Hva leser du for tiden?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Den er bra, ja, veldig bra, men langt meir, tja, alvorleg og dyster i stilen enn Harry Potter og Discworld, som jo er henhaldsvis fyrst og fremst berekna på born og satire. Song of Ice and Fire lener seg langt meir mot vaksne, og sjølv om det er fantasy er det store porsjonar realisme. Eg vil gå såpass langt som å sei at Ice and Fire er like mykje meir realistisk samanlikna med Wheel of Time som Wheel of Time er samanlikna med Harry Potter.
Så kan godt vere du vil like det, kjem veldig an på smaken din.
Så kan godt vere du vil like det, kjem veldig an på smaken din.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Har aldri hørt om noen som ikke har likt serien. Jeg holder på med A clash of kings nå. Imponerende må jeg si. Selv når det er stille i serien så er dialogene, og skildringene så bra at jeg faktisk ikke bryr meg 
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Yay! 
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Ah, dette er gode saker. Tror ikke jeg har kommet helt over Bjørneboes gjennomgang av Amerikanernes torturmetoder i Vietnam ennå, selv om det er tre år siden jeg leste boka. Gjennomgangen av diverse henrettelsesmetoder er heller ikke ueffen.Akira wrote:Da har jeg begynt å lese på første bok i Bestialitetens historie av Jens Bjørneboe. Den heter Frihetens Øyeblikk.
Håper dog du er klar over at dette ikke er en "roman" i ordets vanlige betydning. Dette er grenseprengende greier, helt annerledes enn for eksempel Uten En Tråd, Under En Hårdere Himmel, Før Hanen Galer og Jonas. Men bra, det er det. Det sies at ingen kommer ut av å ha lest Bestialitetens Historie uten å bli merka av det, men at det er best å lese den før en blir 21...
Selv har jeg gitt meg i kast med Terry Goodkinds Chainfire, men det går litt tregt. Richard er ikke hva han engang var (hvis han noensinne var det), og bokas grunnkonsept har vært brukt litt for mange ganger før, dog i andre innpakninger. Dessuten er det irriterende at alle hele tida må understreke at de tror Richard er gal, og at han, som vanlig, viser like mye forståelse for andres synspunkter som et tog i full fart viser hensyn for ei spyflue som har forvilla seg ut i sporet. Men men, jeg har holdt ut i omtrent 7 bøker før, så da takler jeg vel et par til...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Klar over det. Må si jeg liker det jeg har lest så langt.Terje wrote:Ah, dette er gode saker. Tror ikke jeg har kommet helt over Bjørneboes gjennomgang av Amerikanernes torturmetoder i Vietnam ennå, selv om det er tre år siden jeg leste boka. Gjennomgangen av diverse henrettelsesmetoder er heller ikke ueffen.Akira wrote:Da har jeg begynt å lese på første bok i Bestialitetens historie av Jens Bjørneboe. Den heter Frihetens Øyeblikk.
Håper dog du er klar over at dette ikke er en "roman" i ordets vanlige betydning. Dette er grenseprengende greier, helt annerledes enn for eksempel Uten En Tråd, Under En Hårdere Himmel, Før Hanen Galer og Jonas. Men bra, det er det. Det sies at ingen kommer ut av å ha lest Bestialitetens Historie uten å bli merka av det, men at det er best å lese den før en blir 21...
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Eg òg trudde eg ikkje likte Chainfire... heilt til eg oppdaga at eg hadde lese fleire hundre sider i den på tida eg vanlegvis brukar på dei fyrste femti.Terje wrote: Selv har jeg gitt meg i kast med Terry Goodkinds Chainfire, men det går litt tregt. Richard er ikke hva han engang var (hvis han noensinne var det), og bokas grunnkonsept har vært brukt litt for mange ganger før, dog i andre innpakninger. Dessuten er det irriterende at alle hele tida må understreke at de tror Richard er gal, og at han, som vanlig, viser like mye forståelse for andres synspunkter som et tog i full fart viser hensyn for ei spyflue som har forvilla seg ut i sporet. Men men, jeg har holdt ut i omtrent 7 bøker før, så da takler jeg vel et par til...
Den tek seg forøvrig litt opp utover i boka. Du må berre bite i deg Goodkinds fandyrkelse av sin eigen hovudperson i eit par-tre hundre sider fyrst.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Problemet mitt er bare at jeg avskyr Richard Rahl så dypt og inderlig at det liksom overskygger alt det andre, i tillegg til at Goodkind har en forferdelig fortellerteknikk, hvor han for eksempel smører på alt for tjukt i sine beskrivelser, om det er av Richards fortreffelighet eller Orders gru: "the evil rule of the Order" -- tror han ikke leserne har fått med seg hva han synes om Order og at de er onde? Må han utvise slik ringeakt for leserne sine hele tida?
I tillegg kommer det naturligvis at ideologien har forsøker å presentere på en fordelaktig måte gjør meg kvalm, og at når Richard eller noen andre holder en av de langtekkelige talene sine, så blir jeg liggende/sittende og tenke på motargumenter. Dette er naturligvis ikke gunstig sett i forhold til lesingens progresjon...
I tillegg kommer det naturligvis at ideologien har forsøker å presentere på en fordelaktig måte gjør meg kvalm, og at når Richard eller noen andre holder en av de langtekkelige talene sine, så blir jeg liggende/sittende og tenke på motargumenter. Dette er naturligvis ikke gunstig sett i forhold til lesingens progresjon...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Nei, er heilt einig, gjer alle dei same tingene og reagerer på alle dei same tingene - bortsett frå at eg ikkje foraktar Richard like mykje som du gjer - men det blir altså betre utover i boka.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Bah, han burde ha latt Richard dø i Temple of the Winds, og så kunne Zedd ha tatt over barnebarnets rolle som hovedperson, samt dama hans. 
Hadde vært ubeskrivelig mye tøffere, i alle fall hvis han ikke begynte å legge ord i munnen på Zedd også...
Hadde vært ubeskrivelig mye tøffere, i alle fall hvis han ikke begynte å legge ord i munnen på Zedd også...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Snakkar om å finne nye, sykere vriar på Ødipuskomplekset.Terje wrote:Bah, han burde ha latt Richard dø i Temple of the Winds, og så kunne Zedd ha tatt over barnebarnets rolle som hovedperson, samt dama hans.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Men seriøst, Zedd må være en av de tøffeste bifigurene jeg noensinne har lest om.
Øyeblikket hvor han tilbyr Adie the Bone Woman å prøve Wizard Stone'en hans sammen med ham, og deretter snur seg mot henne, smiler skjemlsk, og spør, "Naked?" er fullstendig ubetalelig, og muligens en av mine absolutte favoritter, hva scener fra fantasybøker angår.
Fatter ikke at mannen som skrev denne passasja har utvikla seg til å bli en slags stivbent og rigid (jada, disse ordene betyr nesten det samme. JEg er klar over det, og det er del av poenget med å bruke dem) frihetsfascist...
Øyeblikket hvor han tilbyr Adie the Bone Woman å prøve Wizard Stone'en hans sammen med ham, og deretter snur seg mot henne, smiler skjemlsk, og spør, "Naked?" er fullstendig ubetalelig, og muligens en av mine absolutte favoritter, hva scener fra fantasybøker angår.
Fatter ikke at mannen som skrev denne passasja har utvikla seg til å bli en slags stivbent og rigid (jada, disse ordene betyr nesten det samme. JEg er klar over det, og det er del av poenget med å bruke dem) frihetsfascist...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Er så heilhjarta einig i det. Zedd, Eddings' Silk og Martins Littlefinger troner vel den lista hjå meg. (Merk at alle er vittige, intelligente menn.Terje wrote:Men seriøst, Zedd må være en av de tøffeste bifigurene jeg noensinne har lest om.
Den er herleg, men min personlege favoritt er scenen der han snakkar til landsbymobben som vil brenne han som heks.Øyeblikket hvor han tilbyr Adie the Bone Woman å prøve Wizard Stone'en hans sammen med ham, og deretter snur seg mot henne, smiler skjemlsk, og spør, "Naked?" er fullstendig ubetalelig, og muligens en av mine absolutte favoritter, hva scener fra fantasybøker angår.
Han var det den gongen òg, men det var før han var bestselgende forfattar og redaktørene hadde meir å sei...Fatter ikke at mannen som skrev denne passasja har utvikla seg til å bli en slags stivbent og rigid (jada, disse ordene betyr nesten det samme. JEg er klar over det, og det er del av poenget med å bruke dem) frihetsfascist...
Last edited by Loki on Mon Apr 24, 2006 0:05, edited 1 time in total.