Dune
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Dune
Okay, jeg mener det er litt trist at ingen har tatt opp serien Dune av Frank Herbert her (beklager viss det er noen som har gjort det, har ikke hatt tid til å lese alle innleggene), så jeg tenkte jeg skulle gjøre det, da dette er min favoritt sci-fi/fantasyserie. Såh, nytt tema, folkens.
Er det noen andre som har lest Dune?
Hva er deres meninger og kommentarer?
Er det noen andre som har lest Dune?
Hva er deres meninger og kommentarer?
Don't Panic!
Leste ei bok, på norsk, for evigheitar sidan - dvs ti-elleve år sidan - og hugsar minimalt av den, utover at ein eller annan type var så overvektig at han hadde små mekaniske greier rundt om kring på kroppen som gjorde kroppen hans lett nok til at han kunne bevege seg omkring.
Men ingen dårlege minner med hensyn til lesaropplevinga, i alle fall. 
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
hmmm...
Bør leses på engelsk, iallfall... Den norske oversettelsen er bare helt utrolig dårlig, og gjør at boka virker litt... enkel? Det er ikke flere bøker oversatt til norsk, selv om serien er på 6 bøker.
Men serien er ikke enkel i det hele tatt, den er derimot veldig dyp, og streifer innom mange politiske og etiske spørsmål. Man må virkelig tenke for å skjønne noen av konseptene Herbert framlegger. Den er vel kreditert som en av de beste sci-fi/fantasy-seriene som noensinne er skrevet, og Frank Herbert fikk Nebula-prisen for den første boka (tror han var den første som fikk den prisen, faktisk).
Men serien er ikke enkel i det hele tatt, den er derimot veldig dyp, og streifer innom mange politiske og etiske spørsmål. Man må virkelig tenke for å skjønne noen av konseptene Herbert framlegger. Den er vel kreditert som en av de beste sci-fi/fantasy-seriene som noensinne er skrevet, og Frank Herbert fikk Nebula-prisen for den første boka (tror han var den første som fikk den prisen, faktisk).
Don't Panic!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Har lest "Sand" - som den norske oversettelsa av den første boka heter. Inga dårlig bok, men jeg har aldri helt fått oversikt over alle bøkene i serien ,så det ble til at jeg stoppa ved slutten på Sand. Har kjøpt et par av bøkene senere i serien, men har ikke orke å lese dem, siden det ikke står noe på dem om hvilket nummer de er i rekka, og hvor mange som kommer etter.
Men for all del. Utrolig bra bok. Og miniseria av Dune var ikke verst den heller. Har en anna Dune-film på vent i hylla; liker vanligvis ikke å se filmen før jeg leser boka...
Men for all del. Utrolig bra bok. Og miniseria av Dune var ikke verst den heller. Har en anna Dune-film på vent i hylla; liker vanligvis ikke å se filmen før jeg leser boka...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Damien Frost
- Sitter

Jeg så en sånn miniserieting en gang på Canal +! Var bra den, så da funderte jeg på å lese bøkene. Men visste ikke hvor mange det var eller noe slik, så det har ikke blitt noe av enda. For nok bare ligge å vente i "skal leses engang"-haugen en liten stund til.terje wrote:Men for all del. Utrolig bra bok. Og miniseria av Dune var ikke verst den heller. Har en anna Dune-film på vent i hylla; liker vanligvis ikke å se filmen før jeg leser boka...
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ny giv
Okay, føler et jeg må friske opp igjen denne diskusjonen.
Til dere som lurer, Dune serien består av følgende:
1. Dune
2. Dune Messiah
3. Children of Dune
4. God Emperor of Dune
5. Heretics of Dune
6. Chapter House Dune
Alle bøker skrevet av sønnen til Frank Herbert (i samarbeid med en x-files forfatter) blir ikke regnet som en del av serien og er stort sett feil i historikken uansett.
1,2 og 3 hører sammen, det samme gjør 5 og 6. Nr 4 er en slags mellomting mellom to trilogier, der den andre aldri ble skrevet (da Frank Herbert døde). Og for all del: Les på engelsk. Den norske oversettelsen er ikke bra.
Til dere som lurer, Dune serien består av følgende:
1. Dune
2. Dune Messiah
3. Children of Dune
4. God Emperor of Dune
5. Heretics of Dune
6. Chapter House Dune
Alle bøker skrevet av sønnen til Frank Herbert (i samarbeid med en x-files forfatter) blir ikke regnet som en del av serien og er stort sett feil i historikken uansett.
1,2 og 3 hører sammen, det samme gjør 5 og 6. Nr 4 er en slags mellomting mellom to trilogier, der den andre aldri ble skrevet (da Frank Herbert døde). Og for all del: Les på engelsk. Den norske oversettelsen er ikke bra.
Don't Panic!
Ventet 10 timer i Warsawa på at charterfly til Egypt en gang... Det var langdrygt det... Ellers så synes jeg Gardermoen er en dårlig flyplass, i grunnen (bortsett fra Tanum da
). Men med et par sci-fi/fantasy bøker i sekken går det som regel bra å vente uansett. Sist jeg var ute og reiste kjøpte jeg Order of the Phoenix på Gardermoen, og fikk ikke sett meg rundt på Korfu før jeg var ferdig med å lese 
Don't Panic!
-
Matt Cauthon
- Trollok