«How to write epic fantasy» og annet tøys

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Apropos tøys:

http://1.myfreebulletinboard.com/demonspawn.html

Sjekk navnet på dette forumet! :shock:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Å, takk Gud. Det ser ut som en spøk. Ekstrem, ubeskrivelig lettelse! :D

http://1.myfreebulletinboard.com/demons ... out72.html
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Hm, maila eg deg den tingen? Eller gløymte eg det? :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

incanus, du har nettopp redda dagen min. Det der er noe av det beste jeg har sett på lenge. :D
Loki wrote:Hm, maila eg deg den tingen? Eller gløymte eg det? :lol:
Du glemte nok det, du. Men pytt. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Terje wrote:incanus, du har nettopp redda dagen min. Det der er noe av det beste jeg har sett på lenge. :D
Berre hyggjeleg. Var noko eg la i favorittane mine for lenge sidan, med deg i tankane... Likte avslutninga veldig bra: Remains only to discover if Shai’tan is Old Tongue for Good’kind.

Kom til å tenkje på det når eg såg det forumet du linka til...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

"Ending an Ending" by Danny Birt - Author's Note
Author’s Note:

***WARNING***
If this is your first fantasy novel ever, GO NO FURTHER.

No, I’m being serious! Go find yourself a book with a Hobbit or Grendel or Kender in it; you really need to ease your way into this genre.

Why save this book for later?

The common model of the traditional epic fantasy is as follows:
In the first couple pages, you meet “The Hero” (TH) who meets “The Sage” (TS) who relates to TH the legend of “The Magic Thing” (TMT) and “The Ancient Evil” (TAE). “TAE’s Peons” (TAEP) then ruin life at home for TH, so for the rest of the series TH must Quest For TMT, and Vanquish TAE. TH then returns home, becomes “The Benevolent Ruler” (TBR), and lives happily ever after, provided there is not a sequel.

The model is so predictable it can be written out in pesudo-mathematical formula:

1. TH+TS/TMT>TAE
2. TAEP>TH
3. TH+TMT= -TAE
4. TH=TBR

The common model makes for an excellent well-rounded story (or else it wouldn’t have become so common), but no matter how hardcore the fantasy connoisseur, it can get a little boring being able to guess the ending of a book in the first fifty pages.

Thus, in an effort to bring back some of the wonder to long-time fantasy readers, this book intentionally does none of those formulaic things. Nor does it delve deeply into Fantasy 101 topics, like spending copious paragraphs explaining that dwarves are short.
Instead, set your expectations on some fine collegiate-level Fantastic pondering, such as: How might the presence of magic affect a flat world’s physics? How can one tell the difference between a person hearing the voice of a god and someone having a psychological breakdown? How much loyalty can one expect from and give to any single deity in a polytheistic world?

…You’re still reading? My, my, aren’t you the adventurous one.
Very well. Don’t say I didn’t warn you.
http://www.dannybirt.com/news.html

:lol:
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Hm, er det der noko å le av då? Det er jo sant...

Vurderar forresten som smått å kanskje forsøke meg på den enorme sci-fi novellesamlinga "Wild Cards" av George R. R. Martin...
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:Hm, er det der noko å le av då? Det er jo sant...
Så kresne vi plutselig har blitt, da? Kan vi ikke le av sannheten lenger, hva skal vi da le av? :P
Vurderar forresten som smått å kanskje forsøke meg på den enorme sci-fi novellesamlinga "Wild Cards" av George R. R. Martin...
Så det er det "Wild Cards" er. Har alltid trodd det var mer av en kort sci-fi-romanserie...
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Apropos martin, jeg hørte om noen som leste mye martin, og leste en av hans singel bøker. En bok, og ikke veldig lang, men den beste boken hun hadde lest. Noen som har lest noe annet av ham?

Sa ikke noen på forumet at de nesten vurderte å skrive fantasy?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Terje wrote:
Så kresne vi plutselig har blitt, da? Kan vi ikke le av sannheten lenger, hva skal vi da le av? :P
hip-hop'erne :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Wolfbrother wrote:Sa ikke noen på forumet at de nesten vurderte å skrive fantasy?
Hvem har vel ikke vurdert det? Har selv skrevet ca. 50-60 sider i forskjellige prosjekter. Og jeg tror de aller fleste kan følge den formelen over, med noen unntak. Takket være Erikson har jeg innsett hvor herlig det er å slippe tenåringer i fantasy. :P
hip-hop'erne
Dem ler vi av fra før. Vi trenger et substitutt for sannheten, ikke en laber trøst som vi i alle tilfeller allerede kan le av. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Hm, berre ei bok? Kanskje den greia med vampyrer på elvebåter? XD
Terje wrote:
Resten? Eller kanskje NRK som tre gonger i same nyhendesending sa at SV var positive til statsbesøk av Hamas-folkene medan FrP var kritiske.

Seriøst, er ikkje det som å sei "sola stod opp i dag tidleg og me forventar at den skal gå ned igjen i kveld" tre gonger?
Så det er det "Wild Cards" er. Har alltid trodd det var mer av en kort sci-fi-romanserie...
Mogeleg. Forbaska vrient å finne ut av. Såvidt eg har skjønt har Martin laga eit grunnkonsept, og latt andre forfattere (saman med han sjølv) skrive ein masse noveller satt i ei verd basert på grunnkonseptet. I seinare bøker kan det ha utvikla seg til romaner som bygger på enkelte av novellene, om eg forstår det rett.

Tenåringer i fantasy er forøvrig einaste skikkelege klagepunkt eg har på Martin, han har for mange kjedelege småtasser. :lol:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:
Terje wrote:
Resten? Eller kanskje NRK som tre gonger i same nyhendesending sa at SV var positive til statsbesøk av Hamas-folkene medan FrP var kritiske.

Seriøst, er ikkje det som å sei "sola stod opp i dag tidleg og me forventar at den skal gå ned igjen i kveld" tre gonger?
Heh, apropos NRKs nyhetssendinger: Mandag i forrige uke hadde de i radioen en ny ekspert eller organisasjon som hevda at det ville være dumt å kutte støtta til Hamas. Greit nok at de har et poeng, men det er ikke rart at Israelsvennene anklager NRK for å være en smule biased. :P
Mogeleg. Forbaska vrient å finne ut av. Såvidt eg har skjønt har Martin laga eit grunnkonsept, og latt andre forfattere (saman med han sjølv) skrive ein masse noveller satt i ei verd basert på grunnkonseptet. I seinare bøker kan det ha utvikla seg til romaner som bygger på enkelte av novellene, om eg forstår det rett.
Aha, slik det henger sammen. Kunne sikkert ha sjekka reviewsene til wotamanias Other Fantasy, men gidder ikke. :P
Tenåringer i fantasy er forøvrig einaste skikkelege klagepunkt eg har på Martin, han har for mange kjedelege småtasser. :lol:
Det verste er at de er over alt! Selv ikke hos Erikson slipper vi helt unna dem, selv om en større andel av karakterene hans er eldre. Alltid skal de ekle tenåringene snike seg inn i fortellingene. Lumpent, er det. :P

EDIT:

Don't have time to read it all?

Let's face it. There's a lot of science fiction and fantasy out there and very little time to read it in. Well sit back and relax, because your troubles are solved! We here at Book-A-Minute SF/F have come up with a solution. We've taken several great speculative fiction novels and extracted the important stuff, cutting out all the filler. (You'd be surprised how much filler there is sometimes.) With our ultra-condensed versions of your favorite speculative fiction, you can read entire books -- entire series, even -- in just one minute! You can have your books and read them too! And it costs nothing!

"That's nice," you say, "but I don't believe you." Yah hah, skeptical soul! We've got our collection of ultra-condensed books right here! We've got everything from Tolkien to Dragonlance! See for yourself!
http://rinkworks.com/bookaminute/sff.shtml
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Jeg finner kidsa på The wall, og Aria morsomme å lese om. Ellers er det alt på eldre.

Men du Terje, 60 sider er ikke så veldig lite. snakker du om et totalt tulle prosjekt (hvorfor skrive så mye da) eller noe mer. Noen som har lest det?

(Liker å lese andres verker. Morsomt å se hva folk er i stand til når de prøver.)
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Post Reply