Slutten

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

De fortapte er mennesker :) Trollokene ble lagd av Aginor, skyggere? (har ikke lest på norsk). Det er egentlig ikke forskjeller, fysisk sett.

Men du har jo forskjeller som ikke har channeling å gjøre, som Min, Wolfbrothers dyrene fra over havet osv.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Skyggere er det samme som Myrdraler!
Og det er ikke bare Skyggere og Trolloker, vi har Golamer, mennesker som smelter sammen og blir til ett menneske, Mordeth, ormer (som selv Trollokene frykter), Rakene til sceanschanerne, Finnene i Finnland! Ikke noe av dette ligner på vår verden, så det er klart at WoT er en fantasy verden!

Kan et menneske lage noe levende vesen, slik som Aginor?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

kloning... akkurat som Aginor.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Og ikke minst det at rotter og ravner(?) kan "snakke" og derfor spionere. Husker jeg måtte svelge en del kameler for å godta den.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

De kan vel ikke akkurat snakke, eller? Er det ikke slik at DM kan se gjennom deres øyne? Eller må de til et Skyggeyngel for å avgi ''rapport''?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

var det ikke det de forklarte på starten av tDR? at ravnene måtte rapportere til en skygger, og at DO ser gjennom skyggerens "øyne" eller tanker. mener å ha lest noe slik...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

OK, akkurat som han ''snakker'' eller ''ser'' gjennom Shadar Haran da.
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Fatter ikke hva dere maser om.

Selv har jeg alltid ansett vår egen tid (mer spesifikt: en variasjon av den) som tilhørende Tidshjulet. Det ligger så opplagt innbakt i selve storyen, at jeg ikke har brukt mye tid på å stille spørsmål ved det. Dette er fantasy, og da har forfatteren mer enn min tillatelse til å rote med tid, rom og dimensjoner. Faktisk, jeg blir skuffa hvis hun ikke gjør det. Slike ombygninger av vår egen virkelighet kan være tegn på større fantasi enn det å skape noe helt nytt.

Når det gjelder vesnene til seanchanerne, trodde jeg alle visst at de var blitt henta til "vår verden" (i.e. Randland-verdenen) fra andre dimansjoner, via Portsteiner (søyletingene), under krigen i Seanchan etter Luthairs komme.

Magically powered genetic engineering, som Aginor var en mester i, er ikke noe problem å forestille seg selv i en verden som i essensen er den samme som vår - det eneste man behøver å legge til, er den egenskapen RJ kaller "kanalisering av den Ene Kraften" - eller evnen til å påvirke naturkreftene. Mener jeg har hørt noe om at også Finnene er skapt på denne måten, om enn av "den andre siden".

Å snakke (les: gi kommandoer og lese hukommelsen) til rotter og ravner skulle vel heller ikke være problematisk, for noe som i kan påvirke naturen i den grad Den Mørkeste kan.

For øvrig, når vi er inne på temaet lineær vs. sirkulær, er det jo mulig å hevde at den lieære er særdeles arrogant, siden den impliserer at ting gåt framover - utviklinga går framover, gjennom evolusjon, og det som eksisterer i dag er bedre enn det som eksisterte i går. Selv om erosjon av forskjellige typer uten problemer kan ha utsletta hva det skulle være av fortidslevninger. (Jf. Science of Discworld.)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Når vi er inne på roting med tid/rom/evolusjons-lære, så er vel Hitchhicker's guide to the galaxy et glimrende eksempel på dette!!

Artig når de starter den backupen av jorda, og vi får greie på at jorda er kjøpt å betalt av mus!!

(off-topic, men har akkurat sett filmen! kunne ikke dy meg!)
- Davram Bashere
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jeg er sikker på at Rand ikke kommer til å dø...! Da kommer jo Elayne, Aviendha og Min til å dø.. Og det der funker bare ikke... Digger siden forresten...! =)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hvorfor kommer de til å dø dersom han gjør det? :?
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Fordi det er episk fantasy og sjangeren tilseier at å kaste seg utfor stup o.l. er det minste dei kunne gjere. 8)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Eller fordi de er bundet til ham? (han til dem, men whatever) Jeg har sagt tildligere et sted at jeg tror han dør. Men det synet til Min om kvinnene i båten tilsier vel at noen kvinner ikke dør. Tviler på at Elayne dør. Noen må jo være igjen og bygge opp verden.
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

De dør da ikke bare fordi de er bundet til ham?

Blir gal, kanskje, men dø? Neppe...
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kanskje det var skreve under antakelsen om at dersom Rand dør vinn The Dark One og då dør alle? :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Post Reply