Er religion blasfemi?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Er religion blasfemi?

Post by Terje »

Her er et lite tankeeksperiment jeg har tenkt litt på og lekt meg med den siste tida (bl.a. her: http://guardiansgrove.com/showthread.ph ... #post65883):

1. Gud er allmektig, allvitende og "alltilstedeværende" (=omnipresent).

2. Mennesker er hverken allmektige, allvitende eller "alltilstedeværende"

3. Bibelen, Vedaene, Koranen, Toran, og lignende, er Guds Ord, direkte eller indirekte. (Her kommer sikkert Loki til å plukke meg i biter, men pytt. :lol: )

4. Som en konsekvens av 1 og 2, finner vi at mennesker er Gud intellektuelt underlegne.

5. Mennesker er ute av stand til å forstå en "entitet" som er utrolig mye mer avansert enn oss.

6. Mennesker er ute av stand til å forstå Guds Ord.

7. Mennesker kan ikke tolke Guds Ord på en måte som inkluderer alle nyansene og elementene i Guds "tankegang".

8. En hver tolkning av Guds Ord eller Vilje vil derfor være feilaktig.

9. Feilaktig tolkning av Guds Ord eller Vilje er blasfemi.

10. En hver tolkning av Guds Ord eller Vilje er blasfemisk.

11. En hver religion er en tolkning av Guds Ord eller Vilje.

12. Religion er blasfemi.

Den er ikke helt konsistent, og jeg er langt fra fornøyd med formuleringene og utvelgelsen av aksiomene jeg har brukt. (Tror en del av dem er overflødige.) Men jeg ser selve konseptet bak argumentasjonen som rett.
Kommentarer?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

ville da tro at dette stemmer på en prikk! :P

men hvis gud er allmektig ville han sikkert gjøre slik at hans vilje kommer frem, eller at den alt er iboende hos oss... da funker ikke 7 og 8.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sjebne, mener du?
Tja, så vidt jeg har oppfatta ting er de fleste av de store verdensreligionene ganske keene på fri vilje... :?
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Det beviser bare at religioner er dårlig gjennomtenkte. :twisted:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Re: Er religion blasfemi?

Post by Loki »

Terje wrote: Den er ikke helt konsistent, og jeg er langt fra fornøyd med formuleringene og utvelgelsen av aksiomene jeg har brukt. (Tror en del av dem er overflødige.) Men jeg ser selve konseptet bak argumentasjonen som rett.
Kommentarer?
Okay.
3. Bibelen, Vedaene, Koranen, Toran, og lignende, er Guds Ord, direkte eller indirekte. (Her kommer sikkert Loki til å plukke meg i biter, men pytt. :lol: )
Hm, joda, men det ville vore så forutsigbart. :lol: Tek dei to fyrste i staden, eg:
1. Gud er allmektig, allvitende og "alltilstedeværende" (=omnipresent).
Kva religion siktar du til her? Kristendom/islam/jødedom? For det verkar som om du snakkar om alle, og då er det der simpelthen feil.
2. Mennesker er hverken allmektige, allvitende eller "alltilstedeværende"
Buddhaer og bodhisattvaer er opptil fleire av dei der, og dei er menneske...
4. Som en konsekvens av 1 og 2, finner vi at mennesker er Gud intellektuelt underlegne.
I jødisk-kristen tradisjon, så. Deler av hinduismen og stort sett heile buddhismen... not so much.
5. Mennesker er ute av stand til å forstå en "entitet" som er utrolig mye mer avansert enn oss.
For enkelheits skuld går eg ut i frå at du snakkar om dei tre store monoteistiske religionane i resten av argumentasjonsrekka her, så ok.
6. Mennesker er ute av stand til å forstå Guds Ord.
Nei, for Gud er allmektig og Han kan dermed om han vil gjere dette tilpasse sitt Ord så me vil kunne forstå det. Ettersom han påståeleg òg er god burde ein kunne anta at ei slik tilpasning er tilfellet. Til samanlikning kan ein hundeeigar ikkje gjere seg forstått ovenfor hunden sin med kompliserte setningar, men enkle ord og signaler kan forståast. Dersom mennesket kan tilpasse seg såpass i kommunikasjon med "underlegen" intelligens kan i alle fall Gud som, som du har fastslått, er allmektig tilpasse seg fullkomment.
7. Mennesker kan ikke tolke Guds Ord på en måte som inkluderer alle nyansene og elementene i Guds "tankegang".
Korrekt. Men me kan tolke alle nyansene og elementene Guds tankegang tilseier at me burde få kjennskap til. Då han er god følgjer det logisk at desse nyansene og elementene er tilstrekkelege.
8. En hver tolkning av Guds Ord eller Vilje vil derfor være feilaktig.
Denne konklusjonen blir ugyldig på bakgrunn av det eg har nemnd over.
9. Feilaktig tolkning av Guds Ord eller Vilje er blasfemi.
Er det? Høh, det var eg ikkje klar over. "Blasfemisk opptreden" er å trekkje i tvil det heilage/ikkje utvise respekt for det heilage/berøve noko heilag frå sine heilage eigenskapar, feilaktig men oppriktig tolkning gjer då ingen av dei tingene?
10. En hver tolkning av Guds Ord eller Vilje er blasfemisk.
Dersom konklusjonen på 8. var gyldig, noko du langt frå har overbevist meg om, og din definisjon av "blasfemisk" held stikk, joda.
11. En hver religion er en tolkning av Guds Ord eller Vilje.
Så buddhismen er ingen religion?
12. Religion er blasfemi.
Sjå mitt svar til punkt 10.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jøss Loki, gi nå stakkaren litt pusterom da. Må si at jeg ikke trodde du klarte å argumentere så godt :P
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Gir religion Ituar hodeverk? Ja.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sauegjeteren wrote:Jøss Loki, gi nå stakkaren litt pusterom da.
:lol:

Har litt dårleg samvit for den posten der, ja... sendte faktisk unnskuldningstiggende PM til Terje rett etter at eg skreiv den. (Med andre ord ein ganske tom gest... hadde eg angra oppriktig burde eg jo redigert posten før nokon såg den. ;-))
Må si at jeg ikke trodde du klarte å argumentere så godt :P
...den der kan takast på mange måtar, gitt. :lol: Trur eg sjansar litt og seier takk for ros likevel, eg.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Utdypende og oppklarende svar kommer så snart jeg har fått litt mat i den magre skrotten min. :)
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Utdypende og oppklarende svar kommer så snart jeg har fått litt mat i den magre skrotten min. :)
Mat? Hah, sånt koster penger man ellers kan bruke på teikneserier og kinobilletter.

Edit: Høh, lang matpause, gitt.
Post Reply