Reiselitteratur

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Reiselitteratur

Post by Ceres »

I forbindelse med en lengre reise jeg skal foreta meg driver jeg og leser meg opp på land, historie, geografi, kultur osv... I den forbindelse har jeg begynt med India, og fått tak i noen reiseskildringer. Jeg tenkte det ville være en fin måte å komme i rett humør på. :) Har noen av dere lest virkelig gode reiseskildringer?

Allerede nå har jeg pløyet meg gjennom Thorbjørn Færøviks "India," og også sett litt på "Kina," men "Kina"-boka var helt feil i forhold til vår reiserute og sånt, så den la jeg bort igjen. Har nå begynt å lese "Den store Togbasaren" av en engelsk forfatter som jeg ikke helt har navnet på i øyeblikket. Liker boka godt, men togturen starter i London, og jeg har kommet omlag hundre sider ut i boka, og han har såvidt kommet seg til Lahore. Han er snart i India, og jeg kommer nok til å lese videre med stor interesse om litt.

Er det noen som har noe å anbefale?
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg har hørt noe om en utrolig god reiseskildring fra Asia, men jeg har aldri hørt hva den heter eller hvem som skrev den.

Skal prøve å forhøre meg litt rundt i løpet av uka... :)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Takker. Begynner å nærme meg slutten av Den Store Togbasaren, og er ikke helt begeistret for den. Synes en del av holdningene som kommer fram viser litt for lite vilje til å se andre kulturer med et interessert øye. Litt preget av amerikansk forfatter rett og slett. Samt at det er veldig lite historiske og kulturelle kunnskaper i boka. Jeg liker å lære litt av reiseskildringene jeg leser.

(Godt å ha deg tilbake Terje! Deg kan man stole på at vil svare når man oppretter et tema. Dette temaet har stått ubesvart lenge nå...)

:D
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Ceres wrote:Godt å ha deg tilbake Terje! Deg kan man stole på at vil svare når man oppretter et tema. Dette temaet har stått ubesvart lenge nå...)
Liker ikke å skrive poster uten store meninger, og har ikke altfor mye peiling på dette temaet. Nå er det for lenge siden jeg har lest noe slik tror jeg, men hvordan er det med "Jorda rundt på 80 dager"? N

Nei, tenkte meg egentlig det, mer roman enn reiseskildring.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Las Jorda Rundt på 80 dager før jeg leste WoT. Tror jeg var i femteklasse da jeg var i min Jules Verne-epoke. Nydelige bøker. Leste opp igjen JRp80d forrige sommer, da jeg trengte ei barnebok jeg likte å lese til ei jente jeg passet på. :D
Urban tilværelse
Post Reply