Kapittelsammendrag på norsk

Har du noen forslag til forbedringer eller synspunkter om siden?

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lotus
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lotus »

Jeg bøyer meg ydmykt i støvet for jobben du gjør her Terje! :D Jeg har kronologen fra Seven Spokes søkbar på mobilen min og bruker den som oppslag når det er noe jeg lurer på i bøkene. Hadde vert greit å ha den på norsk også. :wink:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Lotus wrote:Jeg bøyer meg ydmykt i støvet for jobben du gjør her Terje! :D
Takk, takk. :)

Føler forresten at jeg blir flinkere og flinkere til å kutte ut unødvendige ting fra sammendragene nå. De fleste jeg har skrevet de siste ukene har vært på ca. 150 ord, og en god del har vært kortere. (De fleste kapitlene er mellom 10 og 20 sider).

Kanskje også Ceres blir fornøyd snart? :P

Uansett, her er en smaksprøve:

Kapittelsammendrag -- Tidshjulet -- Verdens Øye

31 -- Spill for maten
- Synsvinkel: Rand al’Thor
- Kapittelikon: Hegremerket sverd
Rand og Matt reiser til fots østover, langs veien til Caemlyn. Hver gang de møter eller blir innhentet av andre reisende gjemmer de seg, og de sover ofte ute. Matt er tydeligvis påvirka av dolken fra Shadar Logoth, og Rand synes han hører spottende stemmer i hodet. Av og til får de mat og tak over hodet av en bonde, andre ganger blir de jaget vekk etter å ha utført arbeidet. Hos familien Bredsmil får imidlertid Rand en idé: De kan underholde på vertshus langs veien, i bytte for mat og rom. De gjør så, og slik fortsetter de ferden, nå i et raskere tempo.

Driver som dere ser ikke lenger med detaljbeskrivelser av alt, og samtaler (som jeg til å begynne med refererte hver eneste lille nyanse av) er ikke lenger noe problem. De fleste av dem kan jo summeres ned til en kort setning, dersom det i det hele tatt er nødvendig å nevne dem.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Du er ca. 60% ferdig altså?
Lotus
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lotus »

Godt jobba Terje. Synes formen og lengden på sammendraget er bra. For meg er det viktig at viktige personer som opptrer i kapitlene nevnes med navn. Dette gjør det meget lett å søke opp "trådene" til disse i etterkant. :D
Signatur:
Signaturen kan legges til i slutten på alle dine innlegg. Signaturer er bregrenset oppad til 255 tegn
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Bra den der Terje. Får med seg hva som er skjedd, uten at det blir en egen liten roman i seg selv. :lol:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Terje wrote: Føler forresten at jeg blir flinkere og flinkere til å kutte ut unødvendige ting fra sammendragene nå. De fleste jeg har skrevet de siste ukene har vært på ca. 150 ord, og en god del har vært kortere. (De fleste kapitlene er mellom 10 og 20 sider).

Kanskje også Ceres blir fornøyd snart? :P
Hehe... Jeg er ikke vanskelig å glede, dette var bra. :D
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eivind wrote:Du er ca. 60% ferdig altså?
Sånn cirka, ja. 33 eller 32 av 53 kapitler unnagjort. Håper å gjøre meg ferdig med Verdens øye i løpet av februar, siden det er nedverdigende å bruke 2 måneder på ei 600+-siders bok, men det ser dårlig ut....
Men er uansett snart ferdig, og da skal jeg gi meg i kast med Den Store Jakten.
Lotus wrote:For meg er det viktig at viktige personer som opptrer i kapitlene nevnes med navn. Dette gjør det meget lett å søke opp "trådene" til disse i etterkant. :D
Prøver å få med alt sånt, nettopp på grunn av dette. I det første 30-siders kapitlet i serien (Mørket venter), som jeg gjorde meg ferdig med i går, er det imidlertid en del navn jeg skippa - som vertshusholdere, bønder Matt og Rand sitter på med, og alt det der. Heldigvis har jeg lest serien så mange ganger at jeg vet hvem som kommer tilbake senere og sånt, noe som gjør dette lettere. :)
Damien Frost wrote:Bra den der Terje. Får med seg hva som er skjedd, uten at det blir en egen liten roman i seg selv. :lol:
I motsetning til de første, mener du? :P
Ceres wrote:Hehe... Jeg er ikke vanskelig å glede, dette var bra.
Wee! Ceres er fornøyd! :D

Driver forresten å vurderer om jeg skal gå over de første 3-5 kapitlene og korte dem ned. For jeg må gi Ceres og flere andre rett i at de er litt lange og har litt mye unødvendig informasjon. (Særlig er kapittel 1 en torn i mitt øye.)

Til slutt: Hvis noen er interessert i .doc-utgavene av disse (til bruk når en ikke har tilgang til nettet, e.l.), send meg e-postadressa deres i en PM, så skal jeg sende dere originalene. :)
(Dette blir dog ikke før etter at de er publisert her. :P)
- Verg., Aen., 3.315.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Terje wrote:
Damien Frost wrote:Bra den der Terje. Får med seg hva som er skjedd, uten at det blir en egen liten roman i seg selv. :lol:
I motsetning til de første, mener du? :P
Var bra de første også da, men kanskje litt lange, og litt mange detaljer. :? Tror du kan starte på din egen roman jeg Terje, så kan du skrive så mye du vil. :wink:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Nærmer seg en uke ferie nå, så da blir det nok litt tid til å se på dette. Terje, kunne du sendt meg kapittelsammendragene du har til nå til eisa01@gmail.com?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Will do. Har bare de første 36 kapitlene eller deromkring; har stått litt stille de siste ukene, men det jeg har skal du få.

Da var det sendt.
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Fått dem nå, ser bra ut dette.

Og nei, har ikke winrar, men derimot noe som heter unrarx :p
Lotus
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lotus »

Vil bare gi deg litt cred for arbeidet, Terje. Her ta imot! Lotus langer over litt cred :D
Signatur:
Signaturen kan legges til i slutten på alle dine innlegg. Signaturer er bregrenset oppad til 255 tegn
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Da var kapittel 53 unnagjort, og hele rulka sendt til Admin. Utrolig hvor mye en får gjort når en har influensa. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Takk for dem, dessverre har nok ikke vi influensa, så det er uvisst når vi får tid til å legge dem ut. Har selv mye skolearbeid denne uka, og de neste.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Haster ikke så mye for min del. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply