Tråden for kvinnelige problemer av ymse art
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Stine
- Den Fortapte

- Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!
den sammenlikningen mellom å spise hønseegg og å ta abort blir litt feil. hønseeggene er jo ikke befruktet. et ubefruktet hønseegg er jo akkurat som mensen for oss... og som de fleste vet, er mensen og abort to vidt forskjellige saker.
nåvel. jeg er for abort. kjeg er ikke i tvil om at jeg ville abortert dersom jeg hadde blitt gravid. jeg hater unger, og jeg er ikke i stand til å oppfostre en. selvfølgelig hadde jeg blitt glad i den etterhvert, men min økonomiske og sosiale situasjon hadde gjort det vanskelig å gi den en god barndom.
fosterhjem/adopsjon er jo en mulighet men veldig mange adopterte barn sliter. selvsagt ikke alle, men en stor andel.
dessuten hadde jeg ikke vært villig til å gå rundt og bære på en unge i magen i ni måneder bare for å gi den bort. egoistisk og ufølsomt, kanskje. men fra mitt synspunkt er et foster bare en celleklump.
jeg mener ikke at man skal bruke abort som alternativ til prevensjon, men hvis noe skulle skje - ingen prevensjonsmidler er 100% sikre - er det greit å ha det som sikkerhetsnett.
forresten, dere som er imot abort: hva er deres syn på angrepiller? det blir jo teknisk sett det samme, men på et veldig tidlig stadium. hvor går grensen?
nåvel. jeg er for abort. kjeg er ikke i tvil om at jeg ville abortert dersom jeg hadde blitt gravid. jeg hater unger, og jeg er ikke i stand til å oppfostre en. selvfølgelig hadde jeg blitt glad i den etterhvert, men min økonomiske og sosiale situasjon hadde gjort det vanskelig å gi den en god barndom.
fosterhjem/adopsjon er jo en mulighet men veldig mange adopterte barn sliter. selvsagt ikke alle, men en stor andel.
dessuten hadde jeg ikke vært villig til å gå rundt og bære på en unge i magen i ni måneder bare for å gi den bort. egoistisk og ufølsomt, kanskje. men fra mitt synspunkt er et foster bare en celleklump.
jeg mener ikke at man skal bruke abort som alternativ til prevensjon, men hvis noe skulle skje - ingen prevensjonsmidler er 100% sikre - er det greit å ha det som sikkerhetsnett.
forresten, dere som er imot abort: hva er deres syn på angrepiller? det blir jo teknisk sett det samme, men på et veldig tidlig stadium. hvor går grensen?
tja, jo, kanskje det.
sitter for den blå ajah.
sitter for den blå ajah.
Flott, Nynaeve, da er vi slettes ikke så uenige likevel. Problemet er de som ønsker forbud, ikke de som av personlige etiske grunnen er ikke ønsker å ta abort selv - det er en meget fin holdning, synes jeg, en holdning jeg også deler.Nynaeve wrote:Jeg kan jo ikke bestemme om andre kan ta abort eller ikke, men dere spurte om ens egen personlige mening, ikke sant?
Klart at hvis en kvinne virkelig vil ta abort, så okei....hun må vel få gjøre det. Jeg synes bare ikke det er rett å gjøre det.
Og Stine - et hønseegg er et befruktet egg.
Urban tilværelse
-
Stine
- Den Fortapte

- Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!
en gang da jeg var liten klekte jeg ut et egg under senga mi (mamma og pappa måtte ikke få vite det), med sånn elektrisk varmeteppe. men da hadde vi høner selv. og haner.
det hender forresten at eggene du kjøper i butikken er befruktet. da ser du en sånn rød liten prikk på dem når du knuser dem. det er fordi noen haner ser ut som høner. eller så er de høner med mannlige kjønnsorganer (hvor har egentlig fugler kjønnsorganer?
). hemafroditer heter det kanskje.
ok, litt off topic... bare fortsett abortdiskusjonen og ignorer meg, dere.
det hender forresten at eggene du kjøper i butikken er befruktet. da ser du en sånn rød liten prikk på dem når du knuser dem. det er fordi noen haner ser ut som høner. eller så er de høner med mannlige kjønnsorganer (hvor har egentlig fugler kjønnsorganer?
ok, litt off topic... bare fortsett abortdiskusjonen og ignorer meg, dere.
tja, jo, kanskje det.
sitter for den blå ajah.
sitter for den blå ajah.
tilbake til abort, så er jeg enig med Nynaeve og Cers, er for at andre kvinner skal få ta det om de vil, men jeg kunne ikke ha klart det selv.
jeg har alltid vært svært glad i unger, og har ofte fungert som ekstra mamma for småsøsknene mine. jeg jobber også med unger på svømmeskolen. det er rett og slett umulig for meg å ikke like dem
derfor ville abort ha føltes veldig rart for meg...
jeg har alltid vært svært glad i unger, og har ofte fungert som ekstra mamma for småsøsknene mine. jeg jobber også med unger på svømmeskolen. det er rett og slett umulig for meg å ikke like dem
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Frivillig abort er greit, men så er det jo grenser for når et liv starter. Er det 3 mnd etter samleie eller mer/mindre. Abort må jo selvfølgelig være frivillig, hvis moren tror hun ikke klarer å ta vare på det og/eller hvis det er påvist handikap som gjør det vanskelig for ungen senere. CP eller downs.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Jeg synes ikke angrepillen er det samme som abort/drap. Den dårligste måten å beskytte seg mot gravididet på ja, men fortsatt helt kurant.
Jeg synes også, som Sauegjeteren er inne på, om fostervannsprøven viser at fosteret er missdannet, burde abort vurderes sterkt.
Der sier jeg vel at jeg ikke synes syke barn har livet rett, og det tror jeg faktisk jeg mener.
Jeg synes også, som Sauegjeteren er inne på, om fostervannsprøven viser at fosteret er missdannet, burde abort vurderes sterkt.
Der sier jeg vel at jeg ikke synes syke barn har livet rett, og det tror jeg faktisk jeg mener.
Hm, alle sjuke born eller berre ufødte sjuke born?Kjetil wrote:Der sier jeg vel at jeg ikke synes syke barn har livet rett, og det tror jeg faktisk jeg mener.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!