Diskusjon om dyr

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hva synes du om pels?

Elsker pels!
1
8%
Pels er greit, har noe pels hjemme.
0
No votes
Pels er greit, men jeg har ikke noe pels hjemme.
6
46%
Liker ikke pels, men det er greit at andre bruker det.
1
8%
Liker ikke pels, skjønner ikke at andre bruker det.
1
8%
Hater pels!
4
31%

Total votes: 13

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Har ikke noe tro på at ulvene opprinnelig er fra norden. Har heller ikke noe tro på at det er ulven som holder elgebestanden nede, om ulven dør spiser ikke elgen opp busker og trær.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ulv spiser jo også mange forskjellige gnagere, som hare, lemen, mus av forskjellig slag, og sånt noe. Så hvis både ulv og de andre store rovdyra blir borte kan nok økosystemet gå i dass.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Ulven er vel alt utryddet flere plasser i norge? Økosystemene har ikke gått i dass der så vidt jeg vet. Naturen har en evne til å tilpasse seg selv.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Dei kan då umogeleg ha vore her før oss, skulle dei ikkje då logisk sett ha utvikla seg til overlegne livsformer fyrst? :?

Forøvrig er eg som kjent av den meining at me burde få ein ulv inn i flagget, på myntene eller på riksvåpenet. Det burde hjelpe på folkementaliteten. (Og så kan me tvinge kongen til å bytte ut "Rex" med "Lupus", og kalle statsministeren for "Sjefsvarg" i staden for "statsminister", for det er så kjedeleg! :D)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Terje wrote:Exit ulv --> YAY! for elg og lignende --> elg og lignende liker godt å tygge på bark og sånt --> trær og andre planter dør. Vanlig prosedyre.
Derfor vi har jegere, elgkjøtt er godt :)
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Elgkjøtt er konge, og jakt er noe jeg har lyst til å begynne med, må bare ta jegerprøven først. Hvorfor gjorde jeg ikke det i militæret?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Fysj, elgkjøtt er ikke godt. Men det er tross alt bedre enn rein. Og ikke like godt som hjort...
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Hm.. kom til å tenke på at jeg ikke helt vet hvordan elg smaker, for kjøtt smaker generelt godt :)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ikke svin. Det skal mye til for at svinekjøtt skal smake godt...
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Det smaker litt spesielt, men er veldig godt om du blir vant med smaken. Likte det ikke selv når jeg var litt yngre.

Reinkjøtt er jo godt da, nam nam, finnbiff.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Fra dyrevern til diskusjon om smaken på viltkjøtt på kun to-tre poster. Genialt. :lol:
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

hehe, det er fordi dyreverne er gale mennesker. Sånn helt subjetktivt:)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Nå Rammbomms skal du få gjennomgå, sorry Terje, men jeg må få lov til å skjelle ut ulven og dyrevernerne litt til.

Ulven var her først.
Neppe, det har du lest flere steder her. Og stille ble det. Tror ikke du tåler å ta feil. Og Uansett om den var det så har den ingen markedsverdi. Det har sau. Og hele verden krasjer ikke bare fordi 40 dyr stryker med. Tror neppe vi kan skylde på rovdyrjakt for Katrina f.eks. Og samene var her før vi dumme barbariske hvite.

Dyr er til for å spises, og hele befolkningen tjener mer på at sauen lever enn at den blir spist av en stygg grå tass. Såvidt jeg skjønner har du ingen gode grunner for at ulven skal være her. Det at ulven var her først har blitt plukket godt fra hverandre. At naturen detter fra hverandre er heller ingen god unnskyldning. Hva står igjen da? Jo, at du må *passe* på samfunnet og da ble ulven løsningen. Det er forsåvidt sant at ulven dreper lite dyr i forhold til jerv og bjørn. Men siden du skal passe på samfunnet så kan du vel stoppe bilene og CO2 utslipp. Så får vi færre Katrinaer i framtida. Samfunnet er jo skakkjørt fra før, men likevel.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Jeg syns vi kan både ha ulv og sau jeg, uten å ha slått opp noe sted, vil jeg tro det er naturlig at ulven kom før sauen. Sauen ble ihvertfall først brukt som husdyr etter at ulven kom.
Sauegjeteren wrote:Men siden du skal passe på samfunnet så kan du vel stoppe bilene og CO2 utslipp. Så får vi færre Katrinaer i framtida. Samfunnet er jo skakkjørt fra før, men likevel.
Hehe, jeg bør kanskje ikke nevne at jeg ikke er helt overbevist om den menneskeskapte klimautviklingen er tilfelle? :P
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sauen hører ikke naturlig hjemme i norge. Ikke at jeg synes det har noe å si.
Locked