i så fall: Fus i køen!
Bøkene
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Kanskje lurt det ja.
Dersom jeg får sjansen til å få noe annet enn SK eller Ung Vår, så tar jeg gladelig imot! Dersom jeg bare har sjansen på en av de bøkene, kan noen andre få dem istede.
Tusen takk for gavmildheten Morten, utrolig greit gjort av deg!
Dessuten er det ikke verdens undergang om jeg ikke får noe da. hehe
Dersom jeg får sjansen til å få noe annet enn SK eller Ung Vår, så tar jeg gladelig imot! Dersom jeg bare har sjansen på en av de bøkene, kan noen andre få dem istede.
Tusen takk for gavmildheten Morten, utrolig greit gjort av deg!
Dessuten er det ikke verdens undergang om jeg ikke får noe da. hehe
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
Hehe... Vi oversettere får 10 gratiseksemplarer av de bøkene vi oversetter. De 9 som er igjen etter at jeg har tatt et eksemplar selv, forsvinner som regel fort til venner og familie, men av og til blir det noen til overs, særlig når det er snakk om bøker langt ut i en serie. Å gi bort bok 9 i en serie er liksom ikke så aktuelt med mindre vedkommende mottaker er spesielt interessert. Dessuten får vi henholdsvis 10 og 15 ekstra eks. hvis boka blir hovedbok i en bokklubb eller kommer i pocket. I teorien kan jeg altså bli sittende med 35 eks. av én bok, og DA begynner det å bli dårlig plass i bokhylla.Eivind wrote:Har du dårlig plass i bokhylla? Kanskje jeg skal gjøre det samme med pappas bøker
Vet du noe om hvor mange eksemplarer som er blitt solgt av de norske oversettelsene?Morten wrote:Hehe... Vi oversettere får 10 gratiseksemplarer av de bøkene vi oversetter. De 9 som er igjen etter at jeg har tatt et eksemplar selv, forsvinner som regel fort til venner og familie, men av og til blir det noen til overs, særlig når det er snakk om bøker langt ut i en serie. Å gi bort bok 9 i en serie er liksom ikke så aktuelt med mindre vedkommende mottaker er spesielt interessert. Dessuten får vi henholdsvis 10 og 15 ekstra eks. hvis boka blir hovedbok i en bokklubb eller kommer i pocket. I teorien kan jeg altså bli sittende med 35 eks. av én bok, og DA begynner det å bli dårlig plass i bokhylla.Eivind wrote:Har du dårlig plass i bokhylla? Kanskje jeg skal gjøre det samme med pappas bøker
Har spurt Tiden om det samme, men de har ikke svart oss.
Har ikke fått meg råd til å kjøpe meg noen bøker enda. Har nesten ikke bøker i det hele tatt. Det eneste jeg har er en bok om Harry Potter, den fikk jeg gratis, og Madonna-gåten. Har også fått noen bøker da jeg jobbet på trykkeriet, men der ble det ikke trykt mange fantasybøker. Men derimot har det blitt mange turer på det lokale biblioteket, men problemet der er at det er et lite bibliotek og det kan ta en gos stund før man får lest noen bøker. Har enda ikke fått lest Knife of Dreams. De har enda ikke fått den inn på bibliotekte og på bokbutikkene har de ikke ett eneste eksemplar. Så jeg sitter bare å venter på at det skal komme et eksemplar på biblioteket. Får bare håpe det ikke tar altfor lang tid. Skulle gjerne hatt noen bøker her hjemme også.
Noen tall har jeg ikke for hånden, men jeg vet at de norske oversettelsene har solgt ganske bra, og at salget gjorde et sprang opp etter at bøkene begynte å komme i ettbindsutgaver. Så vidt jeg vet, regnes det som bra dersom en innbundet bok selger 3-4000 eks. i Norge (bøker som Harry Potter og Da Vinci-koden har solgt mye mer, men det er jo helt spesielle tilfeller), og Jordans bøker har jo ikke akkurat ligget på toppen av salgslistene, så jeg vil tippe rundt 2000 eks. pr. bok. Tatt i betraktning størrelsen på Norges befolkning høres det jo ikke mye ut, men det er altså ganske bra for en innbundet bok som ikke er blant de store bestselgerne som Henning Mankell o.l. Ellers vil jeg tro at tro at de eldste bøkene, som har vært på markedet lengst, naturlig nok er solgt i flest eksemplarer.Stefan wrote:Vet du noe om hvor mange eksemplarer som er blitt solgt av de norske oversettelsene?
Har spurt Tiden om det samme, men de har ikke svart oss.
Morten