Dragen

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ja, me kan vel gå ut frå at "draumane" til Perrin er sanne. Men det tyder ikkje at akkurat det som skjer i draumen skjer i røynda, då draumar ofte berre er symbolske. I dette tilfellet trur eg draumen til Perrin er eit bilete av
The Shadow Rising
opplevinga til Rand i ter'angrealen i Rhuidean, der han fekk dragane som merker han som car'carnen og den Gjenfødde Dragen.
Egwene hadde eit par draumar som liknar litt, i tDR:
And one of him kneeling in a chamber where a parched wind blew dust across the floor, and creatures like the one on the Dragon banner, but much smaller, floated on the wind, and settled into his skin.
-The Dragon Reborn, Questions

Rand in that dry, dusty chamber again, with those small creatures settling into his skin.
-The Dragon Reborn, Following the Craft
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Skikkelsene red på vinden, ikke armen. Og jeg tolket det slikat det var flere av dem. Men jeg tror helst det var symbolsk for Ashamanene. Mange "små"drager som ikke kom i nærheten av Rand i storhet. Men likevel kretset de rundt ham.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ja, men det gjorde dei i draumen til Egwene og: and creatures like the one on the Dragon banner, but much smaller, floated on the wind, and settled into his skin.

Men di tolking er ikkje usannsynleg den heller. Eg hadde ikkje tenkt på den...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

incanus wrote:Ja, men det gjorde dei i draumen til Egwene og: and creatures like the one on the Dragon banner, but much smaller, floated on the wind, and settled into his skin.

Men di tolking er ikkje usannsynleg den heller. Eg hadde ikkje tenkt på den...
Jeg uthevet den delen jeg hengte meg opp i, for den er nesten garantert fra Rhuidean. Men det er andre løsninger også, f. eks fra den første alvorlige bobla av ondskap i Rift, der Rand knuser speilet og det kommer mini-Rander ut av dem for å slåss. Han sugde vel disse i seg på en eller annen måte. Men det er mulig Egwene drømte dette etter Rift. Eller?

Og jeg ble litt smigret nå. Jeg kom på en teori incanus ikke hadde tenkt på. :D
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:Jeg uthevet den delen jeg hengte meg opp i, for den er nesten garantert fra Rhuidean. Men det er andre løsninger også, f. eks fra den første alvorlige bobla av ondskap i Rift, der Rand knuser speilet og det kommer mini-Rander ut av dem for å slåss. Han sugde vel disse i seg på en eller annen måte.
Ja, men den der er nok frå Rhuidean...
Sauegjeteren wrote:Men det er mulig Egwene drømte dette etter Rift. Eller?
Nei, den fyrste var frå det Kvite Tårnet før dei reiste til Rift, og den andre på båten på veg til Rift. So det er mogleg at det var Rift-episoden, men det er ganske usannsynleg.
Sauegjeteren wrote:Og jeg ble litt smigret nå. Jeg kom på en teori incanus ikke hadde tenkt på. :D
Har sagt det ein gong før, for lenge sidan. Eg plar sjeldan kome på teoriar sjølv, eg berre siterer teorier frå andre stader som Wotmania, Dragonmount, Theoryland og TarValon.net...
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Jeg tror dere er litt ute på jordet jeg. For det første er ikke en drøm til en drømmer nødvendigvis sann.

Men begge de to drømmene dere har nevnt handler jo som Incanus sier om Rand i Rhuidean.

Rand stood amid swirling stormwinds, laughing wildly, even madly, arms upraised, and on the winds rode small shapes, gold and scarlet, like the strange figure on the Dragon banner; hidden eyes watched Rand, and there was no telling whether he knew it.

Tror dette handler om når Rand får det til og regne i the waste, og han blir erklært car'a'carn.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jøss, Incanus, nå ble jeg litt skremt. Du, som vet så mye om Tidshjulet, prøver ikke ut teorier? Trodde alle måtte gjøre slik jeg.

Og når det gjelder drømmen til Egwene så har jeg ikke særlig stor tro på Rift-speil-saken jeg heller, men jeg kom netopp på det og ville få det skrevet ned.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Kjetil wrote:Jeg tror dere er litt ute på jordet jeg. For det første er ikke en drøm til en drømmer nødvendigvis sann.
Er klar over det...
Kjetil wrote:Men begge de to drømmene dere har nevnt handler jo som Incanus sier om Rand i Rhuidean.
Det meiner eg og.
Kjetil wrote:Tror dette handler om når Rand får det til og regne i the waste, og han blir erklært car'a'carn.
Du sa nettopp at det var om hendinga i Rhuidean... Som eg er einig i. Trur ikkje det som skjedde Alcair Dal er det draumen handler om.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Kjetil skrev:
Jeg tror dere er litt ute på jordet jeg. For det første er ikke en drøm til en drømmer nødvendigvis sann.
Er klar over det...
De må jo sortere ut drømmene sine, men dette var faktisk i Tel'Aran'Rhiod. Og der kan det vel ikke være store tvilen?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Oi, nå roter jeg fælt.
La meg prøve igjen. Mente selvfølgelig Rhuidean.
Hvor de små dragene betyr jo selvfølgelig at han blir merket 2 ganger.
"Hidden eyes" er jeg ikke helt sikker på hva betyr, kan være noe med når han reiser igjennom fortiden til Aiel. Eller Lanfear og Ashmodean. Eller Wise Ones spionerer på drømmene hans

"Rand stood amid swirling stormwinds, laughing wildly, even madly, arms upraised" kan vel egentlig bety mye forskjellig, men kan kanskje være kaoset i reisen i fortiden, hvor mange blir gale.

jeg surrer :)
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sauegjeteren wrote:
Kjetil skrev:
Er klar over det...
De må jo sortere ut drømmene sine, men dette var faktisk i Tel'Aran'Rhiod. Og der kan det vel ikke være store tvilen?
Nei, jeg er ganske sikker på at det bare er mulige fremtider, men finner ikke noen quotes på det akkurat nå.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Men hadde det ikke stått to drager viss det bare var to? Det står jo i ubestemt flertall, og jeg regner med at det hadde stått to, hvis det bare var to det skulle være. Når det står slik som det gjør i boka regner jeg med at det er mange.

Edit: Kjetil. Det er bare mulige framtider, men veldig stor sannsynlighet for at det skjer.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Proftier er aldri spesifikke. Så det er helt naturlig at det ikke står 2.

Og hvor stor sannsylighet det er for at drømmene blir sanne vil jeg ikke spekulere i, men så langt, har de fleste gått i oppfyllelse.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Rand stood amid swirling stormwinds, laughing wildly, even madly, arms upraised, and on the winds rode [dragons].
"Vind" i sammenheng med profetier får meg alltif til å tenke på det som står bakpå mange av bøkene: "Let the Dragon Ride the winds of change!" Kombinert med det som har vært sagt om at de mindre dragene kan være Asha'man, tror jeg nesten dette "synet" til Perrin rett og slett kan handle om at Rand vil (dvs. har, der serien nå står) endret verden gjennom
LoC og WH
å rense saidin, opprette Det Svarte Tårnet, og alt det der.
Med mindre det bare er en kjedelig referanse til Rhuidean -- hvilket ikke egentlig vil overraske meg...

EDIT: Uansett, et "løfte" fra RJ om at "ekte" drager vil dukke opp i løpet av serien, tviler jeg på. I Randland er Drager ekte drager.
hidden eyes watched Rand, and there was no telling whether he knew it
Denne delen refererer nok bare til at det generelt sett er veldig mange som holder øye med Rand -- Fortapte, Aes Sedaier, Aieler, et cetera ad infinitum, elelr noe sånt.
Det trenger jo ikke være en referanse til en eller flere bestemte iakttakere...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Dette med skjulte øyne kan være så mangt. Man føler seg jo alltid iaktatt i Drømmeverden og Rand er jo der av og til . Og mange følger med Rand uansett ja.
Post Reply