Dragen

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Så ikke loparen istad jeg. Og ikke hadde den hår heller. Men da vet jeg sikkert det også. Lopar-leopard-katt. Jeg får godta den.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

La den til etter at Kjetil la til liste over alle dyrene. Så den var ikke der i starten!
Er ikke sikker, veit ikke om noen bedre!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Loparen er på storleik med ein bjørn. Kjæledyret til Suroth, Almandaragal, er ein lopar. Det er torm som er ein katt på storleik med ein hest.
http://encyclopaedia-wot.org:8008/creatures/torm.html
http://encyclopaedia-wot.org:8008/creatures/lopar.html
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Lopar er også, hvis jeg ikke husker feil, de dyrene som jager Rand, Loial, Hurin og "Selene" i den verdenen i Portalsteinen.

Når det gjelder drager: Finnes det drager i vår verden? Nei, men vi har allikevel et ord for slike skapninger, og vi har forestillinger om hvordan de kan se ut. Kan ikke noe sånt være tilfelle i WoTs verden også? At drager rett og slett er gamle fabeldyr, og at Lews Therin ble kalt Dragen fordi han hadde drakoniske karaktertrekk eller noe sånt?

For de av dere som er inne i sånt, kan jeg også nevne at årsaken til at drager ser nokså like ut i forskjellige kulturer, ifølge Carl Jungs teorier om arketyper i det underbevisste, er at de representerer alt urmennesket på de afrikanske savannene frykta. De fleste drager ser nemlig ut som en blanding av slanger, drager og løver -- altså de tre "dyrene" mennesker kanskje hadde sterkest behov for å frykte da vi levde om jegere og sankere på savannen. Gjennom generasjoner av frykt for disse dyrene, ble frykten internalisert i underbevisstheten vår, og etter hvert smeltet de sammen og ble til drager.

Eller noe sånt... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Knokkelfunn av dinosaurer har nok også bidratt til myten om drager.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Lopar er også, hvis jeg ikke husker feil, de dyrene som jager Rand, Loial, Hurin og "Selene" i den verdenen i Portalsteinen.
Det var grolm, dei treauga froskane... Når det gjeld resten av det du seier, so er det kanskje noko av det mest sannsynlege som har vorte sagt om opprinnelsen til dragar so langt...

Edit: Skreiv feil, Kjetil skreiv rett: Grolm.
Last edited by Torbjørn on Wed Mar 15, 2006 18:44, edited 1 time in total.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Terje wrote:Lopar er også, hvis jeg ikke husker feil, de dyrene som jager Rand, Loial, Hurin og "Selene" i den verdenen i Portalsteinen.
Da husker du feil, for det er jeg nesten helt sikker på var grolm
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Jepp, det var en grolm, eller en crolm på engelsk! hehe
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Nei, dei heiter grolm på engelsk òg, men eg klarde på eit eller anna vis å skrive corlm medan eg tenkte grolm...
Last edited by Torbjørn on Wed Mar 15, 2006 18:57, edited 1 time in total.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Da tok jeg feil. Igjen. :lol:
Akira wrote:Knokkelfunn av dinosaurer har nok også bidratt til myten om drager.
Jepp.
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Å ja, jeg blander bed corlm!
Var nesten likt! hehe
- Davram Bashere
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Terje wrote:
Akira wrote:Knokkelfunn av dinosaurer har nok også bidratt til myten om drager.
Jepp.
Ehm, man fant jo ikke knokler av dinosaurer før på slutten av 1800-tallet, så kan ikke helt forstå at det kan ha bidratt til myten om drager som har eksistert så mye lenger.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Så du utelukker fullstendig at noen som helst rester av dinosaurer ble funnet før på 1800-tallet? Ikke et bein, ikke en skalle, eller noe som helst? Ja ja, kan godt hende du har rett for alt jeg vet...
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Skal me stole på Wikipedia her:
Wiki wrote:History of discovery

Dinosaur fossils have been known of for millennia, although their true nature was not recognized; the Chinese considered them to be dragon bones, while Europeans believed them to be the remains of giants and other creatures killed by the Great Flood.

The first dinosaur species to be identified and named was Iguanodon. Iguanodon was discovered in 1822 by the English geologist Gideon Mantell, who recognized similarities between his fossils and the bones of modern iguanas. Two years later, the Rev William Buckland, a professor of geology at Oxford University, unearthed the fossilized bones of Megalosaurus bucklandii near Oxford. Buckland then became the first person to describe his find in a scientific journal.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Hva var det jeg sa. Så forresten et program om drager på National Geographic channel som konstaterte mye av det samme.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Post Reply