Røyking

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Ceres wrote:Og apropo resten av posten din: Hehe... da vi gikk på videregående var det alltid helse-og-sosial som sto ute og røyket... Selvmotsigelse?
Tror faktisk de tre-fire jentene fra barne-/ungdomsskoleklassen min som røyket, tror jeg alle har begynt på helse-og-sosial :P.

Er vel generelt mye flere som røyker i yrkesfagene enn på almenn.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Er mange som røyker, som ikke er utstyrt med lavere intelligens, dårligere dømmekraft eller andre skavanker, bare en "gi faen holdning", er det da så galt og leve idag, og ta ting som det kommer?


Anngående BMI, er dette en skala som bare funker etter gjennomsnittkroppen, er du veltrent og muskeløs får du høyere BMI, kanskje til og med overvektig BMI, samtidig som du har lavere fettprosent enn folk flest. Den beste måten å måle om du er overvektig på er å måle fettprosenten. Det er derimot mer komplisert å få til, og de færreste klarer det med ei vekt og en høydemåler:)
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Kjetil wrote:Er mange som røyker, som ikke er utstyrt med lavere intelligens, dårligere dømmekraft eller andre skavanker, bare en "gi faen holdning", er det da så galt og leve idag, og ta ting som det kommer?
Poenget er jo at det ikke finnes en eneste god side ved å røyke, så hvorfor skal man gjøre det? Folk som overspiser har jo hvertfall en delvis god grunn; nemlig at mat er veldig godt.

Å røyke er rett og slett dumt.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Stefan wrote:
Kjetil wrote:Er mange som røyker, som ikke er utstyrt med lavere intelligens, dårligere dømmekraft eller andre skavanker, bare en "gi faen holdning", er det da så galt og leve idag, og ta ting som det kommer?
Poenget er jo at det ikke finnes en eneste god side ved å røyke, så hvorfor skal man gjøre det? Folk som overspiser har jo hvertfall en delvis god grunn; nemlig at mat er veldig godt.

Å røyke er rett og slett dumt.
Sludder, finnes jo positive ting med å røyke.

Du slapper av, det er sosialt, du treffer nye mennesker.

(dette kan sikkert folk som røyker mer om.)
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

selvfølgelig synes røykere det er behagelig å røyke, akkurat som fete mennesker synes det er godt med mat.

nikotin fungerer som en erstatter for et stoff i hjernen (dopamin) som får deg til å slappe av. derfor får man en avslappet følelse av å røyke. (over lengre tid fører den stadige innføringen av nikotin til at kroppen ikke lenger gidder å produsere så mye dopamin. derfor blir man avhengig.)

og som kjetil nevnte, er det faktisk veldig sosialt. det er veldig lett å komme i snakk med folk du ikke kjenner hvis du tilfeldigvis står på utsiden ettellerannet sted og røyker, og de gjør det samme.

røykeloven er jeg for, selvom jeg røyker selv. det er ikke så mye stress å gå ut en tur, og det er plagsomt med røykfylte, tobakkstinkende lokaler.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Kjetil wrote:Er mange som røyker, som ikke er utstyrt med lavere intelligens, dårligere dømmekraft eller andre skavanker, bare en "gi faen holdning", er det da så galt og leve idag, og ta ting som det kommer?


Anngående BMI, er dette en skala som bare funker etter gjennomsnittkroppen, er du veltrent og muskeløs får du høyere BMI, kanskje til og med overvektig BMI, samtidig som du har lavere fettprosent enn folk flest. Den beste måten å måle om du er overvektig på er å måle fettprosenten. Det er derimot mer komplisert å få til, og de færreste klarer det med ei vekt og en høydemåler:)
Jeg liker ikke folk som ikke gidder å tenke lenger enn til nesetippen sin. Plagsomt. Uansvarlig. Tåpelig. Uintelligent. :lol:

Og du har rett i forbindelse med BMI, den fungerer ikke som et mål for dem som trener styrke - de kan lett gå over i "overvektig" kategorien. Men for dem som har et ellers balansert fettlager fungerer det ålreight. Og det er et fint mål for folk flest da det er enkelt og greit å bruke og gir en pekepinn. I almennpraksis kan man bruke det for å bestemme om ungdommer er undervektige og lider av spsieforstyrrelser ut over normalen og bør ha hjelp, eller til å fortelle folk at nå er de så fete at***.

Røyking kan vel gjerne være sosialt når du først vært så ** at du har begynt, men det er da sosialt inne også... :lol: Og det finnes nikotinplaster for abstinensene...
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det er ikke bare muskler det går på som kan vise feil BMI. Bein har også litt å si. Men joda, den funker ikke for de som er skikkelig trent den skalaen der. Tror nesten hele familien min bikker over mot sykelig overvekt(ifølge skalaen), enda ingen av oss er veldig tjukke. Her går det mye på både bein og muskler.
Røyking kan vel gjerne være sosialt når du først vært så ** at du har begynt, men det er da sosialt inne også... Og det finnes nikotinplaster for abstinensene...
Unnskyld uvitenheten, men kan man bli avhengig av plaster? Og det er vel sosialt både i og utenfor røykekretser.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

ja, nikotinplaster er like avhengighetsskapende som røyking, ettersom det er nikotinen du blir avhengig av. du kan derimot ikke få noe "nikotinkick" av nikotinplaster. men så får du jo ikke lungekreft og kols heller.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Kjetil wrote:Er mange som røyker, som ikke er utstyrt med lavere intelligens, dårligere dømmekraft eller andre skavanker, bare en "gi faen holdning", er det da så galt og leve idag, og ta ting som det kommer?
Det er bevist gjennom empiriske studier at dagens røykere i stor grad tilhører lavere samfunnsklasser enn røykerne for 30-40-50 år siden. Det er dette som menes med at røykere generelt sett er ressursmessig svakere enn ikke-røykere, ikke alt det rølet dere snakka om på første side.

Årsaken til at det er sånn, er omdiskutert, men de fleste er likevel enige i at personer fra høyere samfunnsklasser har lettere tilgang til informasjon om skadene forbundet med røyking, og at det i slike kretser ofte blir "uhipt" å røyke. Omtrent på samme måte som det for noen tiår siden var hipt å røyke. Uansett, de lavere samfunnslagene har ofte som vane å emulere de høyere, slik de gjordemed røyking, så om noen år er vi der kanskje.


Fakta til side, og synsing på bordet: Personlig forstår jeg ikke at folk frivillig, med vitende og vilje, vil pumpe kroppen full av giftstoffer, nervegifter, og lignende. At de i tillegg gjør dette når det er bevist at røykingen deres skader personer i nærmiljøet deres, synes jeg nesten kvalifiserer til kriminalisering av hele fenomenet, på samme måte som vi har gjort med hasjen og hasjbrukerne. Dessverre vil nok en kriminalisering av tobakk føre til en oppblomstring av smugling og annen kriminalitet relatert til dette, slik situasjonen var før spritforbudet ble oppheva i 1926, så vi må nok vente noen år før vi forbyr svineriet. (Samme greia med alkohol.)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Vi kan da ikke forby alkohol.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

jeg røyker, og jeg nekter å tro at min intelligens er lavere enn gjennomsnittet.
At de i tillegg gjør dette når det er bevist at røykingen deres skader personer i nærmiljøet deres
jaha, hvem er det jeg skader når jeg står ute og tar en røyk, annet enn meg selv? foreldre som røyker innendørs har jeg ikke noen særlig respekt for, men jeg nekter å tro at min røyking er til stor skade for andre.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Stine wrote:jeg røyker, og jeg nekter å tro at min intelligens er lavere enn gjennomsnittet.
Hvem har påstått det? Det jeg sa, var at generelt sett, så er de fleste røykere fra lavere samfunnsklasser. Ikke at de er mindre intelligente enn andre, eller noe sånt.
At de i tillegg gjør dette når det er bevist at røykingen deres skader personer i nærmiljøet deres
jaha, hvem er det jeg skader når jeg står ute og tar en røyk, annet enn meg selv? foreldre som røyker innendørs har jeg ikke noen særlig respekt for, men jeg nekter å tro at min røyking er til stor skade for andre.
Sigarettrøyk inneholder f.eks. 10 ganger så mye svevestøv som dieseleksos...

Videre holder røyken fra tobakk seg i lufta leeeeenge, noe som medfører at før eller siden vil den med stor sannsynlighet havne i andre personers lunger.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Stine wrote:jaha, hvem er det jeg skader når jeg står ute og tar en røyk, annet enn meg selv?
Alle som bryr seg om deg og helst vil ha deg frisk og levende.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Terje wrote:
Kjetil wrote:Er mange som røyker, som ikke er utstyrt med lavere intelligens, dårligere dømmekraft eller andre skavanker, bare en "gi faen holdning", er det da så galt og leve idag, og ta ting som det kommer?
Det er bevist gjennom empiriske studier at dagens røykere i stor grad tilhører lavere samfunnsklasser enn røykerne for 30-40-50 år siden. Det er dette som menes med at røykere generelt sett er ressursmessig svakere enn ikke-røykere, ikke alt det rølet dere snakka om på første side.
Dette var jeg faktisk ikke klar over! At barna og barnebarna av de i de laveste samfunnslagene på femtitallet i dag er de som røyker mest. Men så er det jo vanskelig å forandre på så alt for mye over en generasjon. Undersøkelsen jeg viste til på første side tar for seg forholdene blant ungdom her i Oslo, og den viser tydelig at de med foreldre med lav inntekt og utdannelse er de som røyker mest, og at det er betydelig mer røyking på "østkanten" enn på "vestkanten."

Dette sosial mobilitet har jeg hørt blitt diskutert av dem som forstår seg på slik, og det har blitt meg fortalt at dersom en person vandrer oppover på samfunnsstigen (har gjerne fem trinn), da beholder personen (gjennomsnittlig) helsa til sin tidligere klasse, men at generasjonene under gjerne etterhvert overtar den nye samfunnsklassens helse. Hvor utbredt sosial mobilitet er, er vanskelig å fastslå nøyaktig, men forskerne mener at det ikke er mange - relativt sett - som går mer enn ett trinn opp eller ned.

Jeg vet ikke helt sikkert om dette forklarer litt bedre hvorfor røykevaner henger igjen "nederst," men det er i hvert fall et faktum.
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Bare for å låne litt autoritet til det Ceres nettopp sa, så var det som tatt ut av læreboka jeg hadde i sosiologi i fjor. ;)

Og det var noe sånt jeg forsøkte å få fram i posten hun siterte. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply