Sauegjeteren:
Jeg er enig. Men livsstilen vår er noe det er vanskelig å gjøre noe med. Det trengs holdningsendringer, og det er veldig vanskelig å få folk til å endre holdninger over natta. Jeg vet det, for jeg har prøvd å endre livsstil. Det jeg ikke skjønner er folk som spiser ute hver kveld, gjerne på pizzarestaurant eller McDonalds. Det er latskap! Selvsagt kan jeg ta meg en burger på Burger King i ny og ne (kan ikke fordra McDonalds), men det er ikke noe jeg gjør flere ganger i uka. Kan sikkert telle på en hånd (iallfall to)antall ganger jeg er der i løpet av et år. Det er så mye bedre med hjemmelaget mat
Men jeg kikker innom her senere for å si litt mer... Skal se en film nå
Last edited by Lanfear84 on Thu Apr 13, 2006 23:03, edited 1 time in total.
Forskjeller: Røykerne betaler rimelig masse skatt på sigarettene sine. Altså betaler de noe for sitt framtidige sykehusopphold. Storspiserne betaler ingen ekstra skatt, og er derved "snyltere" på systemet.
Storspiserne må jo betale moms de også. Men om det er mer moms på røyk vet jeg ikke. Men begge deler snylter sikkert litt.
Når det gjelder fedmesakene dine så tror jeg på. Jeg kjenner selv en som er sønnen til ei bælfeit mor som er bælfeit selv. Der er det flere store i familien.
Men om det kan likestilles vet jeg ikke. Røyking skader folk rundt seg+ at det forurenser. Storspiserne ødelegger bare seg selv. Men på det planet du spurte nå (regner med at du mener bare hovedofrene) kan det nok nesten likestilles. Men røykerne kommer nok før i rekka, selv om jeg ikke klarer helt å si om det er positivt eller negativt.
Forresten er nok storspiserne den største byrden for staten. Røykerne må kanskje opereres noen ganger så dør de. Ss får først treningstilbud som ikke fungerer, personlig trener og spesialdietter, og når de finner ut at det ikke funker opererer de vekk. Tror faktisk fedme koster samfunnet mer enn røyking. OG ihvertfall i framtiden. Da blir røyking ut og fedme in. Eller hvertfall utbredt.
Sauegjeteren wrote:
Storspiserne må jo betale moms de også. Men om det er mer moms på røyk vet jeg ikke.
det er veldig mye mer skatt på røyk enn på mat.
mht fedme: det er delvis genetisk betinget. noen har lettere for å legge på seg enn andre. men mest av alt er det selvpåført. er man blant de som legger på seg fort, får man heller spise mindre eller trene mer enn de som ikke gjør det. det kan selvsagt virke urettferdig, men det er sånn det er.
på den annen side kan man kanskje se avhengighet til mat/spising som et psykisk problem. noen (mange) klarer ikke å endre livsstil, uansett hvor mye de vil det. da er det ikke mer selvpåført enn andre psykiske lidelser, etter min mening. og skal man drite i alle psykiske lidelser fordi pasientene kan skylde seg selv - de orker jo ikke å dra seg selv ut av det - tror jeg samfunnet går til helvete.
Hmm, var det ingen kommentarer på regnestykket mitt?
Men uansett, røyking blir det mer eller mindre slutt på etterhvert. Folk slutter fordi det ikke er lov noe sted, og fordi det blir mer og mer ut. Men fedme derimot, det er skummelt det.
Samfunnet blir jo som kjent minde og mindre aktivt, og mange spiser mer og mer. Joda, jeg tror på at det er forskjell på hvor mye hver enkelt kan spise. Mistenker selv at jeg har annlegg for fedme, men jeg har en del fysisk arbeid. Og det er her riktig kosthold kommer inn. For spiser man rett og beveger seg nok er det ikke noe i veien for at man ikke skal bli stor.
Æsj, nå får jeg ikke tl noe kverulering... Fortsett dere.
Sauegjeteren wrote:Hmm, var det ingen kommentarer på regnestykket mitt?
Kan godt kommentere det jeg. Morfaren satte opp et lignende regnestykke når han levde og oppdaget at han hadde røyket bort et helt piano. Da sluttet han på dagen og ordnet et lån slik at familien fikk et piano, som de ønsket seg. Men røykinga hadde skada morfaren min nok fra før av, så han døde før jeg ble født, men pianoet lever i beste velgående
Momsen på mat er vel 12%, på røyk er avgiftene godt over 100%. Kan vel egentlig regne så mye en vil på det, penger er ikke det viktigste. Er det noe en virkelig vil, så driter mennesker som oftest i hvor mye det koster. Det ser vi titt og ofte.
Når vi sammenlikner fedme og røyking, så er jo røyking i retrett, mens fedme er et sterkt voksende problem. Den størtse grunnen til fedme finner er nok en sammenheng av hva ungene spiser hjemme, og hvor mye lommepenger de bruker på godteri. Er jo ikke så lett å gjøre noe med det, kan jo ikke kontrollere hva som skjer hjemme i det private hjem. På skolen derimot, går det ann å sørge for at elevene spiser sundt, og ha mer kroppsøvning.
Noen som har sett "super size me" forresten? Flott film
Sauegjeteren wrote:Hmm, var det ingen kommentarer på regnestykket mitt?
Kan godt kommentere det jeg. Morfaren satte opp et lignende regnestykke når han levde og oppdaget at han hadde røyket bort et helt piano. Da sluttet han på dagen og ordnet et lån slik at familien fikk et piano, som de ønsket seg. Men røykinga hadde skada morfaren min nok fra før av, så han døde før jeg ble født, men pianoet lever i beste velgående
Farfar sluttet også på dagen for over 30 år siden, etter å ha røyket i 20-30 år. Han og farmor var uenige om hvem som hadde glemt å kjøpe røyk før fredag, og når han klarte seg gjennom helgen uten røyk, så kunne han jo likesågodt slutte .
Jeg er enig i at fedme er "folkesykdommen" for framtida.
Det jeg mener er en stor del av problemet er at foreldre ikke pusher på barna nok til å være aktiv. Nå har alle barn en pc og playstation (e.l), pluss at de sikkert har egen tv også. Og foreldrene synes sikkert det er en fin barnevakt, men barna lærer ikke å være aktive.
Et av de beste eksemplene på barnevakt-PC er på en venn av meg. Faren hans er gymlærer og veldig opptatt av at ungdom skal ut og lee på seg, mora er sosiolog og jobber med sosiale tiltak for ungdom. Han er i dette øyeblikk på TG.
En som røyker hører det stadig vekk at han burde slutte, det er ikke sundt, det lukter vondt, det ser teit ut og det ødelegger et ellers godt utseendet.
Hvorfor er det ikke det samme med feite folk? Hvorfor sier en ikke til dem at det ikke er sundt, det ser teit ut, og det ødelegger et ellers godt utseendet? I større grad enn røyking gjør.
Det er vel fordi det minner mer om mobbing dersom man går på utseende til mennesker. Og det er ikke alle som har så god selvtillit at de takler kommentarer om utseende sitt. Særlig ikke dersom de har en grunn til å være ømtålelige (som overvektige mennesker gjerne har).
Utviklingen går heldigvis mot at det er større åpenhet rundt det. På den andre side er det veldig mange som tjener seg styrtrike på diverse slankeprogram som som oftest ikke funker. Problemet er ofte mentalt og som sagt tidligere, livsstil. Jeg sa det en gang tidligere; det må holdningsendringer til.
Tja, jojokurer har vel aldri funket. Vekt er i bunn og grunn veldig enkelt. Spiser du flere kalorier enn du forbrenner går du opp i vekt, spiser du mindre går du ned.