The one power vs røyking
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Normalt å røyke i middelalderen sier du? Tja. Det finnes jo de som sier at egypterne eller fønikerne eller kelterne eller sånt tull dro til Amerika før Columbus, men selv om dette skulle være tilfelle (og selv om det skal være funnet spor av nikotin og sånt i gamle egyptiske mumier), så var røyking knapt en utbredt aktivitet i middelalderen. For å si det mildt.Det som dette sannslyligvis kommer av, at de røyker i serien, er at i en middelaldertid som jeg vil regne med dette er, og derfor er det normalt.
Og til dere som påstår at røyking ikke skader andre enn røykerne selv: I tillegg til det Ceres sa om at de skader nærmiljøet sitt (både fysisk og emosjonelt), så inneholder sigarettrøyk ti ganger så mye svevestøv som dieseleksos....
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Stine
- Den Fortapte

- Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!
ikke smaken kanskje. heller følelsen.$multr1ng wrote:Jeg mener ingen liker røyk første gang de smaker
føler meg plutselig veldig angrepet som røyker. hehe. ceres og dere andre har selvfølgelig rett. det er teit å røyke. i know.
men vi røykere VET at det er usunt å røyke. vi trenger ikke å høre det dag ut og dag inn.
forøvrig har jeg ingen illusjoner om at det er tøft å røyke. jeg begynte i et naivt øyeblikk fordi det virket som en enkel løsning på stadige angstanfall. det virket som sagt en stund, hvis jeg tok en røyk når jeg kjente det komme. brød meg svært lite om det kom til å føre til min død da.
jeg angrer litt på at jeg begynte, (det hadde jo naturligvis ikke noen langvarig effekt, og etter kort tid måtte jeg ta to røyk.. og så tre.. og så.. ja) men jeg slet altså med endel ting, og så ble det sånn. ikke noe poeng i å se seg tilbake.
men altså, jeg synes folk skal slutte å mobbe de som røyker. det fører ingen steder uansett.
tja, jo, kanskje det.
sitter for den blå ajah.
sitter for den blå ajah.
Jeg mener ikke å mobbe, Stine, og jeg håper du ikke føler deg alt for utsatt i denne kampanjen min mot røyking. Problemet mitt er bare at jeg har sett hva det gjør med en, og at jeg ikke ønsker noen av mine venner og bekjente så ille. Det er jo bare å la være å ta en røyk neste gang. Bekjemp en av gangen. Det vil bli lettere etterhvert.
Urban tilværelse
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Jeg tror Stine har tatt poenget nå, og siden denne tråden ligger på generelt om Tidshjulet er det nok like greit å diskutere hvor vanlig det er å røyke i Randland.
Jeg tror helst at på dette punktet så har Jordan blitt inspirert av Tolkien som i sin tur igjen røykte pipe. Alle vet jo at Sysseltobakk var det beste i hele Midgard og folkene derfra var noen lune, sta vesner. Ser vi noen paralleller her?
Jeg tror helst at på dette punktet så har Jordan blitt inspirert av Tolkien som i sin tur igjen røykte pipe. Alle vet jo at Sysseltobakk var det beste i hele Midgard og folkene derfra var noen lune, sta vesner. Ser vi noen paralleller her?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Og begge har relativt lite kontakt med omverda. Er mange parallellar der, sjølv om RJ kanskje ikkje er heilt einig:
Neidå, ingen likskapar i det heile...RJ i blogen sin wrote:For Cooner 1987, I don't think there is any similarity between Hobbits and the Two Rivers folk. The Two Rivers people are based on a lot of country people I have known, and among whom I did a lot of my growing up. I did try to make the first roughly 100 pages of EYE seem somewhat Tolkienesque. I wanted to say, "This is the place you know, guys. Now we're going somewhere else." And then the Trolloc kicked in the farmhouse door. But I didn't take it to the point of trying to make the Two Rivers folk seem like Hobbits. I mean, I love The Lord of the Rings and have read it at least a dozen times, but when you have too many Hobbits together, they can be so bloody cute that I need a stiff drink.
-
Stine
- Den Fortapte

- Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!
sant nok, ashaman. føler at veldig mange fantasybøker blir sammenliknet med lotr, fordi lotr jo på mange måter er the fantasybok. man glemmer å se at det er en selvfølge at bøker innen fantasysjangeren har endel likhetstrekk, akkurat som krimbøker har en del likhetstrekk osv.
tja, jo, kanskje det.
sitter for den blå ajah.
sitter for den blå ajah.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter