Røyking

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Røyking

Post by Stefan »

Inspirert av Kjetils utalelse i Studentliv-tråden, starter jeg nå den etterlengtede tråden om røyking. Som kjent ble jo dette temaet livlig diskutert i WoT-delen av forumet for en stund siden.

Selv er jeg veldig i mot røyking, og er enig i det som Simen sa i den tråden, at de unge som røyker i dag er mindre ressurssterke enn ikke-røykere på generelt basis.

Dette sa altså Kjetil til Lanfear84:
Kjetil wrote:Ellers er det bare å slutte å røyke :)
Og ikke kom og si at du ikke klarer... Det er bare å slutte på dagen ;).

Ikke det at jeg har gjort det samme selv, jeg bare vet at jeg hadde klart det :P.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Hehe, jeg var vel en av grunnene til at søstertråden til denne ble stengt, men da agrumenterte jeg vel for røykerne.

Denne ganga velger jeg heller mitt ekte standpunkt, og da er jeg fullstendig enig i de to påstandene du har kommet med.
Røykere er mindre ressurssterke. På jobb trenger de flere ekstra pauser for å røyke. Arbeidsgiver må legge til rette for dette, og ikkerøykerne må ta i ett ekstra tak for å ta igjen arbeide som ikke blir gjort. Så har du det at røykere oftere er i dårligere fysisk form, selv om det varierer jo veldig.
Det andre viktige punktet er sykefraværet til røykere, som statisktisk sett er mye høyere enn ikkerøykere. Jeg skulle likt å ha sett en statistikk på hvor mye hver røyker koster arbeidsgiver og samfunnet i sykefravær og behandling.

Hvorfor en ikke bare slutter, synes jeg er jævlig enkelt å si, hvorfor slutter en ikke bare? Jeg røyker av og til på fest, og på byen, hvorfor har jeg flere gode grunner for, men jeg våkner neste dag, og ikke føler røykesug i det hele tatt, og tenker ikke på røyk før neste gang jeg skal ut. Slik har jeg holdt på i flere år, avbrudt i lange pauser på flere måneder.

Uansett så ser vi mennesker med kols og kreft på en gang som sitter og røyker igjennom en slange, og da kan en jo lure på om det faktisk er mulig å slutte for alle mennesker. Imidlertid tror jeg at alle kan slutte, så lenge de er motiverte. Alle jenter som blir gravide slutter å røyke, men begynner oftest igjen etter fødselen, det er nok beviset på at det holder å måtte ville.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Tja, kan vel si at jeg er imot røyking først og fremst.

Vel. Røyking er som sagt muligens mer utbredt blant mindre ressursterke personer. De kan ha lettere for å bli presset. Og som klisjè kommentar nr. 1 (ca) så er det gjerne de "tøffe" mobberne som røyker, netopp fordi de er usikre og må hevde seg et sted ingen andre gidder å prøve. Nå legger dere kanksje merke til at jeg snakker i skolesammenheng, men hvor mange begynner egentlig å røyke etter vgs? Når man er yngre er man naturlig nok ikke så tøff som man er som voksen (som oftest) og igjen, man vil finne et sted å hevde seg.

Når det gjelder fysisk aktivitet så får vi begynne der da. For det første innbiller jeg meg at man har en mer avslappet livvstil da. Man er gjerne av slaget som sitter inne med GTA og cola, men selvfølgelig, røyking hjelper ikke. Man får dårligere kondis av det, dårligere immunforsvar(?) og større sjanse for kreft.

Så har vi det økonmiske aspektet. Hvis noen vil si meg hva ei røykpakke koster skal jeg sette opp noen regnestykker for dere.

Og når det gjelder å slutte. Det meste går vel på viljen. Noen klarer det ikke, sier at de føler suget for sterkt. Men jeg vet også om saueklyppere som har brutt ett ribbein under klyppinga, tatt fri resten av dagen og begynt igjen neste dag. For de som ikke vet det er saueklypping ekstremt hardt arbeid. Men tilbake på sporet igjen. Graviditet kan være spore nok til å slutte. Selvfølgelig gjør man det for barnet. Etter fødselen kan man gå tilbake og svamprøyke igjen? Ungen er jo fortsatt i nærheten, bare ikke inni kroppen.

Og da kommer vi på passiv røyking. Ikke bare er det utrolig vond lukt osv, men man får pokker meg større kreftfare av det også.

Og det med arbeidsplasser tok Kjetli bra nok :P
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

som de fleste vet fra den andre tråden, røyker jeg.

jeg vet at det ikke det er lurt å røyke. men jeg driter egentlig fullstendig i det. det eneste som plager meg er at det er så urealistisk dyrt.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

36 for en ti-pakk og 66 for en tyvepakning der jeg jobbet for et års tid siden. Riktignok en storkiosk, og derfor litt dyrt, men jeg tror det skulle være ok å sette opp regnestykket ditt etter de prisene gjeter.

Ellers sier jeg velkommen til tråden. Dere vet hvor jeg står i alt dette. Jeg skal derfor forholde meg litt tausere enn vanlig... :lol: Bare kommentere det jeg absolutt føler jeg må... Jeg føler jeg fikk sagt det meste jeg ville si på wot-delen av forumet for ikke så lene siden.
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hmm. Takk Ceres. Da starter vi med en 10-pk dagen da. 33kr*365=11748 kr. For 11784 kr får man f. eks: En liten ATV, en middels lekebil (til å ragge rundt med), sydenreise for to, 58 middager à 200 kr og 2356 kneipp.

20-pk dagen: 66kr*365=24090kr. For 24090 kr får man:Gøy ATV, grei transportbil, 6 turer tur-retur til Antalaya, Thailand, 120 gode middager à 200 kr og 4818 kneipp.

40-pk dagen: 66kr*2*365= 48120kr. For 48120 kr får man:http://www.atv.as/atv.php?id=10108&prod ... side=10001 Bra ATV, rånebil med fullt opp av stash, 7,5 netter på 5 stjerners hotell på Kypros, 240 middager à 200 kr og 9624 kneipp.

10-pk dagen i 10 år: 11784*10=117840kr. For 46120 kr får man: Stor Bombardier, god familiebil, 10 sydenreiser for to type middelklasse, 580 middager à 200 kr og 23560 kneipp.

20-pk dagen i 10 år: 24090kr*10=240900kr. For 240900kr får man: 2 store Bombardier, Range Rover (muligens litt billig), 60 reiser tur-retur til Antayla, 1200 middager à 200 kr og 48180 kneipp.

40-pk dagen i 10 år: 48120kr*10=481200kr. For 481200kr får man: Yamarin 34DC (båthttp://www.grimstadbaadsenter.no/frameset.php?t=new), 2001 Mercedes S320, 2,5 måned på 5 stjerners hotell, 2400 middager à 200 kr og 96240 kneipp.

Da gidder jeg ikke mer, men jeg må advare om at langtfra alt er like troverdig her, men jeg har sjekket ut noe. Og jeg syntes det ble for kjedelig med ATV etterhvert, så da ble det båt.

Men konklusjonen er vel at det ikke lønner seg dette her. Bare tenk på hvor mye kneipp barna i Afrika hadde fått hvis vi ikke røykte 40-pk dagen.
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Hehe, startet jeg en ny tråd ?!?

Jeg røyker fordi jeg har lyst. Det var ikke noe press fra noen om at jeg skulle prøve, jeg hadde lyst til å gjøre det selv, og jeg syntes faktisk det var godt første gangen (disse historiene om folk som blir grønn i trynet skjønner jeg ingenting av). Jeg begynte å røyke fast da jeg begynte på vgs for å ha noe å gjøre på i friminuttene -var litt asosial det første året, for jeg ble ikke så godt kjent med de i klassen min.
Akkurat nå har jeg ikke lyst til å slutte, det påvirker ikke kondisen min nevneverdig (jeg spiller fotball), og jeg har ikke vært syk på to år. Jeg vet også at det er dyrt, men jeg holder meg til ca tre pakker i uken, så det er ikke det verste økonomisk. Jeg føler meg heller ikke som en ressurssvak person arbeidsmessig. Jeg er en del lærervikar i grunnskolen her jeg bor, og røyker ikke i løpet av skoledagen -så lenge jeg gjør på noe, har jeg ikke behov for å røyke. Jeg er egentlig fullstendig i mot at røykere skal ha ekstra pauser i arbeidslivet. Skal de ha ti minutters røykepause, skal de andre ansatte få ha ti minutter til å slappe av, ta en kaffe eller hva de nå måtte ville.
Jeg er selvsagt klar over alle ulempene... Jeg vet det lukter vondt (jeg kjenner det selv dersom jeg ikke har røyket på en stund), jeg vet det er helseskadelig (et familiemedlem hadde kols/astma), og jeg vet jeg får finere hud og bedre helse generelt dersom jeg slutter.
Så jeg skal slutte en gang, bare ikke akkurat nå. Må bli motivert først :)
Last edited by Lanfear84 on Thu Apr 13, 2006 22:41, edited 1 time in total.
Don't Panic!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Jepp, røyking er selvsagt dyrt, det dumme er at det er relativt billig for røykeren, de store utgiftene betaler alle skattebetalerne, når røykerne etter noen tiår aktiv røyking må igjennom utrolige dyre behandlinger.
Det samme som fedme kanskje, jeg lurer på hva som er dyrest.
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Men fedme er ikke nødvendigvis en selvpåført sykdom
Don't Panic!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

I de fleste tilfeller er det jo det.
De fleste som røyker har foreldre som røyker, er vel fortsatt selvpåført selv om?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:I de fleste tilfeller er det jo det.
De fleste som røyker har foreldre som røyker, er vel fortsatt selvpåført selv om?
Neida. Fedme kan man faktisk få om man ikke har fått naturlig morsmelk som liten eller noe slikt. Jeg mener det var noe med det. Og det med at foreldrene røyker kan gå begge veier. Noen av dem hater røyking og andre begynner selv. Men uten at vi skal avspore for mye kan jeg vel si at mesteparten av fedmen er selvpåført.
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Kjetil:
Ja, dersom du røyker og får en sykdom som er røykerelatert er det selvpåført. Men mennesker med skader etter passiv røyking kan jo ikke noe for det. Men disse må jo behandles også, og det koster skattepenger. Kanskje jeg misforstod innlegget ditt, men det virket som om du mente at alle med sykdommer pga av røyk var en byrde for samfunnet vi egentlig ikke burde bruke skattepenger på.
Det finnes sikkert en del sykdommer som kan være selvforskyldt hos noen, mens andre ikke kunne noe for det. Vi kan ikke si at alle er en byrde for samfunnet. Om ikke annet, burde en kanskje funnet på et delesystem? Og de som røykte i gamledager og er syke nå, visste ikke at røyking er så skadelig som det er, f.eks. Skal ikke de få behandling?
Don't Panic!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Vi har vel sagt før at det er lett å slutte å røyke i tråden her, så jeg tviler på det ja.

Men alt for mye skattepenger går jo med på operasjoner osv. som kommer av livstilsykdommer.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Du stiller et interessant spørsmål her; Kan fedme likestilles med røyking? Begge deler er mest utbredt blant de svakere i samfunnet. En undersøkelse av ungdom i forskjellige bydeler i oslo viste signifikant forskjell øst-vest på både fedme og røyking, og dette ble enda tydeligere da det ble målt opp mot foreldrenes yrke/inntekt.

Begge deler koster samfunnet enorme mengder i forbindelse med diverse forskjellige sykehusinnleggelser.

Forskjeller: Røykerne betaler rimelig masse skatt på sigarettene sine. Altså betaler de noe for sitt framtidige sykehusopphold. Storspiserne betaler ingen ekstra skatt, og er derved "snyltere" på systemet.

Men: Det kan være en arvelig komponent for fedme. Rent genetisk sett. Fedme kan også skyldes mangel på forskjellige signalmolekyler, f.eks leptin. (Dette er to forskjellige argumenter, det håper jeg dere forstår). Hva den genetiske risikoen ligger i vet vi ikke enda, og skal man kunne komme unna bare fordi foreldrene også var overvektige? Hm... Og mangelsykdommene jeg nevnte over er antakeligvis svært sjeldne, og blir i alle fall ikke oppdaget særlig ofte. Rimelig ny kunnskap, lite å gjøre med.

Så: Kan det sammenliknes?
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Lanfear84 wrote:Kjetil:
Ja, dersom du røyker og får en sykdom som er røykerelatert er det selvpåført. Men mennesker med skader etter passiv røyking kan jo ikke noe for det. Men disse må jo behandles også, og det koster skattepenger. Kanskje jeg misforstod innlegget ditt, men det virket som om du mente at alle med sykdommer pga av røyk var en byrde for samfunnet vi egentlig ikke burde bruke skattepenger på.
Det finnes sikkert en del sykdommer som kan være selvforskyldt hos noen, mens andre ikke kunne noe for det. Vi kan ikke si at alle er en byrde for samfunnet. Om ikke annet, burde en kanskje funnet på et delesystem? Og de som røykte i gamledager og er syke nå, visste ikke at røyking er så skadelig som det er, f.eks. Skal ikke de få behandling?
Det høres vel litt slemt ut, men ja, sykdommer som er røykerelaterte, er en byrde for samfunnet, som vi godt kunne ha klart oss uten. Når noen blir syke på grunn av passiv røyking, er det ikke deres feil, men alle røykerne som skaper den passive røykingen.

Jeg sier ikke at noe er rett og galt, eller at røykere skal seile sin egen sjø, men jeg sier det er en byrde, som vi bør gjøre noe med.
Post Reply