Atha’an Miere

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Atha’an Miere

Post by Nynaeve »

Jeg lurer på en ting:
Hva er forskjellen på en Bølgemesterinne, Seilmesterinne og en Skipsmesterinne.
Det står bare navnene i bøkene, og jeg har ikke fått med meg at det har stått noen forklaring. Jeg tror det har noe med rang å gjøre...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Heisann, velkommen til forumet! Trenger flere jenter! :D

Jeg har bare lest bøkene i den delen av serien på englesk, og er ikke helt familiær med termene, men det er helt klart forskjellige ranger innen sjøfolket. Jeg tror bølgemesterinne er hun som channler - eller kanskje hun hadde en vind-tittel...? Uansett, du får nok klart og konsist svar her etter hvert. Vi har et fint knippe eksperter på området. Spesielt en ved navn Incanus.

:)
Urban tilværelse
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Det er forskjellige ranger ja. Har ikkje heilt oversikt sjølv, men hugser no noko:

Det er som oftast ei på kvart skip som kan lede Krafta, men er ikkje sikker på om det er på alle. Ho vert kalla Vindfinner (=Windfinder).

Skipsmesterinna er truleg Mistress of the Ships, som er den øvste leiaren i Sjøfolk-samfunnet.

Seilmesterinne (=Sailmistress) trur eg er tilsvarande kaptein, øverstkommanderande på eit skip. Bølgemesterinne (=Wavemistress) er den øvste leiaren for ein av klanane til Sjøfolket.

Det er tolv klanar, og når ei Skipsmesterinne døyr/går av, vert ei ny valgt av, og blant, dei tolv Bølgemesterinnene.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Tusen takk! :wink:
Det ble litt mer oversiktlig, det ja.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Berre for å rette på meg sjølv: Det er ikkje nødvendigvis berre tolv klanar, men det er dei tolv høgast rangerte Bølgemesterinnene som velgjer Skipsmesterinna. Dei tolv vert kalla "the First Twelve" blant Bølgemesterinnene. (Står i kapittel 24 av Winters Heart, s. 488 i Orbit paperback.)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

For øvrig sto dette forklart i glossaret (eller hva det nå heter) til Knife of Dreams, og muligens også i Crossroads of Twilight...
Ganske forvirrende skrevet, men ikke uforståelig.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply