Frimurere

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Terje sier så mangt.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Terje wrote:Leste ei bok om emnet for noen år siden. Husker ikke stort, men kan prøve å krote ned det som kommer.

Frimurerordrene var opprinnelig kristne mysteriekulter, hvor de dyrka menneskets opplysning og sånt noe. De hadde (og har) forskjellige nivåer av opplysning, og inntreden i hvert nye nivå markeres gjennom et ritual, som symboliserer både en fortelling fra Bibelen og forandring. Det ritualet jeg husker best, og som jeg tror ble utført når nye medlemmer ble innviet, symboliserte døden, og Jesu oppstandelse, eller noe sånt.

Imidlertid utviklet de ulike losjene seg i ulike retninger. Enkelte ble mer og mer som private klubber hvor medlemmene (fra sosieteten) kunne leve ut sine villeste fantasier, slik som The Hellfire Club i London.
De kontinentale, nordeuropeiske frimurerlosjene ("Det svenske/tyske system") utviklet seg mot protestantiske eliteforeninger, hvor samfunnets mektigste møttes for å delta i rutualer uten spesiell mening.
I de katolske landene, ble losjene utover 1700- og 1800-tallet sikta inn mot sosial forandring, De ville spre sin opplysthet til resten av samfunnet. Uttrykkene for dette har dog vært svært varierende. For eksempel, i Italia har enkelte losjer blitt rene mafiaene. Enkelte av de italienske losjene skal også ha spilt en rolle under samlingen av landet rundt 1860.

På grunn av at medlemmene ofte tilhørte samfunnets høyeste lag, samt at de utførte noe som kunne ligne på okkulte ritualer (noe ritualene også var, i alle fall i begynnelsen -- om enn i en litt annen betydning enn vi vanligvis bruker ordet i dag) og at enkelte av systemene ville endre samfunnet, ble frimurerne mislikt av svært mange forskjellige grupper.
Kommunister, nazister, katolikker -- alle disse gruppene har av forskjellige årsaker forfulgt frimurerne. For eksempel ble mange frimurere sendt i konsentrasjonsleire av nazistene.

Det var ikke så mye jeg kom på, men håper det i alle fall var litt til hjelp. :)
Samt at det ikke var alt for mange feil i det jeg skrev... :roll:
Viktig nok og viktig nok. Poenget mitt var snarere at dere unger burde lese litt dokumentariske bøker utenfor skolen også. Nytter ikke å bare lese fantasy, vettu. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Sauegjeteren wrote:Når jeg tenker over det så tror jeg faktisk ikke jeg har hørt om frimurerne på skolen jeg heller. Vi driver med religion og politikk i KRL nå så da får jeg spørre vår udugelige lærer. Da får jeg bare til svar at: "Nei, dæ kan oss ikkje gjæra. Dæ står ikkje i pensum" Det hun mener er at hun ikke vil lære oss noe interresant og heller ikke har peiling. Da går jeg heller for samfunnsfaglæreren.
Akkurat slik har jeg det også! De vet så vitt mer enn meg!(ikke for å skryte men ofte bruker jeg ord lærerene ikke skjønner!)På visse områder snakker jeg ikke med lærere men velger heller å dra inn på biblioteket eller spør moren min..
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Joda, jeg vil egentlig vite alt, men å gå på rene dokumentarbøker virker så trøstesløst. Men det spørs om jeg ikke skal finne noe om emnet en gang jeg ikke har noe annet på lur.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:Joda, jeg vil egentlig vite alt, men å gå på rene dokumentarbøker virker så trøstesløst. Men det spørs om jeg ikke skal finne noe om emnet en gang jeg ikke har noe annet på lur.
Leste ei enkel (ca. 200 sider) bok om det på GK eller noe. Veldig interessant. Anbefales, dersom du kommer over ei bok om frimureriet med blått cover, av en norsk forfatter, med noen store, gule symboler på forsida og med et forord som omhandler et møte med en gammel mann i en bokhandel. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Det høres bra ut. Så jeg får se etter det. 200 sider er overkommelig også.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Nå som jeg tenker meg om synes jeg å huske og ha sett den på universitetsbiblioteket i Trondheim. Skal se om jeg husker å sjekke den i løpet av uka...
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Det blir vel for langt for meg å låne den derfra, men du finner kanskje navn på bok og forfatter? Noen som vet om noen andre bøker om frimurerne?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det var å finne navn på bok og forfatter jeg hadde planlagt, ja. :P

Har sett den på to relativt små folkebiblioteker rundt om, så det skulle neppe være vanskelig å få tak i den via fjernlår eller noe sånt. ;)
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Har sett den på to relativt små folkebiblioteker rundt om, så det skulle neppe være vanskelig å få tak i den via fjernlår eller noe sånt.
Hvordan ser et fjernlår ut? Sorry, klarte ikke å dy meg. Men jeg må snart levere noen andre bøker, så da får vi se.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Terje wrote:
Terje wrote:Leste ei bok om emnet for noen år siden. Husker ikke stort, men kan prøve å krote ned det som kommer.

Frimurerordrene var opprinnelig kristne mysteriekulter, hvor de dyrka menneskets opplysning og sånt noe. De hadde (og har) forskjellige nivåer av opplysning, og inntreden i hvert nye nivå markeres gjennom et ritual, som symboliserer både en fortelling fra Bibelen og forandring. Det ritualet jeg husker best, og som jeg tror ble utført når nye medlemmer ble innviet, symboliserte døden, og Jesu oppstandelse, eller noe sånt.

Imidlertid utviklet de ulike losjene seg i ulike retninger. Enkelte ble mer og mer som private klubber hvor medlemmene (fra sosieteten) kunne leve ut sine villeste fantasier, slik som The Hellfire Club i London.
De kontinentale, nordeuropeiske frimurerlosjene ("Det svenske/tyske system") utviklet seg mot protestantiske eliteforeninger, hvor samfunnets mektigste møttes for å delta i rutualer uten spesiell mening.
I de katolske landene, ble losjene utover 1700- og 1800-tallet sikta inn mot sosial forandring, De ville spre sin opplysthet til resten av samfunnet. Uttrykkene for dette har dog vært svært varierende. For eksempel, i Italia har enkelte losjer blitt rene mafiaene. Enkelte av de italienske losjene skal også ha spilt en rolle under samlingen av landet rundt 1860.

På grunn av at medlemmene ofte tilhørte samfunnets høyeste lag, samt at de utførte noe som kunne ligne på okkulte ritualer (noe ritualene også var, i alle fall i begynnelsen -- om enn i en litt annen betydning enn vi vanligvis bruker ordet i dag) og at enkelte av systemene ville endre samfunnet, ble frimurerne mislikt av svært mange forskjellige grupper.
Kommunister, nazister, katolikker -- alle disse gruppene har av forskjellige årsaker forfulgt frimurerne. For eksempel ble mange frimurere sendt i konsentrasjonsleire av nazistene.

Det var ikke så mye jeg kom på, men håper det i alle fall var litt til hjelp. :)
Samt at det ikke var alt for mange feil i det jeg skrev... :roll:
Viktig nok og viktig nok. Poenget mitt var snarere at dere unger burde lese litt dokumentariske bøker utenfor skolen også. Nytter ikke å bare lese fantasy, vettu. :P
Dokumentariske bøker blir det lite av... Uansett, beklager, jeg så ikke at du hadde skrevet et innlegg tidligere. Neste gang jeg deltar i en tråd skal jeg lese litt etter det jeg spør etter *meget skyldsbevisst* :lol: :wink:
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:Det blir vel for langt for meg å låne den derfra, men du finner kanskje navn på bok og forfatter? Noen som vet om noen andre bøker om frimurerne?
Var innom UBiT i dag, og fant det jeg er overbevist om at må være boka jeg tenkte på: "De skjulte brødre" av Karl Milton Hartveit.

De siste kapitlene, som jeg innbiller meg var om frimureriet i Norge, var ikke så forferdelig festlig at det gjorde noe, hvis jeg husker rett...
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Nytter ikke å bare lese fantasy, vettu. :P
"Nytter"? :?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Loki wrote:
Man trenger annet også mener han. Jeg skjønner ikke hvordan han kan si noe slikt, men det er nå engang slik.
Var innom UBiT i dag, og fant det jeg er overbevist om at må være boka jeg tenkte på: "De skjulte brødre" av Karl Milton Hartveit.
*Legge meg på minnet og se etter åpningstider på biblioteket.*
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sauegjeteren wrote:
Loki wrote:
Man trenger annet også mener han. Jeg skjønner ikke hvordan han kan si noe slikt, men det er nå engang slik.
Ja, eg veit kva "nytter" tyder, men det eg lurte på er kva fanden han meinar det skal nytte til å lese assorterte dokumentarbøker framfor berre fantasy.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Post Reply