Filmer

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Kjetil wrote:Så moralsk er ikke jeg.
Jeg laster ikke ned filmer, men det er på grunn av at pcen min ikke vil spille dem av, ikke av moralske grunner.
Vet ikke hva Terje mente, men jeg kjøper ikke DVD'er av moralske grunner. Jeg kjøper dem fordi jeg synes det er bedre å se filmene på DVD-spilleren og TV'en i stua. Kanskje vil det stille seg annerledes når jeg får kjøpt meg bærbar pc, men sannsynligvis ikke. Liker å bygge opp en DVD-samling, selv om den er veldig liten enda.

Selvsagt kan man brenne nedlastede filmer og se de på dvd-spilleren, men jeg betaler heller 100-200 kroner for en dvd.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jepp, mye de samme grunnene med meg. Har jeg råd til å kjøpe en film, så kjøper jeg den (selv om jeg sjelden gidder betale mer enn 100 kroner for en film). Kunne sikkert kombinert, men jeg ser egentlig veldig lite film på PCen uansett, så da er det bortkasta å bruke verdifull båndbredde på ting jeg neppe kommer til å se...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Jeg gjør begge deler. Da jeg bruker naboens trådløse nettverk koster det jo heller ingen ting.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Så akkurat Shining nå. Bra film, men ble litt skuffa. Litt forutsigbart plott, men det er sikkert fordi jeg har sett et par dusin skrekkfilmer som har kopiert den. Shining sparket vel igang en del nytt, så jeg hadde nok vært smart å se den før alle "kopiene".

Fra nå av skal jeg bare se gamle klassikere og fortsette med det i et år til alle er sett før jeg pløyer noe nytt! 8)
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hehehe, eneste gangen jeg så Shining måtte jeg sitte å zappe mellom kanaler i de skumleste paritene... JHar aldri vært glad i skrekkfilmer, for å si det mildt. :P

Så to filmer i går, kommentarer følger:

Broken Flowers
Denne var en enorm positiv overraskelse. Jeg hadde forventa meg en sær, men akk så ordinær romantisk komedi, men i stedet kom det en egentlig ganske uromantisk komedie. Selvsagt, noen romantiske scener var det, men i det store og hele var det mer pinlig taushet enn romantikk.
Den åpne slutten var ganske interessant. Søstra mi mente den beviste at det var eksen til Don (Bill Murray) som iscenesatte hele reisa hans, mens jeg mente den hinta mot at han ble lettere sinnsforvirra. Selve reisa var herlig rar, og besøket hos den forrige ekskjæresten var en studie i pinlig stillhet og underkommunisert mening. Enkelte perioder i filmen var det helt stille i 2-3 minutter, uten at noe annet enn stille bilkjøring foregikk, mens det ubeskrivelig gode soundtracket rulla i bakgrunnen. Og selv ikke scener som dette ble egentlig kjedelige!
Kort sagt, utrolig god film. 9.0/10

Batman Begins
Da jeg så denne på kino, husker jeg det irriterte meg at alle slåssescenene var et salig kryssklippa sammensurium hvor det var umulig å få med seg noe som helst. Nå plaget det meg nesten ikke i det hele tatt. For dette må være den desidert beste tegneserieadapsjonen jeg har sett. Halve filmen var brukt på oppbygging av plott og forklaring av Batmans bakgrunn, uten at dette var irrelevant for hovedplottet: Alt ble henta fram og brukt i den siste scena.
Måten Bruce Wayne tar til seg den halvfascistiske ideologien til Skyggens Brorskap på, for så å avvise store deler av den, og tilpasse resten til sin egen filosofi, er herlig. "I am no executioner," er kanskje filmens beste replikk, og det sier ikke så rent lite, for dialogen i denne filmen var både vittig, catchy og generelt sett god.
Når de i tillegg ble framført av mange av favorittskuespillerne mine (Gary Oldman, Michael Caine, Liam Neeson, Morgan Freeman -- det var nesten bare Alan Rickman som mangla), og stemninga i filmen var suveren, så ble filmopplevelsen nesten ekstatisk.
Jeg kan bare si følgende: Jeg er en idiot som ga denne filmen 7.5/10 da jeg så den på kino: Dette er minst en 9.0/10.
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Angående Batman Begins er jeg så opp i skyene enig med deg. Den filmen må være den beste superheltfilmen jeg noensinne har sett.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote: Jeg kan bare si følgende: Jeg er en idiot som ga denne filmen 7.5/10 da jeg så den på kino: Dette er minst en 9.0/10.
Takk.

Tusen takk.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ingen årsak. :P

Så to Jim Jarmusch-filmer i går, Dead Man med Johnny Depp og Ghost Dog med Forrest Whitaker. Begge hadde trekk som jeg også husker fra Broken Flowers, slik som lange reisesekvenser hvor det ikke skjedde så mye, men hvor soundtracket var dødsrått (forskjellig rap i Ghost Dog, skumle gitarakkorder fra Neil Young i Dead Man, og soul og reagge i Broken Flowers). Disse scenene ble aldri kjedelige, til tross for at de kunne vare i flerfoldige minutter.

Dead Man var imidlertid mer surrealistisk enn det meste jeg har sett før, mens det mest surrealistiske med Ghost Dog var de innskutte utdragene fra samuraiboka, som ikke egentlig bidro med noe annet enn å vise at taoismen ikke er annet enn nonsens som er satt sammen på en slik måte at det høres jævla dypt ut...

Plottene i begge var i utgangspunktet temmelig straightforward, men utførelsen av dem, og måtene de utvikla seg på (her tenker jeg særlig på Dead Man), var ulik de aller fleste andre plott jeg har vært borti. Dead Man starta som et helt ordinært "ung uerfaren mann kommer på kant med loven, men er uskyldig, og må rømme"-plott, men ble etter hvert så mye mer, ikke minst takket være den sære indianeren Nobody (som forøvrig også hadde en gjesteopptreden i Ghost Dog). Ghost Dog, på sin side, var ikke så sær -- et nokså vanlig "ung mann blir ettersøkt av mafiaen selv om han er 'uskyldig', og må ta dem før de tar ham" -- men slutten, og det at den unge mannen i dette tilfellet er en svart wannabe-samurai, gjorde også denne filmen særdeles severdig. Det ble ikke verre av de små glimtene av vennskapet mellom Ghost Dog og den sære, fransktalende iskremselgeren.

Alt i alt er Dead Man verdt en 8.0/10, mens Ghost Dog nok er en 8.5/10. Dead Man var egentlig bedre, men Ghost Dog får en halv karakter mer fordi den føles mer fullendt, samtidig som den ikke var like sær som Dead Man. (Særhet er vanligvis en god ting, men det kan bli for mye av det gode....)
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Nå går "A Straight Story" på nrk2, David Lynch film. Helt fantastisk spør du meg. Snakker 9.5/10. Bør ses, en nydeligere historie har jeg ikke sett, faktisk.

I tillegg går "Livet er Herlig!" på Zebra. Har jeg ikke sett, men den skal være meget bra?

Edit: "La Dolce Vita" var det visst. Oscar for beste kostyme. Blah.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Sammael
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Sammael »

Så "Lord of War" i går, likte den kjempe godt :)
Skal se "Doom" i morgen, noen her som har sett den?
John Gabriel's Greater Internet Fuckwad Theory:

Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad.
SirGalrim
Hengiven
Hengiven

Post by SirGalrim »

Sammael wrote:Så "Lord of War" i går, likte den kjempe godt :)
Ikke dum den. 8 av 10 i følge meg selv. :P
Sammael wrote:Skal se "Doom" i morgen, noen her som har sett den?
Stakkars deg. Men om du vil bedrive selvpining skal ikke jeg stoppe deg. ;)
A Memory of Light - memoryoflight.com
Sammael
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Sammael »

SirGalrim wrote:Stakkars deg. Men om du vil bedrive selvpining skal ikke jeg stoppe deg. ;)
Hehe den er så ille altså? :) Jaja, får vel lide meg gjennom den :P
John Gabriel's Greater Internet Fuckwad Theory:

Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

jeg skal se Da Vinci Koden idag. så får vi se om jeg er enig med kritikken den har fått...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Da må du gi meg en liten tilbakemelding. Jeg har lyst til å se den, så jeg håper at den er god :)
. . .
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Sammael wrote:Så "Lord of War" i går, likte den kjempe godt :)
Skal se "Doom" i morgen, noen her som har sett den?
Doom er fet. Nyt den for dens ræva opplegg, den er dårlig ja, men god underholdning.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Post Reply