Ringenes Herre
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Ringenes Herre
Noen vsom har lest bøkene av J.R.R. Tolkien? de er absolutt å anbefale.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Har som alle andre vært stor fan av Ringenes Herre, men nå vil jeg si at jeg koser meg mer med en gjenlesning av HP enn RH.
RH er jo selvsagt bedre, men HP er gøyere.
Harry Potter er langt mere underholdnvinsverdig.
Last edited by Kjetil on Fri Mar 17, 2006 20:20, edited 1 time in total.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Enig. Kunne knapt sagt det bedre selv.Kjetil wrote:Har som alle andre vært stor fan av Ringenes Herre, men nå vil jeg si at jeg koser meg mer med en gjenlesning av HP enn RH.
Ser dog ikke helt poenget med å sammenligne de to, ettersom de begge har mange og forskjellige kvaliteter. Ringenes Herre scorer f.eks. på originalitet. (Det var rett nok folk som skrev fantasy før Tolkien også, men likevel.) Harry Potter er egentlig mye bedre skrevet -- rent teknisk sett -- og er mye morsommere, men Ringenes Herre trancenderer liksom fantasysjangeren, så alt falmer ved siden av den.
Men Gud, hvor dryg store deler av den er! No such problems with Harry Potter.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
RH er langt frå min favorittbok, ikkje ein gong innad i fantasysjangeren. Men herreodin så mykje betre enn Harry Potter den er. 
(Ta i betraktning at eg kun har lese dei fyrste bøkene. Om dei siste par-tre bøkene er geniale verker utan sidestykke så ignorer det eg sa over. Men eg tviler.)
(Ta i betraktning at eg kun har lese dei fyrste bøkene. Om dei siste par-tre bøkene er geniale verker utan sidestykke så ignorer det eg sa over. Men eg tviler.)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

De første to HP bøkene er skrevet i en tidvis irriterende språkdrakt, men etter som Rowling får mer suksess, mer selvtillit og mer alburom fra forleggerne sine, blir det bedre, og med det løftes hele serien. For ikke å snakke om at Fangen fra Azkaban og Ildbegeret er styggspennende bøker. De to siste er også gode, for all del, men ikke like gode som PoA og GoF.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.