Så. De fleste fantasy-lesere har jeg fått inntrykk av at utelukkende hører på forskjellige typer metal. Gjelder dette her også?
Selv er jeg ingen stor metal-fan. Jeg har selvsagt ingenting i mot band som Dimmu Borgir, Einherjer, og sånne band, men det er ikke akkurat favorittmusikken min.
Favorittbandet mitt, som har lagd både det jeg rangerer som verdens beste sang etter Mozart og verdens beste album, er Radiohead. Sangen er Paranoid Android, og albumet er OK Computer. (Jeg har hata og følgelig ignorert meningene til "Slemme-Tor" helt siden jeg leste at han kalte OK Computer for "verdens mest overvurderte album". Men men. Det er vel den slags dømmekraft en kan forvent av en Idol-dommer...
)Andre band jeg liker, inkluderer Led Zeppelin, Black Sabbath, The Beatles, REM, The Pixies, Dead Kennedys, Sex Pistols, Rage Against The Machine, The Urge Overkill, Weezer, Kyuss, Queens of the Stone Age, White Stripes, The Clash, Smashing Pumpkins, Nofx, Green Day, Silverchair, og en hel haug med andre. Jeg har sikkert glemt en god del her...
I det siste året har jeg begynt å høre utrolig mye på norsk musikk også. Før jeg flytta til Trondheim sist høst, var de eneste norske artistene jeg hadde CDer med, JR Ewing, Minor Majority og The September When. Nå har jeg også skaffet meg en del av Kings of Convenience, Madrugada, Magnet, Seigmen og The Aller Værste. I tillegg har jeg begynt å tråle NRKs Urørt-sider, som inneholder utrolig mye bra musikk.
Phew, "that's a mouthful", som de sier i Junaiten. Andre som er interesserte i musikk og som vil fortelle om det?