Hvilke fantasy bøker anbefaler dere meg å lese?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Jepp, nesten-ø-lyd-fulgt-av-nesten-u-lyd var mitt gjett, og etter å ha konsultert wikipedias ser det ut som om eg hadde rett. (Den linken din og posten til Terje nytta det amerikanske notasjonsalfabetet, og det kan eg ikkje, så måtte leite litt rundt før eg fann eit som nytta det internasjonale
)
Så ingen alliterasjon, med andre ord, forenkla sagt er det "å" på den eine og "øu" på den andre.
Dette tyder at eg hadde rett igjen!. Svir det Terje?

Så ingen alliterasjon, med andre ord, forenkla sagt er det "å" på den eine og "øu" på den andre.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Det er nok ikke allitterasjon i "thorn ogre", nei, og ikke assonans heller, for den saks skyld.
Men "tornetroll" allittererer, og selv om det var mer pga. betydningen enn klangen at jeg syntes dette ordet var den beste oversettelsen, skader det jo ikke med bokstavrim heller, da. En fin kombinasjon mellom form og innhold, synes jeg. Jeg skulle nok stått på krava. Så er det også eneste gang jeg har gitt meg på noe jeg syntes var såpass viktig.
Derimot var det en del steder i selve teksten hvor allitterasjon ble brukt, og der gjenskapte jeg det på norsk med vilje.
Derimot var det en del steder i selve teksten hvor allitterasjon ble brukt, og der gjenskapte jeg det på norsk med vilje.
Når me snakkar om alliterasjon, eg har ofte lurt på når eg les bøker, om alliterasjon her og der er tilfeldig eller intensjonell frå forfattarens side - korleis vurderar du det som oversettar? Om det er ein intensjonell alliterasjon (eller andre typar intensjonell forming av språket) som du må forsøke bevare i oversetjinga eller om det er ein tilfeldigheit du kan oversjå? Eller er det noko som vanlegvis gir seg sjølv?
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Vanskelig avveining, det der. Jeg har ikke vært så veldig mye borti det i de bøkene jeg har oversatt (i hvert fall ikke som jeg kan huske i farten), men i tilfellet med denne tornetro... eh, tornedjevel-boka syntes jeg det var en forholdsvis grei avgjørelse. Det var såpass gjennomgående og påfallende at ikke helt kunne tro at det var en tilfeldighet. Man må prøve å se på helheten og se om allitterasjonen føyer seg inn i en gjennomgående virkemiddelbruk. Men av og til kan man bli i tvil, det er klart, og tilfeldige allitterasjoner forekommer garantert. Da går det jo an å spørre forfatteren, om mulig.Loki wrote:Når me snakkar om alliterasjon, eg har ofte lurt på når eg les bøker, om alliterasjon her og der er tilfeldig eller intensjonell frå forfattarens side - korleis vurderar du det som oversettar? Om det er ein intensjonell alliterasjon (eller andre typar intensjonell forming av språket) som du må forsøke bevare i oversetjinga eller om det er ein tilfeldigheit du kan oversjå? Eller er det noko som vanlegvis gir seg sjølv?
Heh, og dermed lurte ikkje eg på det lengre. Utruleg kor mange små spørsmål eg ikkje var klar over at eg hadde ein gong som eg får svar på av deg her på forumet. 
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Forresten: En god liten artikkel om sjangerbegrensninger i fantasylitteratur:
http://truepenny.livejournal.com/420013.html#cutid1
http://truepenny.livejournal.com/420013.html#cutid1
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Tja, sjangerbegrensninger var det vel ikkje, det var vel heller snakk om mentale fordommer og sperringer i hovudet på forfattarar og lesarar på bakgrunn av sjangerens mest utbredte troper. Heile poenget var vel at sjangeren ikkje begrensa, men at folk skreiv som om den gjorde det?
Eit poeng eg har forsøkt å gjere mange gonger med cirka 0,02% av den argumentative evnen til denne personen.
(Med andre ord, takk for linken, meget fin liten artikkel)
Eit poeng eg har forsøkt å gjere mange gonger med cirka 0,02% av den argumentative evnen til denne personen.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Nok en forhåpentligvis brukbar link:
http://thegraveyard.org/daelstorm/maps.php
Masse fantasykart. Jeg har ikke lest halvparten av bøkene det er kart til der, men alle var veldig fine... og offisielle, så det ut som.
http://thegraveyard.org/daelstorm/maps.php
Masse fantasykart. Jeg har ikke lest halvparten av bøkene det er kart til der, men alle var veldig fine... og offisielle, så det ut som.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Fantasy bøker:
- Rubinen i Røyken - Phillp Pullman
- Jonathan Strange and Mr. Norrell - Susanna Clarke
- Bartimus triologien - Jonathan Stroud (Bare bok en og to har kommet ut)
- Avalon (Ikke akkurat fantasy, men handler om Kong Arthur og ridderne av det runde bord. Anbefales
) - Marion Zimmer Bradley
- Sabriel (Bok 1)
- Lirael (Bok 2)
- Abhorsen (Bok 3) - Garth Nix
- Rubinen i Røyken - Phillp Pullman
- Jonathan Strange and Mr. Norrell - Susanna Clarke
- Bartimus triologien - Jonathan Stroud (Bare bok en og to har kommet ut)
- Avalon (Ikke akkurat fantasy, men handler om Kong Arthur og ridderne av det runde bord. Anbefales
- Sabriel (Bok 1)
- Lirael (Bok 2)
- Abhorsen (Bok 3) - Garth Nix
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Ah, Guinevere var det ja. Den eneste personen jeg kjenner som har lest denne boka slutta etter å ha lest ca. 3/4, nettopp på grunn av Guineveres preking. Mener jeg har hørt noe en gang om at framheving at kristendommens frotreffelighet skal ha vært et hovedmotiv for forfatteren da hun skrev boka, men jeg kan ta feil. (Noe jeg sikkert gjør...
)
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.