Løser vold ingen problemer?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Eg rikker meg gjerne eg, men for argumenter, ikkje sjølvrettferdige analogier...Terje wrote:Stoisk ro på samme måte som at saltstøtter er rolige?Loki wrote:Det du ser som rigiditet ser eg som stoisk ro.
Poeng. Jeg skal vedgå at formuleringa mi var litt vel ekstrem.Du sa ikkje at vold var ei underlegen løysing på problem, du sa at det IKKJE var ei løysing på problem. Eg har aldri påstått at det er den beste løysinga, eg har berre påstått at det er ei løysing.
Det er den innstillinga der som gjer at å diskutere med deg faktisk er verd bryet.
Men det er vinningskriminalitet å drepe han for å ete han òg. Eg tek noko han har og omformar det til noko eg har. Hans liv og energi blir min føde og energi. Eg tek frå han, for å få sjølv. Og det eg gjer er ulovleg, altså kriminelt. Vinningskriminalitet. Føler dette skillet du set opp mellom jakt på andre menneske for føde og vald mot andre menneske for penger til føde er noko kunstig, men... ettersom du gav meg rett på det som var poenget mitt, nemleg at vald kan vere problemløysende til dømes i eit jaktscenario, så skal eg ikkje kverulere vidare på dette.Jakt er drap av levende vesener med det mål for øye å fortære vesenet du dreper (med mindre du er en sånn idiot som driver med "sportsjakt" eller hva faen de kaller det) -- om det enn er du eller andre som fortærer det. (Nei, jeg regner det ikke som jakt hvis du dreper ham og overlater liket til nedbryterne.)Kvifor er det jakt om eg drep fyren for å ete han, men vald om eg drep han for å ta pengene hans og kjøpe meg ein god biff for dei?
Hvis du dreper ham for å ta pengene hans er det vinningskriminalitet.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Hehehe, jeg suger skikkelig på prinsipielle diskusjoner, særlig når det går ut på å analysere slike absurde eksempler. Hjernen min takler ikke den ordenen og det systemet som kreves for å henge med. Og da blir slutningene mine fort kortslutninger.
), tror jeg ikke så mange ville vært med på den. Jeg ville i alle fall ikke godtatt det.
Men som du sa, dette er bare en bitanke.
Jeg forstår ikke hva du sikter til her...Eg rikker meg gjerne eg, men for argumenter, ikkje sjølvrettferdige analogier...
At jeg gir meg lett?Det er den innstillinga der som gjer at å diskutere med deg faktisk er verd bryet.
De aller fleste moralske skiller er kunstige.Føler dette skillet du set opp mellom jakt på andre menneske for føde og vald mot andre menneske for penger til føde er noko kunstig, men...
Hmm. Nå innbiller jeg meg vitterlig at den vanlige definisjonen av vinningskriminalitet går på kriminalitet lovbryteren har økonomisk vinning av. Selv om det naturligvis er mulig å argumentere for at kannibalisme er en slags økonomisk vinning ("han sparte tross alt penger", eller noe i den durenMen det er vinningskriminalitet å drepe han for å ete han òg.
Men som du sa, dette er bare en bitanke.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Hihi, det ordspelet der likte eg.Terje wrote:Hehehe, jeg suger skikkelig på prinsipielle diskusjoner, særlig når det går ut på å analysere slike absurde eksempler. Hjernen min takler ikke den ordenen og det systemet som kreves for å henge med. Og da blir slutningene mine fort kortslutninger.
Såklaaart ikkje.Jeg forstår ikke hva du sikter til her...Eg rikker meg gjerne eg, men for argumenter, ikkje sjølvrettferdige analogier...![]()
Nei, at du faktisk er villig til å revurdere egne synspunkt dersom du ikkje finn gode motargumenter. Er så dritt lei folk som berre repeterer den same setningen omatt og omatt i eoner formulert på litt ulike måtar kvar gong, trass i å ha fått den nedargumentert på tjue ulike måtar.At jeg gir meg lett?Det er den innstillinga der som gjer at å diskutere med deg faktisk er verd bryet.
Urgh, curse your rethorics!De aller fleste moralske skiller er kunstige.Føler dette skillet du set opp mellom jakt på andre menneske for føde og vald mot andre menneske for penger til føde er noko kunstig, men...![]()
Men dei fleste moralske skiller er vel til ein viss grad logiske, sjølv om dei er kunstige? Eg ser nemleg ikkje logikken i at å drepe ein mann for å skaffe seg mat indirekte er moralsk annleis enn å drepe ein mann for å skaffe seg mat direkte når det ikkje er andre lidende parter i handlingsrekka.
Og "økonomisk" er her definert som kva, cash? Tal på ein digital konto? Eigendeler? Ressurser? Føler at du vanskeleg kan definere begrepet dekkende utan å gjere det så vidt at det vil innbefatte livsoppretthaldande ressursar som "mat". I dette tilfellet kannibalistisk inntatt, men likevel mat. Men om du har ein god definisjon på "øknonomisk" som hindrer dette gir eg deg natrulegvis rett i at kannibalisme ikkje er vinningskriminalitet - dersom "vinningskriminalitet" faktisk er begrensa til å gjelde økonomisk vinning, såklart, men det tek eg ditt ord for.Hmm. Nå innbiller jeg meg vitterlig at den vanlige definisjonen av vinningskriminalitet går på kriminalitet lovbryteren har økonomisk vinning av.Men det er vinningskriminalitet å drepe han for å ete han òg.
Hehehehehe, eg skal ikkje sei noko, eg...Selv om det naturligvis er mulig å argumentere for at kannibalisme er en slags økonomisk vinning ("han sparte tross alt penger", eller noe i den duren), tror jeg ikke så mange ville vært med på den. Jeg ville i alle fall ikke godtatt det.
Jepp. Føler forresten andre at det uttrykket er potensielt diskriminerende mot andre insekt?Men som du sa, dette er bare en bitanke.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Heh, det var faktisk et tilfeldig og uovertenkt ordspill.Loki wrote:Hihi, det ordspelet der likte eg.Terje wrote:Og da blir slutningene mine fort kortslutninger.
Dog billig retorikk...Urgh, curse your rethorics!De aller fleste moralske skiller er kunstige.![]()
Jeg tror vi opererer med litt forskjellige fortsetninger her. Å drepe et annet menneske for å spise det når det ikke er andre matkilder i nærheten, er moralsk annerledes enn å drepe et menneske for å ta pengene hans og kjøpe mat for -- ettersom dette siste innebærer at alternative "næringsveier" er tilgjengelige. Å drepe en mann for å spise ham er ikke spesielt moralsk forskjellig fra å drepe en mann for å ta pengene hans (til bruk på mat) hvis morderen kunne ha skaffa seg mat på annet vis. Ikke så veldig forskjellig, men med enkelte ulikheter, naturligvis.Men dei fleste moralske skiller er vel til ein viss grad logiske, sjølv om dei er kunstige? Eg ser nemleg ikkje logikken i at å drepe ein mann for å skaffe seg mat indirekte er moralsk annleis enn å drepe ein mann for å skaffe seg mat direkte når det ikkje er andre lidende parter i handlingsrekka.
Du har utvilsomt et poeng. Det er ikke selvsagt at man med "økonomiske midler" mener "finansielle økonomiske midler", og ikke "realøkonomiske midler." (Til alle økonomer: Beklager begrepsrotet her, men jeg glemmer de rette uttrykkene: Finansielle midler regner jeg her som det som ville havna under finanskapital i et regnskap, mens reelle midler skal være realkapital.) Imidlertid tror jeg ikke det finnes mange jurister som ville godta en stempling av kannibalisme som vinningskriminalitet, ettersom menneskekroppen ikke er en lett omsettelig vare, og den økonomiske horisonten i dagens samfunn kan sies å være dominert av handelsmenns ideer -- altså markedsøkonomi; en økonomisk modell innretta for effektiv handel.Og "økonomisk" er her definert som kva, cash? Tal på ein digital konto? Eigendeler? Ressurser? Føler at du vanskeleg kan definere begrepet dekkende utan å gjere det så vidt at det vil innbefatte livsoppretthaldande ressursar som "mat". I dette tilfellet kannibalistisk inntatt, men likevel mat. Men om du har ein god definisjon på "øknonomisk" som hindrer dette gir eg deg natrulegvis rett i at kannibalisme ikkje er vinningskriminalitet - dersom "vinningskriminalitet" faktisk er begrensa til å gjelde økonomisk vinning, såklart, men det tek eg ditt ord for.Hmm. Nå innbiller jeg meg vitterlig at den vanlige definisjonen av vinningskriminalitet går på kriminalitet lovbryteren har økonomisk vinning av.
Men for all del, det kommer sikkert an på motivene i de enkelte tilfellene.
Urk, dette blir egentlig bare teit. Det er for sent til at jeg får tenkt og formulert meg klart... (Dårlige unnskyldninger her nå.
Ja, jeg tror ikke maur og humler setter pris på å bli ekskludert på denne måten.Jepp. Føler forresten andre at det uttrykket er potensielt diskriminerende mot andre insekt?Men som du sa, dette er bare en bitanke.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Trur me er byrja nærme oss eit haltende konsesus her, no, så eg trur eg lar det ligge med dette - om du ikkje har noko punkt der du gjerne vil eg skal kommentere?
Oh that's bad. That's really bad. XD)
Maur og humler er forøvrig naturens allegoriske antagonister. ("Flittige maur" lar aldri "humla suse"Ja, jeg tror ikke maur og humler setter pris på å bli ekskludert på denne måten.Jepp. Føler forresten andre at det uttrykket er potensielt diskriminerende mot andre insekt?Men som du sa, dette er bare en bitanke.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Nei, dette er jo ikke så veldig viktig akkurat, så med mindre det er noe du føler sterkt for å kommentere, så kan vi godt stoppe her.Loki wrote:Trur me er byrja nærme oss eit haltende konsesus her, no, så eg trur eg lar det ligge med dette - om du ikkje har noko punkt der du gjerne vil eg skal kommentere?
Det har jeg faktisk aldri tenkt på.Maur og humler er forøvrig naturens allegoriske antagonister. ("Flittige maur" lar aldri "humla suse"Oh that's bad. That's really bad. XD)
Raskt tillegg:
Og det er denne innstillinga som gjør det verdt tida å diskutere med deg. Jeg gir meg aldri hvis jeg vet at motstanderen min bare vil hovere. Hater skadefro folk...Det er den innstillinga der som gjer at å diskutere med deg faktisk er verd bryet.
Dessuten, som Habermas sa, er hensikten med rasjonell diskurs at rasjonelle argumenter skal brytes mot hverandre, og det beste argumentet vinne.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
"Ikkje så veldig viktig, akkurat"?Terje wrote:Nei, dette er jo ikke så veldig viktig akkurat, så med mindre det er noe du føler sterkt for å kommentere, så kan vi godt stoppe her.Loki wrote:Trur me er byrja nærme oss eit haltende konsesus her, no, så eg trur eg lar det ligge med dette - om du ikkje har noko punkt der du gjerne vil eg skal kommentere?
Ikkje eg heller, før du nemnde humler og maur i samband med metaforer.Det har jeg faktisk aldri tenkt på.Maur og humler er forøvrig naturens allegoriske antagonister. ("Flittige maur" lar aldri "humla suse"Oh that's bad. That's really bad. XD)
![]()
XD Takk. (Sånn "høfleg, gjensidig ros på slutten av ein kvar form for opposisjons-basert situasjon"-greie er både stilig, koseleg og kvalmande sukkersøtt på ein gong XD) Utan samanlikning forøvrig, var som i den boka eg leste ut i formiddag der helten og antagonisten, barndomsvenner gone mortal enemy, tok ein liten pustepause midt i den store duellen på slutten for å gjensidig komplimentere teknikkene den andre hadde plukka opp i årene sidan dei sist fekta. XD Sånt er så sykt, og likevel unekteleg kult.Raskt tillegg:Og det er denne innstillinga som gjør det verdt tida å diskutere med deg.Det er den innstillinga der som gjer at å diskutere med deg faktisk er verd bryet.
Utan samanlikning forøvrig, altså.
Eg er ofte skadefro, eg (kynikerens einaste glede, jo!), men kun dersom eg A. ikkje er involvert direkte i situasjonen eg er skadefro over, eller B. har åpenbart kverulert utan nokon form for seriøs motivasjon anna enn å irritere.Jeg gir meg aldri hvis jeg vet at motstanderen min bare vil hovere. Hater skadefro folk...
Men dette var litt meir seriøst enn som så, ergo får du kun ærleg takksemd ut av meg, ingen skadefro.
Sounds like my kind of fellow.Dessuten, som Habermas sa, er hensikten med rasjonell diskurs at rasjonelle argumenter skal brytes mot hverandre, og det beste argumentet vinne.