Ituar wrote:Nynaeve wrote:Ja, ærlig talt. De har jo sin egen dag den 6. februar. Det er da ingen som veiver med det norske flagg da...Eivind wrote:Me too, men jeg er ganske opprørt over at sameflagget er offisiellt norsk flagg og at de derfor er i sine fulle rett til å veive med det på 17. Mai.
Jo, en kamerat av meg har bursdag 6 februar :)quote]
(kremt) jeg har også bursdag 6. februar, men det var ikke sånn ment...
Banning...
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Nei. Samer har sin egen nasjonaldag, og det fins samer i Norge, Sverige, Finland og Russland. Derfor blir det feil å veive med et flagg som representerer andre nasjonaliteter på 17. mai. Akkurat som vi ikke skal veive med norske flagg på deres nasjonaldag, eller hva man kaller det når det er er folkeslag som feires.Terje wrote:Så samer er ikke nordmenn, er det det du sier? Det var da en merkelig holdning...Eivind wrote:Me too, men jeg er ganske opprørt over at sameflagget er offisiellt norsk flagg og at de derfor er i sine fulle rett til å veive med det på 17. Mai.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg må ganske enkelt si meg uenig. Jeg har aldri hatt mye til overs for den derre "tyske", kulturelle nasjonalismen; jeg foretrekker den "franske", republikanske: Er du innbygger i et land, så er dét nasjonaliteten din, politisk tilhørighet er mye viktigere enn kulturell bakgrunn. Blir bare problemer med den tyske greia. (Og hvorfor er ikke dét overraskende?Eivind wrote:Nei. Samer har sin egen nasjonaldag, og det fins samer i Norge, Sverige, Finland og Russland. Derfor blir det feil å veive med et flagg som representerer andre nasjonaliteter på 17. mai. Akkurat som vi ikke skal veive med norske flagg på deres nasjonaldag, eller hva man kaller det når det er er folkeslag som feires.Terje wrote:Så samer er ikke nordmenn, er det det du sier? Det var da en merkelig holdning...Eivind wrote:Me too, men jeg er ganske opprørt over at sameflagget er offisiellt norsk flagg og at de derfor er i sine fulle rett til å veive med det på 17. Mai.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Nå er ikke jeg noen nasjonalist, men når vi feirer Norges uavhengighet, så er det Norges flagg som skal brukes. Og da syns jeg det er litt dumt at vi har to offisielle flagg, hvor det ene også brukes av andre nasjonaliteter. Da blir det feil at det flagget skal være likestilt med det andre, og brukes ved 17. mai. Med denne tankegangen, så kunne man jo godtatt at FN-flagget ble brukt også 
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

(Jeg brukte den "opprinnelige" betyndingen av "nasjonalist"; ikke den nye, ekstremistiske varianten, hvor nasjonalist har blitt ensbetydende med "nasjonalsjåvinist"...)
Ikke bruke FN-flagget heller? Ser ingen problemer med det heller, jeg. FN er jo en flott organisasjon som hjelper andre undertrykte folkeslag med å oppnå det samme som vi gjorde i 1814 og 1905.
Og angående samene, var ikke de også underlagt både Danmark og Sverige fram til henholdsvis 1814 og 1905? Betyr ikke det at også de har "lov" til å feire grunnlovsdagen? Eller gjelder ikke Grunnloven for samer?
Ikke bruke FN-flagget heller? Ser ingen problemer med det heller, jeg. FN er jo en flott organisasjon som hjelper andre undertrykte folkeslag med å oppnå det samme som vi gjorde i 1814 og 1905.
Og angående samene, var ikke de også underlagt både Danmark og Sverige fram til henholdsvis 1814 og 1905? Betyr ikke det at også de har "lov" til å feire grunnlovsdagen? Eller gjelder ikke Grunnloven for samer?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Wee! Spamfest!Terje wrote:Sameflagget gjelder bare den samiske nasjonen, ikke flere nasjoner.![]()
Jaja, jeg forstår hva du mener og sannsynligvis også hvorfor du mener det. Er bare uenig, så da er det neppe noe poeng i å fortsette denne spamfesten.
Når det er sagt så synes jeg også det er helt greit med andre flag enn Norges på 17.mai. Samene er jo en del av Norge... Omtrent slik paprika er en del av grandiosaen...
Urban tilværelse