Kapittelsammendrag på norsk

Har du noen forslag til forbedringer eller synspunkter om siden?

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Som dere ser, så tar dette sin tid.

Vi admins er inne i tentamensperioden nå, og sliter samtidig litt med å finne en god løsning på hvordan vi skal framstille kapitellsammendragene.

Kan heller ikke nå sette en eksakt dato for når dette vil bli gjort, da vi også er på vei inn i russetiden :P.

Ville bare vise at vi ikke har glemt dette. Det kommer - det tar bare litt tid.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Og når russetiden er over, så starter eksamensperioden…
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hahaha, jeg hadde nesten glemt hele greia. :lol:

Har forresten ikke helt bestemt meg for om jeg gidder å ta Den Store Jakten også... Det tok meg tross alt over to måneder å bli ferdig med Verdens Øye -- ei bok som vanligvis går ned på et par uker...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:Har forresten ikke helt bestemt meg for om jeg gidder å ta Den Store Jakten også... Det tok meg tross alt over to måneder å bli ferdig med Verdens Øye -- ei bok som vanligvis går ned på et par uker...
Det virker da som om det var nok av frivillige før på sidene. Men finnes det noen sammendrag på engelsk som kan evt. oversettes?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Det er nok desverre ikke helt lovlig, men om du får tillatelse fra forfatteren, noe som nok ikke er umulig, går det nok fortere å oversette et sammendrag.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Jeg mener noe av vitsen blir borte, hvis sammendragene skal oversettes fra engelsk.

Skjønner godt hvis du ikke orker Den Store Jakten også Terje, men så fort vi får opp databasesystemet for dette, så vil det bli mulighet for å legge inn ett kapittel om gangen.

Så midt forslag til dere som har lyst til å hjelpe til med dette massive oppdraget, men ikke orker en hel bok, er å ta noen få kapitler.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg holder for øyeblikket på med en gjenlesning og er på 6. bok. Men hvis vi som evt. kan ta sammendrag får en liten kursing først så kan det gå det ja.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Stefan wrote:Jeg mener noe av vitsen blir borte, hvis sammendragene skal oversettes fra engelsk.
Jepp, det synes jeg også. Jeg kunne sikkert ha blitt ferdig på under halvparten av tida hvis jeg bare hadde oversatt kapittelsammendragene fra et annet sted, men det er noe spesielt i å ha egne sammendrag. Tross alt, hvis vi bare skulle oversette kunne vi jo like godt bare ha slengt ut lenker, i og med at de fleste som leser bøker på dette nivået bør forstå engelsk godt nok til å klare å få med seg de "originale"...
Skjønner godt hvis du ikke orker Den Store Jakten også Terje, men så fort vi får opp databasesystemet for dette, så vil det bli mulighet for å legge inn ett kapittel om gangen.
Kommer sikkert til å ta Den Store Jakten, og muligens også Den Gjenfødte Dragen, men noe mer er tvilsomt. Og å legge inn kapittelsammendragene ett og ett vil nok gjøre ting enklere, siden dere da slipper å vente i tre månder på at jeg skal bli ferdig, samtidig som jeg da vil se resultatene av arbeidet mitt raskere...
Men hvis vi som evt. kan ta sammendrag får en liten kursing først så kan det gå det ja.
Omm ikke lenge kommer Verdens Øye til å ligge ute, så da kan dere sikkert se selv hvordan man gjør det. ;)
(Forutsatt at dere ser på de senere kapitlene, selvsagt. :P)
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Når kommer forresten sammendragene ut, og hvor? Altså hvor på "brettet"?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hovedsiden, regner jeg med?
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Hovedsiden ja, når er usikkert. Det største problemet er egentlig å finne på en god måte å navigere i disse kapittelsammendragene på. Vi kan ikke putte dem i menyen, bortsett fra Bøkene – Kapittelsammendrag – Verdens Øye. Når man klikker seg inn her, må vi ha en god måte å presentere kapittelsammendragene på.

Skal man starte rett på med kapittel 1? Eller komme til en oversiktsside med alle listet opp? Hvilke navigeringsmuligheter skal man ha på hver sammendragside?

Når det er bestemt, så må all informasjon legges inn i en database, og sidene skrives for å hente ut denne informasjonen. All navigering må være bygd på infoen i databasen, og vi må å tenke på fremtidige behov når databasen lages. Synsvinkel kan jo linkes opp mot artiklene om karakterer, men de er foreløpig ikke i en database. Sitater kan og linkes opp til et kapittel.

Og når alt det er klart, så må det snekres sammen et interface for å endre dataene via nettleseren. Og alt som endres/legges til må kjøres igjennom et script som fikser htmlen og typografiske tegn (hovedsaklig « » … – ). Og når man først er i gang med det, så hadde det vært greit å fikse en funksjon som lar man se endringene på siden før de legges ut.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Eivind wrote:Hovedsiden ja, når er usikkert. Det største problemet er egentlig å finne på en god måte å navigere i disse kapittelsammendragene på. Vi kan ikke putte dem i menyen, bortsett fra Bøkene – Kapittelsammendrag – Verdens Øye. Når man klikker seg inn her, må vi ha en god måte å presentere kapittelsammendragene på.

Skal man starte rett på med kapittel 1? Eller komme til en oversiktsside med alle listet opp? Hvilke navigeringsmuligheter skal man ha på hver sammendragside?

Når det er bestemt, så må all informasjon legges inn i en database, og sidene skrives for å hente ut denne informasjonen. All navigering må være bygd på infoen i databasen, og vi må å tenke på fremtidige behov når databasen lages. Synsvinkel kan jo linkes opp mot artiklene om karakterer, men de er foreløpig ikke i en database. Sitater kan og linkes opp til et kapittel.

Og når alt det er klart, så må det snekres sammen et interface for å endre dataene via nettleseren. Og alt som endres/legges til må kjøres igjennom et script som fikser htmlen og typografiske tegn (hovedsaklig « » … – ). Og når man først er i gang med det, så hadde det vært greit å fikse en funksjon som lar man se endringene på siden før de legges ut.
?!? Så mye forsto jeg cirka av dette, men det er ikke så veldig viktig for meg heller.

Men for å få det mer oversiktlig så foreslår jeg kanskje ny side (type Bøker, Karakterer) med et utstikk per bok, og deler med f.eks. 15 kapitler hver. Eller hva tror folket?
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Til dels gode nyheter – Stefan og jeg har fått det meste av databasebakdelen opp, og vi har klart å få dataene ut på en testside. Så får vi se da, hvor mye mer tid som trengs.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg bestilte Den Store Jakten i går -- den bør være her i løpet av de neste to ukene -- og er i utgangspunktet innstilt på å skrive kapittelsammendrag også til denne boka.

Heldiggriser. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

JA :D
Post Reply