Reise
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Ok... hadde plutselig en misstanke om at du var en annen...
Lykke til med det!
Jeg har selv ikke vært særlig mye i øst-europa, men jeg har vært både i Berlin, Paris, Roma og Amsterdam (blant annet), og av de byene må jeg si jeg likte Paris aller aller best. På videregående lærte jeg meg imidlertid tysk og ikke fransk, og det angrer jeg bittert på. Skulle gjerne ønsket å studere ei stund i frankrike. Utveksling.
Jeg har selv ikke vært særlig mye i øst-europa, men jeg har vært både i Berlin, Paris, Roma og Amsterdam (blant annet), og av de byene må jeg si jeg likte Paris aller aller best. På videregående lærte jeg meg imidlertid tysk og ikke fransk, og det angrer jeg bittert på. Skulle gjerne ønsket å studere ei stund i frankrike. Utveksling.
Urban tilværelse
Har vært på tre forskjellige ferier de siste tre ukene.
Først dro jeg med pappa, stemor og søster til Gran Canaria. Dette er vel andre gang jeg er på skikkelig sydenferie, hvor det eneste å ta seg til er å ligge i sola. Kommer hjem litt brunere enn før, og får som oftest lest en god del, men ellers er jeg ikke spesielt glad i syden-ferier. Det må skje litt ...
Uka etter dro vi som kjent på skoletur til tyskland, og reiser med jevnaldrene blir sjelden kjedelig. Gøy å få brukt språkkunnskapene også. Vurderer å ta et av mine fem studieår i tyskland.
Til slutt dro vi fem kamerater på en hytte ovenfor Øyer. Skituren til hytta tok ca tre timer, og hytta var uten strøm, men vi hadde det kjempegøy. Praten gikk løst om alt og alle som ikke var tilstede; da særlig jentene på skolen
.
Konklusjonen er at ferier med venner er mye bedre enn ferier med familien... (hehe, bombe!)
Til sommeren skal jeg hvertfall på VM i fotball med et par fettere, og det kan ikke bli annet enn kjempekult. Har også lyst til å ta meg en Liverpool-tur før sesongen er over i mai; ettersom det koster rundt 400 kroner for fly tur-retur fra Torp.
Har også lyst til å dra på interrailtur i Europa i år eller neste år, men er ikke sikker på om resten av gjengen vil det samme
. Noen som har vært på Interrail, som har noen erfaringer å dele med oss?
Først dro jeg med pappa, stemor og søster til Gran Canaria. Dette er vel andre gang jeg er på skikkelig sydenferie, hvor det eneste å ta seg til er å ligge i sola. Kommer hjem litt brunere enn før, og får som oftest lest en god del, men ellers er jeg ikke spesielt glad i syden-ferier. Det må skje litt ...
Uka etter dro vi som kjent på skoletur til tyskland, og reiser med jevnaldrene blir sjelden kjedelig. Gøy å få brukt språkkunnskapene også. Vurderer å ta et av mine fem studieår i tyskland.
Til slutt dro vi fem kamerater på en hytte ovenfor Øyer. Skituren til hytta tok ca tre timer, og hytta var uten strøm, men vi hadde det kjempegøy. Praten gikk løst om alt og alle som ikke var tilstede; da særlig jentene på skolen
Konklusjonen er at ferier med venner er mye bedre enn ferier med familien... (hehe, bombe!)
Til sommeren skal jeg hvertfall på VM i fotball med et par fettere, og det kan ikke bli annet enn kjempekult. Har også lyst til å ta meg en Liverpool-tur før sesongen er over i mai; ettersom det koster rundt 400 kroner for fly tur-retur fra Torp.
Har også lyst til å dra på interrailtur i Europa i år eller neste år, men er ikke sikker på om resten av gjengen vil det samme
jeg er en meget bereist liten dame
jeg har vel vært i alle verdensdelene nå, bortsett fra australia.
jeg kan anbefale Vietnam til alle som spør. jeg var muligens litt liten da vi var der, men landet var flott, og menneskene utrolig hyggelige!(kunne det ha noe med hudfargen min å gjøre tro?
)
usa er heller ikke å forrakte(om man drar langt nok sør)
jeg har vel vært i alle verdensdelene nå, bortsett fra australia.
jeg kan anbefale Vietnam til alle som spør. jeg var muligens litt liten da vi var der, men landet var flott, og menneskene utrolig hyggelige!(kunne det ha noe med hudfargen min å gjøre tro?
usa er heller ikke å forrakte(om man drar langt nok sør)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Når jag har vært ute og reist i fortiden, har det stort sett vært sammen med mine overarbeidede og underbetalte lavere middelklasse-foreldre, hvilket betyr turistfeller, overfylte strender, solsenger, late dager, fet men billig mat, temmelig dårlige hoteller -- i det hele tatt billigst mulig.
Det har likevel ikke vært fullstendig hjernedødt, siden nevnte foreldre tross alt ikke er Frp-ere (in your face!
). Særlig godt likte jeg en ferie på Adriaterhav-rivieraen i Italia, hvor vi kombinerte sløving på stranda og billige kioskromaner (aldri lest noe som helst krim etter denne turen, som fant sted for sånn cirka 10 år siden) med utflukter til sånne steder som Firenze, Venezia og San Marino. "Litt" dumt at jeg ikke var eldre da vi hadde råd til slike turer, men c'est la vie, eller hur? 
Ellers har jeg gode minner fra en biltur familien min foretok i 1996, da vi fulgte kysten nordover, fra Trondheimsfjordens munning til Harstad. Virkelig en av de flotteste feriene jeg har vært på, siden det her ble mer opplevelse enn avslapping.
Beste turen er dog Auschwitz-turen i andreklasse på videregående. Gode venner (some of which leste "Mein Kampf" under reisa), god mat, underholdning, politikk, historie, og mye moro.
Har ikke reist noe særlig utenlands (med unntak av Sverigeturer
) siden da, men jeg og min søster, som jeg deler en ikke ubetydelig sans for kultursnobberi med, driver og planlegger sommerferier i England, Italia eller Hellas, hvor vi bare leier en bil og bruker 2 uker på å kjøre rundt og besøke gamle ruiner og sånt. Blir neppe noe av, siden vi begge er fattige studenter som er avhengige av å jobbe om sommeren (og som neppe vil ha spesielt god lønn de første 10-15 årene, ettersom vi tar ubrukelige utdannelser
).
Til slutt kan jeg kanskje legge til at den mest kuriøse feria jeg har vært på gikk til Romania, sånn cirka ett år etter jernteppets fall. Jeg var jo litt for liten til å få med meg stort, men har tross alt fortsatt ganske spesielle minner...
Det har likevel ikke vært fullstendig hjernedødt, siden nevnte foreldre tross alt ikke er Frp-ere (in your face!
Ellers har jeg gode minner fra en biltur familien min foretok i 1996, da vi fulgte kysten nordover, fra Trondheimsfjordens munning til Harstad. Virkelig en av de flotteste feriene jeg har vært på, siden det her ble mer opplevelse enn avslapping.
Beste turen er dog Auschwitz-turen i andreklasse på videregående. Gode venner (some of which leste "Mein Kampf" under reisa), god mat, underholdning, politikk, historie, og mye moro.
Har ikke reist noe særlig utenlands (med unntak av Sverigeturer
Til slutt kan jeg kanskje legge til at den mest kuriøse feria jeg har vært på gikk til Romania, sånn cirka ett år etter jernteppets fall. Jeg var jo litt for liten til å få med meg stort, men har tross alt fortsatt ganske spesielle minner...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Du skulle ikkje tru at det der kunne mistolkest på så mange måter, men eg klarte faktisk FIRE før eg skjønte kva du meinte (mykje fordi eg aldri leste ferdig setningen, men stoppa etter "fortiden" og byrja på nytt med ein ny tese kvar gong. XD)Terje wrote:Når jag har vært ute og reist i fortiden
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Hvordan har det seg at du er så bereist da, Faile? Og hvilke erfaringer har du fra asia generelt? Jeg skal ikke innom Vietnam, men jeg skal innom Kina, Japan, Thailand, Singapor og India. 
Og Terje: Klart vi studenter kan reise, det krever bare en ting: planlegging. Og mer planlegging. Man trenger en sommer til å jobbe, en vinter til å ta ekstravakter på jobben for å spe på stipendet, og så en sommer der man får jobbe litt i starten og så få den siste måneden fri til å reise reise reise...
Jeg missunner deg den reisen til Romania etter jernteppet. Jeg var i Berlin for fem-seks år tilbake, og de fleste minnene er jo bortvisket, men noe er da fortsatt der. Var imidlertid sammen med tyskere, og de var ikke så alt for interesssert i å vise den sida av byen sin, så jeg fikk ikke sett så mye som jeg ville.
Og Terje: Klart vi studenter kan reise, det krever bare en ting: planlegging. Og mer planlegging. Man trenger en sommer til å jobbe, en vinter til å ta ekstravakter på jobben for å spe på stipendet, og så en sommer der man får jobbe litt i starten og så få den siste måneden fri til å reise reise reise...
Urban tilværelse
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Det er jo klart at du har et poeng her, men for å få til dette er man jo nesten avhengig av å ha selvdisiplin innen økonomien, og det er noe jeg fullstendig mangler.Ceres wrote:Og Terje: Klart vi studenter kan reise, det krever bare en ting: planlegging. Og mer planlegging. Man trenger en sommer til å jobbe, en vinter til å ta ekstravakter på jobben for å spe på stipendet, og så en sommer der man får jobbe litt i starten og så få den siste måneden fri til å reise reise reise...
Jeg også; jeg var bare 7 år gammel da vi var der, så det er ikke mye som henger igjen, unntatt minner om noen gamle menn som satt og forberedte et måltid skilpadde ved siden av veien...Jeg missunner deg den reisen til Romania etter jernteppet.
Kan forstå at sånt kan være plagsomt, men på den andre siden er det jo heller ikke uforståelig at tyskerne ikke er så keene på å trekke fram denne tida...Jeg var i Berlin for fem-seks år tilbake, og de fleste minnene er jo bortvisket, men noe er da fortsatt der. Var imidlertid sammen med tyskere, og de var ikke så alt for interesssert i å vise den sida av byen sin, så jeg fikk ikke sett så mye som jeg ville.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
familien min er svært glad i å reise(les: vise de andre i min FRP'er familie at vi har nok penger å sløse medCeres wrote:Hvordan har det seg at du er så bereist da, Faile? Og hvilke erfaringer har du fra asia generelt? Jeg skal ikke innom Vietnam, men jeg skal innom Kina, Japan, Thailand, Singapor og India.![]()
Av de du nevner har jeg kun vært i Singapor, en kort tur, og jeg husker ikke så mye borsett fra at det regnet under hele oppholdet
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Har vært en del omkring jeg også, men kanskje mest når jeg var en del mindre.. Har feira jul i Kenya (som var ganske spesielt..), sett tornadoer i Miami og feira nyttårsaften 2000 i London, men et land jeg liker meg veldig godt i er Italia. Har vært et par ganger på et sted som heter Diano Marina som ligger oppe ved rivieraen ved franskegrensa, der er det utrolig deilig, og skal dit igjen i sommer!
Og siden vi først er inne på det, drar jeg til Barcelona på fredag!!!
Og siden vi først er inne på det, drar jeg til Barcelona på fredag!!!
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Heldiggris.
Jeg har også reist en del i Italia, vært der tre ganger nå. Første gangen besøkte jeg Nord- Øst Italia, og var innom byene Venezia og Verona. Bodde i en mindre by ved kysten. På min andre tur var jeg med familien på Sardinia. Dette er en øy utenfor kysten av Italia, og mange Italienere ferierer her. Det er mindre preget av turisme, og fint for familier. Litt i drygeste laget for meg og min yngre søster, men utrolig koselig og fint. Dro til Roma før vi dro hjem, og fikk sett oss litt rundt der. Tredje gang var i fjor sommer med ei venninne. Da var vi ved vestkysten av Italia. (Reiste til og fra Bologna, og tok tog utover til Grozetto.) Også da dro vi innom Roma, og da fikk vi virkelig utforsket en by slik det skal gjøres. Liker Italia veldig godt.
Jeg har også reist en del i Italia, vært der tre ganger nå. Første gangen besøkte jeg Nord- Øst Italia, og var innom byene Venezia og Verona. Bodde i en mindre by ved kysten. På min andre tur var jeg med familien på Sardinia. Dette er en øy utenfor kysten av Italia, og mange Italienere ferierer her. Det er mindre preget av turisme, og fint for familier. Litt i drygeste laget for meg og min yngre søster, men utrolig koselig og fint. Dro til Roma før vi dro hjem, og fikk sett oss litt rundt der. Tredje gang var i fjor sommer med ei venninne. Da var vi ved vestkysten av Italia. (Reiste til og fra Bologna, og tok tog utover til Grozetto.) Også da dro vi innom Roma, og da fikk vi virkelig utforsket en by slik det skal gjøres. Liker Italia veldig godt.
Urban tilværelse
var i romania sist sommer. veldig fint der
var for det meste en sånn sløve-ferie, men vi var litt i hovedstaden der og så litt.
har også reist litt rundt i norge. sist sommer kjørte vi til Larvik og året før det til Trondheim. på vei hjem fra Larvik var vi i Bø Sommerland
drar også til Husnes inni mellom for å besøke besteforeldrene mine.
for en del år siden var jeg i Frankrike. da var jeg i Disneyland
kjekt det, men husker ikke så veldig mye fra den turen. er kjempe god sorbet der da
nå for tiden er jeg i Bergen. har utrolig nok ikke reina noe her når jeg har vert her ( bare snødd
)
har også reist litt rundt i norge. sist sommer kjørte vi til Larvik og året før det til Trondheim. på vei hjem fra Larvik var vi i Bø Sommerland
for en del år siden var jeg i Frankrike. da var jeg i Disneyland
nå for tiden er jeg i Bergen. har utrolig nok ikke reina noe her når jeg har vert her ( bare snødd