Navnendring
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Stine
- Den Fortapte

- Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!
Navnendring
noen som vet hvem man henvender seg til hvis man vil endre navnet sitt?
tja, jo, kanskje det.
sitter for den blå ajah.
sitter for den blå ajah.
Gjør det vel kanskje på folkeregisteret i din hjemkommune?
fant ut litt mer
Skifte navn
Navneloven har også regler om hvordan du kan skifte fornavn eller etternavn. Hvis du vil endre navnet ditt, må du eller foreldrene dine søke om dette. Fram til du er 18 år, må foreldrene dine skrive under på søknaden.
Før du fyller 12 år, er det bare foreldrene dine som skriver under på søknaden. De må ikke ha ditt samtykke for å endre navnet ditt, men de bør høre på hva du mener om saken.
Fra du er 12 år, skal både du og foreldrene dine skrive under på søknaden. Det betyr at foreldrene dine må ha ditt samtykke hvis de ønsker å endre navnet ditt, men også at du må ha samtykke fra foreldrene hvis du ønsker å endre navnet ditt. Hvis du eller foreldrene dine nekter, vil søknaden bli avvist. Da vil du beholde det navnet du allerede har.
Hvordan søker man om å bytte navn?
Den som vil ta, endre eller sløyfe navn, må gi melding om det til folkeregisteret, som avgjør om endringen skal godtas. Meldingen sendes til folkeregisteret for den kommunen hvor du bor og er registrert bosatt.
Når du kontakter Folkeregisteret, får du tilsendt søknadspapirer for navnebytte.
Fram til du er 18 år må både du og forledrene dine skrive under på søknaden om å bytte navn.
fant ut litt mer
Skifte navn
Navneloven har også regler om hvordan du kan skifte fornavn eller etternavn. Hvis du vil endre navnet ditt, må du eller foreldrene dine søke om dette. Fram til du er 18 år, må foreldrene dine skrive under på søknaden.
Før du fyller 12 år, er det bare foreldrene dine som skriver under på søknaden. De må ikke ha ditt samtykke for å endre navnet ditt, men de bør høre på hva du mener om saken.
Fra du er 12 år, skal både du og foreldrene dine skrive under på søknaden. Det betyr at foreldrene dine må ha ditt samtykke hvis de ønsker å endre navnet ditt, men også at du må ha samtykke fra foreldrene hvis du ønsker å endre navnet ditt. Hvis du eller foreldrene dine nekter, vil søknaden bli avvist. Da vil du beholde det navnet du allerede har.
Hvordan søker man om å bytte navn?
Den som vil ta, endre eller sløyfe navn, må gi melding om det til folkeregisteret, som avgjør om endringen skal godtas. Meldingen sendes til folkeregisteret for den kommunen hvor du bor og er registrert bosatt.
Når du kontakter Folkeregisteret, får du tilsendt søknadspapirer for navnebytte.
Fram til du er 18 år må både du og forledrene dine skrive under på søknaden om å bytte navn.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

jeg har sikkert et av de kjedeligste navnene som finnes, men jeg skal få lagt til etternavnet til stefaren min. han er jo mer fars figuren min enn faren min er så...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Og for å sitere Meat Loaf: "And you took the words right out of my mouth" (og han fortsetter "must have been while you were kissing me", men føler av en eller annen grunn at det ville være upassende og feil av meg å fortsette med dette...Sauegjeteren wrote:Han kalles Stalin. (russisk for stålmannen)Simen wrote:Kjenner forøvrig en som har skiftet navn til Stålmann eller noe i den dur (fornavn).
Uansett, navneskifte? Er ikke det litt drastisk? Er vel ingenting i veien med å ha et ordinært navn? Må forresten være mye bedre å hete Stine enn Cecilie Fredrikke, Melissa Felicia, og hva det nå er folk kaller ungene sine. Stine er faktisk er veldig fint navn. Kort, konsist, og med en fin klang... Et feminint navn, som er feminint uten å tippe over i det parodisk tåpelige.
Selv har jeg egentlig ikke vurdert å skifte navn, siden jeg føler at mye av hvem jeg er ligger i navnet mitt. Jeg identifiserer meg med navnet mitt like mye som jeg identifiserer meg med Norge. (Sikkert mer, ettersom navn er mer personlig.) Dessuten synes jeg ikke folk har noe med å selv velge hva de vil hete, med mindre navna deres er en belasting for dem. Som f.eks. hvis du het Vidkun i 1945.
Den eneste navneendringa jeg har vurdert, er å legge til en bindestrek mellom etternavna mine, siden de begge er ganske spesielle og relativt sjeldne.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Ai...
Hvis jeg noensinne får barn, har jeg ikke peiling på hva de skal hete, annet enn at de skal ha navn fra norrøn tradisjon. Hater alle disse franske navna... (Med noen unntak, slik som Marianne -- frihetens gudinne fra Den franske revolusjon. Dessverre var foreldra mine raskere enn meg, så ingen av mine eventuelle unger kommer til å bære det navnet...
)
Hvis jeg noensinne får barn, har jeg ikke peiling på hva de skal hete, annet enn at de skal ha navn fra norrøn tradisjon. Hater alle disse franske navna... (Med noen unntak, slik som Marianne -- frihetens gudinne fra Den franske revolusjon. Dessverre var foreldra mine raskere enn meg, så ingen av mine eventuelle unger kommer til å bære det navnet...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.