Dialekter
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
1.) Fremmedspråk:
Fremmedspråk er utrolig kjekt å kunne. Sånn som det er nå snakker jeg engelsk og jeg stottrer på tysk, men dersom jeg hadde hatt muligheten hadde jeg ønsket å ha lært fransk og spansk også. I hvertfall til samme grad som jeg kan tysk. Det å kunne reise og gjøre seg forstått er utrolig insiprerende og flott.
Før lærte man latinsk og/eller gresk. Skulle bare mangle at vi fikk lære spansk og fransk også nå synes jeg. Jeg vil mye heller ha slik kunnskap enn de timene vi tilbrakte på barneskolen med å lete etter blader, lese bibelen, sitte og tegne...
Fremmedspråk er utrolig kjekt å kunne. Sånn som det er nå snakker jeg engelsk og jeg stottrer på tysk, men dersom jeg hadde hatt muligheten hadde jeg ønsket å ha lært fransk og spansk også. I hvertfall til samme grad som jeg kan tysk. Det å kunne reise og gjøre seg forstått er utrolig insiprerende og flott.
Før lærte man latinsk og/eller gresk. Skulle bare mangle at vi fikk lære spansk og fransk også nå synes jeg. Jeg vil mye heller ha slik kunnskap enn de timene vi tilbrakte på barneskolen med å lete etter blader, lese bibelen, sitte og tegne...
Urban tilværelse
Det er klart.Loki wrote:Evnen å peike på gamle klassekamerater som tek 3MZ og le hånleg er vinning nok, etter min erfaring.Stefan wrote:Forresten ganske latterlig at 3MX og 3MZ gir samme realfagspoeng. Man tjener jo ingenting på å ta MX, hvis man ikke må ha det til videre studier.
Angrer ikke selv på at jeg tok MX, ville ikke fått bedre karakter på MZ uansett
Selv snakker jeg både engelsk og tysk (selvsagt ikke like godt som engelsk, men klarer å ha en ganske god samtale på tysk). Skulle gjerne kunnet fransk også, kanskje lærer jeg meg det på egenhånd senere.Ceres wrote:1.) Fremmedspråk:
Jepp. Eg tapte karaktermessig på å ta MX (har hatt solid femmer i matte i heile mitt liv fram til 2MX, då fekk eg 3... mykje på grunn av dårleg lærer, men likevel. Fekk heldigvis betre lærer på 3MX og klarte ein firer der utan så altfor mykje strev... og folk som hadde hatt svak firer i matte gjennom ungdomsskulen på på GK fekk firere og femmere på MZ. Så at eg ville fått fem eller seks på MZ er garantert), men hadde eg tatt MZ ville eg alltid gått og lurt på kor mykje vanskelegare MX var, så eg er glad eg ikkje tok det. Trenger ikkje det forbetra snittet uansett, eg kjem inn på det eg vil inn på uansett, har ingen ambisiøse skulevalg som krever enormt godt snitt.Stefan wrote:Det er klart.Loki wrote:Evnen å peike på gamle klassekamerater som tek 3MZ og le hånleg er vinning nok, etter min erfaring.Stefan wrote:Forresten ganske latterlig at 3MX og 3MZ gir samme realfagspoeng. Man tjener jo ingenting på å ta MX, hvis man ikke må ha det til videre studier.
Angrer ikke selv på at jeg tok MX, ville ikke fått bedre karakter på MZ uansett. Men en 4'er elev på MX vil vel ganske lett få bedre karakter, kanskje en 6'er på MZ, og dermed tjene på dette i forhold til studier...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Master og pedagogikkopptakene går uansett, så vidt eg veit, på karakterene frå dei fagene ein har tatt på universitet og høgskule og søker på bakgrunn av, og dei karakterene er (foreløpig) langt betre enn det eg hadde på videregåande, så eg trur eg kjem meg inn på det eg vil. Spørsmålet er kva eg vil. Og orker. Masteroppgåve lyder så grusomt seigt - eg hatar å måtte styre alt sjølv, eg vil ha oppgåvene og strukturen og heile greia opp i fanget, slik at eg berre kan fylle ut svarene. Men, men, noko skal ein jo bli, så kanskje eg lyt lide meg gjennom det.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eg er ikkje så begeistra for pepperkakedeig.
Forøvrig er sofasitting ein ambisjon som alle andre. Det er berre ikkje ein sosialt konstruktiv ambisjon.
Forøvrig er sofasitting ein ambisjon som alle andre. Det er berre ikkje ein sosialt konstruktiv ambisjon.
Huff... Glemte å kommentere det andre punktet jeg skulle kommentere:Ceres wrote:1.) Fremmedspråk:
2.) Obligatorisk norsk
Jeg mener det er viktig i og med at norsk er et modningsfag og at man uansett hva man skal etter man er ferdig med videregående kommer til å trenge å formulere seg skriftlig. Norsk er til for å lese gode tekster og forbedre sitt eget språk, to veldig viktige funksjoner. Men som sagt - gjerne fire timer i steden for fem.
På hvilke studier er det man må ha 3MX og 3MZ ikke fungerer? Siving? Medisin/tannlege? Jeg vet ikke helt.. For min del var det alltid for kunnskapens skyld, ikke fordi noe var enkelt. Men det er jo hål i hauet at man får like mange poeng, man kunne f.eks fått halvparten for mz...
Urban tilværelse
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Ikke jeg heller; det er mer metaforisk pepperkakedeig eller noe sånt, for min del.Loki wrote:Eg er ikkje så begeistra for pepperkakedeig.
Nitpick.Forøvrig er sofasitting ein ambisjon som alle andre. Det er berre ikkje ein sosialt konstruktiv ambisjon.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Hehehe, ja, uttrykte meg kanskje litt tvetydig, eg meinte "sosialt konstruktivt" som i "konstruktivt for samfunnet", ikkje som i "konstruktivt for eins eige sosiale liv i samfunnet". 

Så kvifor ikkje bruke metaforisk potetgull? Lyder langt meir interessant.Terje wrote:Ikke jeg heller; det er mer metaforisk pepperkakedeig eller noe sånt, for min del.Loki wrote:Eg er ikkje så begeistra for pepperkakedeig.
Who, me?Nitpick.Forøvrig er sofasitting ein ambisjon som alle andre. Det er berre ikkje ein sosialt konstruktiv ambisjon.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Fordi det var pepperkakedeig Martin Kellermann brukte, og jeg ikke gadd å tilpasse sitatet til meg selv.Loki wrote:Så kvifor ikkje bruke metaforisk potetgull? Lyder langt meir interessant.Terje wrote:Ikke jeg heller; det er mer metaforisk pepperkakedeig eller noe sånt, for min del.Loki wrote:Eg er ikkje så begeistra for pepperkakedeig.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Det er jo forståeleg at du ikkje gadd, så... konklusjonen blir at denne Kellermann-typen er ein litt retardert person kva snack-preferanser angår?Terje wrote:Fordi det var pepperkakedeig Martin Kellermann brukte, og jeg ikke gadd å tilpasse sitatet til meg selv.Loki wrote:Så kvifor ikkje bruke metaforisk potetgull? Lyder langt meir interessant.Terje wrote: Ikke jeg heller; det er mer metaforisk pepperkakedeig eller noe sånt, for min del.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Ja, men hvis vi skal være ekstra presise, må vi si at en av Martin Kellermanns venner er etarderte i sine snackspreferanser. (Rocky er halvveis selvbiografisk, i likhet med Rober Crumb o.l.)Loki wrote:Det er jo forståeleg at du ikkje gadd, så... konklusjonen blir at denne Kellermann-typen er ein litt retardert person kva snack-preferanser angår?Terje wrote:Fordi det var pepperkakedeig Martin Kellermann brukte, og jeg ikke gadd å tilpasse sitatet til meg selv.Loki wrote:Så kvifor ikkje bruke metaforisk potetgull? Lyder langt meir interessant.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.