Ajah
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Ajah
Nå har jeg vært på studietur på fjellet og lest om igjen noe av Tidshjulet, og tenkt på en del ting. PS: Jeg har ikke lest Knife of Dreams, siden jeg leser på norsk.
Ajah
Jeg skjønner jo hva de fleste ahajene står for.
Brun: Kunnskap, kunnskap, kunnskap
Gul: Leger folk og vil finne nye metoder.
Hvit: Logikk uten formål så vidt jeg skjønner.
Grønn: Krig mot skyggen.
Rød: Krig mot menn, særlig de med saidin.
Grå: Meglere og lovfolk.
Blå? Disse skjønner jeg ikke helt.
Svart: Å tjene skyggen.
Men som dere sikkert skjønner, så skjønner ikke jeg hva blå står for, enda det er mest blå Aes Sedaier beskrevet i bøkene. Hvis noe vil forklare meg det ville det vært fint. Eller hvis noen hadde noe annet å si på resten her.
Ajah
Jeg skjønner jo hva de fleste ahajene står for.
Brun: Kunnskap, kunnskap, kunnskap
Gul: Leger folk og vil finne nye metoder.
Hvit: Logikk uten formål så vidt jeg skjønner.
Grønn: Krig mot skyggen.
Rød: Krig mot menn, særlig de med saidin.
Grå: Meglere og lovfolk.
Blå? Disse skjønner jeg ikke helt.
Svart: Å tjene skyggen.
Men som dere sikkert skjønner, så skjønner ikke jeg hva blå står for, enda det er mest blå Aes Sedaier beskrevet i bøkene. Hvis noe vil forklare meg det ville det vært fint. Eller hvis noen hadde noe annet å si på resten her.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Det er ingen Aes Sedaiar som leiter aktivt etter folk som kan leie Krafta, då det strider mot "retningslinjene" til Tårnet. Men om det er nokon, uansett Ajah, som oppdagar ei jente med gnisten, so vil ho garantert gjere alt for å få jenta skrive inn som novise, gitt at det ikkje er ein litt eldre (20-25+) villstyring som har kontroll over Krafta.
Dei Blå blander seg i saker og søker rettferd for alle, som det har vorte sagt.
Dei Blå blander seg i saker og søker rettferd for alle, som det har vorte sagt.
*kremt* noen gang fått det resultatet med maling Terje?
er nok en grunn til at de Blå eksister... så jeg tror de har et unikt formål. (mulig de i hemmelighet er motsatt av de Røde, og prøver å ale opp menn som kan lede kraften
sånn at ikke evnen til å lede Kraften skal dø ut)
er nok en grunn til at de Blå eksister... så jeg tror de har et unikt formål. (mulig de i hemmelighet er motsatt av de Røde, og prøver å ale opp menn som kan lede kraften
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Da skulle jo Verin (tror det var henne) vert i den Ajahen da! Hun funderte på om grunnen til at det er så få kvinner som kan Lede, fordi de har tatt vekk alle de mennene som kan Lede. Det fører til at det blir ferre kvinner og!
Men detter blir vel avkreftet når man finner ut at det er utrolig mange kvinner som kan Lede!
Men detter blir vel avkreftet når man finner ut at det er utrolig mange kvinner som kan Lede!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
evnen blir stadig svakere... utvanna gener
(og her skal jeg spare dere for en lang utredning om hvorfor utvanna gener er no dritt, da kaller dere meg bare rasist og steiner meg
)
(og her skal jeg spare dere for en lang utredning om hvorfor utvanna gener er no dritt, da kaller dere meg bare rasist og steiner meg
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Jeg har selv en teori om at Blå sverger sine egne Eder og følger dem. Altså Eder om hva de skal gjøre eller fordype seg i. Moraine f.eks. er jo nesten ikke i Tårnet fordi hun lette etter Dragen. Det var vel det samme med Siuan også en stund, før Hallen tok henne
Og de fleste Amyrliner er jo blå, sikkert fordi de ikke er bundet til noe kjent. Men dette er bare noe jeg tror... Gøy å få høre andres (helt gale
) meninger.
Og de fleste Amyrliner er jo blå, sikkert fordi de ikke er bundet til noe kjent. Men dette er bare noe jeg tror... Gøy å få høre andres (helt gale
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Mener jeg leste på wotmania for noen uker siden at "The Blue find themselves causes" eller noe i den duren. Så du er helt klart inne på noe. Det med egne Eder er dog mer tvilsomt...sauegjeteren wrote:Jeg har selv en teori om at Blå sverger sine egne Eder og følger dem. Altså Eder om hva de skal gjøre eller fordype seg i. Moraine f.eks. er jo nesten ikke i Tårnet fordi hun lette etter Dragen. Det var vel det samme med Siuan også en stund, før Hallen tok henne![]()
Og de fleste Amyrliner er jo blå, sikkert fordi de ikke er bundet til noe kjent. Men dette er bare noe jeg tror...
Sånne som dine?Gøy å få høre andres (helt gale) meninger.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Når det gjeld dei Blå, so vart det i New Spring antyda ein forskjell mellom dei og Grå/Grøne, som Faile forsovidt har vore inne på:
New Spring, kap. 11, [i]Just Before Dawn[/i] wrote:The Blue sought to right wrongs, which was not always the same as seeking justice, like Greens and Grays. "Seekers after Causes" Verin had called Blues, and the Capitals were there to be heard in her voice.