Dialekter

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Stefan wrote:Du er "værre" enn norsklæreren du :P
Er enig, det er mye annet vi heller kunne lært i norsktimene som er nyttig. Norsk er jo egentlig et vanvittig viktig fag, bare vi kunne kommet oss videre fra 1. klassepensum.

Se bare på alle de som skriver "værre" og "værst", det heter Verre og Verst! Og "iblant" uten -d (blande).
Last edited by Simen on Sat Mar 18, 2006 22:13, edited 1 time in total.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Er nok litt sent å begynne å pugge rettskrivning på videregående, men ja, det er masse andre nyttige ting vi kan ha isteden for norrønt.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Simen wrote:
Stefan wrote:Du er "værre" enn norsklæreren du :P
Er enig, det er mye annet vi heller kunne lært i norsktimene som er nyttig. Norsk er jo egentlig et vanvittig viktig fag, bare vi kunne kommet oss videre fra 1. klassepensum.

Se bare på alle de som skriver "værre" og "værst", det heter Verre og Verst! Og "iblant" uten -d (blande).
Ja, nynorsk og norrønt fokus må ta skylda for den feilen der :P.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Norrønt på videregående tror jeg ikke det er så stor hensikt med, nei. Greit nok å bruke en dobbelttime på det eller noe sånt, bare for å gi oss en følelse av hvordan språket var, men noe mer? Ser ikke helt poenget.

Og så forferdelig vanskelig kan det ikke være å lære seg det når en eventuelt får bruk for det. For eksempel var søstra mi oppe i det på nordiskstudiet sitt i høst, og fikk A, uten å huske en dritt av det hun hadde lært på videregående. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Akira wrote:Han faren heter Arne, og han sa Ech heitir Arni, och ech tala Norrøno.
Veit det, men bare bytta Snorre, siden han virkelig snakket det!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Norrønt på videregående tror jeg ikke det er så stor hensikt med, nei. Greit nok å bruke en dobbelttime på det eller noe sånt, bare for å gi oss en følelse av hvordan språket var, men noe mer? Ser ikke helt poenget.
Hm, me hadde ikkje meir enn to dobbelttimer, trur eg, så det å få ei kjensle av korleis språket var var alt me gjorde.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Loki wrote:
Terje wrote:Norrønt på videregående tror jeg ikke det er så stor hensikt med, nei. Greit nok å bruke en dobbelttime på det eller noe sånt, bare for å gi oss en følelse av hvordan språket var, men noe mer? Ser ikke helt poenget.
Hm, me hadde ikkje meir enn to dobbelttimer, trur eg, så det å få ei kjensle av korleis språket var var alt me gjorde.
Er forhåpentligvis ikke stort mer vi skal ha heller håper jeg. Men det er det at man blir vurdert i uttale og oversettelse av norrønt på muntlig eksamen som opprører meg (mest).

Nesten helt greit for meg å se på et stykke for å få den følelsen av språket, men å lære hvordan bokstavene ble uttalt osv? Kunne betydningen av ord?

Jeg og Eivind m.fl. fant hvertfall ut at det var best å bruke den norskøkta hos rådgiveren istedenfor. Ikke det at han hadde særlig peiling på studier, men :P
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Tror vi hadde tre eller fire dobbelttimer med norrønt. Læreren vår var ikke bare norsklærer, han var også tysklærer, så han skulle absolutt forklare oss alt om kasusene og sånt.

(Uff, vgs-rådgivere er meningsløse personer. Men, det var bedre enn de fleste fag, så... :lol: )
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Ashaman wrote:
Akira wrote:Han faren heter Arne, og han sa Ech heitir Arni, och ech tala Norrøno.
Veit det, men bare bytta Snorre, siden han virkelig snakket det!
Og jeg vet at du vet det. :wink:

Jeg husker at på starten av året i vk1, den første norsktimen, så kom norsklærerinnen inn med vikinghjelm på hodet, skjold i venstre hånd og sverd i høyre hånd, og begynte å preike på norrønt. Den litt annerledes tilnærming til norrønt i norsken. :lol:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Norrønt likte jeg egentlig litt. Ihvertfall det historiske aspektet. Det språklige var det verre med.

Tror vi fikk beskjed om å lese Gunlaug Ormstunge(sp?), etter 2 - 3 sider med navn og slektsoppramsing gav jeg opp.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Terje wrote:Tror vi hadde tre eller fire dobbelttimer med norrønt. Læreren vår var ikke bare norsklærer, han var også tysklærer, så han skulle absolutt forklare oss alt om kasusene og sånt.
Samme situasjon her! Norsklærer med tyskstudium. Jeg, Eivind og Simen er vel stort sett de eneste i klassen som hadde hørt om kasus, ettersom vi har lært det i tysk.
Terje wrote:(Uff, vgs-rådgivere er meningsløse personer. Men, det var bedre enn de fleste fag, så... :lol: )
Likte spesielt kommentaren til Eivind: "Jeg liker ikke helt det med å ta opp fag for å komme inn på en så vanskelig linje. Du bør heller sikte lavere!" :P
Norrønt likte jeg egentlig litt. Ihvertfall det historiske aspektet. Det språklige var det verre med.

Tror vi fikk beskjed om å lese Gunlaug Ormstunge(sp?), etter 2 - 3 sider med navn og slektsoppramsing gav jeg opp.
Det er da også det språklige vi diskuterer her... Hadde ingen problemer med å lese norrøn historie, og islandske ættasagaer.
Last edited by Stefan on Sun Mar 19, 2006 12:52, edited 1 time in total.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Lærte om kasus i tysk jeg også, men ga det opp etter andre time vi hadde om det på ungdomsskolen, og beslutta at "dette vil jeg ikke lære meg". Noe jeg følgelig ikke gjorde. :roll:
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

kasus var det som redda tysk karakterene mine på ungdomskolen. lærte meg preposisjonene utenat før vi hadde begynt på det, og lærte meg genetiv på egenhånd. da blåste læreren i at jeg omtrent ikke kunne noe annet, men gav meg 6' ere i både muntelig og skriftelig :lol:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Kasus er jo litt stilig å kunne, da... Er glad i å lære nye ting, og hadde også tysk på ungdsk/vgs. Det med norrønt var vel kanskje ikke særlig nyttig kunnskap, men det er jo litt artig å ha vært borti det. Husker denne setningen godt:

Einarr hjo mann. Einar hjo mannr.

Einar drepte mannen. Einar ble drept av mannen.

:lol:

Vi las også GO, og jeg synes det var en rimelig spennende historie, fortalt på en litt annen måte en man er vant til. Tok jo ikke akkurat så lang tid, og jeg må si det var godt anvendte tre timer, eller hva det nå var...
Urban tilværelse
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Kasus er jo litt stilig å kunne, da... Er glad i å lære nye ting, og hadde også tysk på ungdsk/vgs. Det med norrønt var vel kanskje ikke særlig nyttig kunnskap, men det er jo litt artig å ha vært borti det. Husker denne setningen godt:

Einarr hjo mann. Einar hjo mannr.

Einar drepte mannen. Einar ble drept av mannen.

:lol:
Morsomt eksempel ja, men dette skal man altså kunne uttale og oversette på eksamen? I følge læreren vår må vi det fordi noen professorer i norrønt språk har litt for stor innflytelse på læreplanen.
Ceres wrote:Vi las også GO, og jeg synes det var en rimelig spennende historie, fortalt på en litt annen måte en man er vant til. Tok jo ikke akkurat så lang tid, og jeg må si det var godt anvendte tre timer, eller hva det nå var...
Ja, den leste vi i andre klasse, og det var en ganske grei historie ja. Men hvis jeg ikke husker feil, så var ikke den utgaven vi leste skrevet på norrønt, men gammelnorsk.
Faile wrote:kasus var det som redda tysk karakterene mine på ungdomskolen. lærte meg preposisjonene utenat før vi hadde begynt på det, og lærte meg genetiv på egenhånd. da blåste læreren i at jeg omtrent ikke kunne noe annet, men gav meg 6' ere i både muntelig og skriftelig :lol:
Ungdomsskoletysk slik det er nå er ganske meningsløst det også. Karakteren teller ikke i det hele tatt, og de fleste lærer ingenting. Derfor må alt gjennomgås på nytt på videregående.

Jeg synes fremmedspråk bør være obligatorisk på ungdomsskolen jeg.
Post Reply