sure if all or even any of these are definitely Darkfriends.
Ellers putter jeg med denne lenka: Is Taim a Darkfriend?.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Var det ikke Demandred som beordret angrepet på Solpalasset i Cairhien?
Demandred ja. Og Moridin. Og Mazrim Taim. Trur kanskje det vart sagt i POVen til Raefar Kisman, asha'manen som vart drepen på gata i Far Madding av Padan Fain. Var vel noko slikt han tenkte:
Raefar Kisman wrote:"Kill him", the M'hael said. "Kill him", Demandred had ordered later. "Kill him if you must, but above all, bring everything in his possession to me", Moridin had commanded last.
Moridin var sjølvsagt på jakt etter Choedan Kal...

Når det gjeld andre bevis for at Taim er mørkefrende, so er epilogen i KoD det beste: "Remember the old saying: Let the Lord of Chaos rule. Det å la kaosets herre rå var ein ordre som kom direkte frå den Mørkaste...

Andre bevis/indisier er
  • ordren om å angripe Rand
  • kunnskap han ikkje burde ha (kanskje som følge av opplæring frå ein Fortapt)
  • utsagnet "so-called Aiel" (ingen andre enn Aielane sjølv, Rand, og dei Fortapte veit kva Aielane var i Legendenes Alder)
  • golvflisene i palasset hans (raude og svarte - fargane til Moridin)
  • symbolet på ei dør i palasset (tre lyn i ein knyttneve - brukt av Be'lal i Rift, og Sammael i eit møte mellom Fortapte i tel'aran'rhiod)
Sikkert meir og, men var dei eg kom på no...
Post Reply