hansito wrote:Stine wrote:frp er dumme i huet. ferdig med den saken.

Må bare legge meg flat og si at jeg er hjertens enig.
Og hvem ellers enn deg, Trond, kunne det være som la ut denne topicen?
Enhver med vett og lyst til å diskutere.
For eksempel et tillig på hver liter melk produsert, eller hver kilo kjøtt slaktet, hver kilo korn osv. Jeg vet ikke hvordan det best kan gjøres, men er sikker på at det er mulig.
Nå er jeg ikke sikker på hvordan det er med korn/gras og subsidier på dette, men det er ihvertfall subsidier per dyr. 800 kr på kalv osv. Og det er like mye arbeid med ett dyr enten det er 50 eller 500 kilo (relativt sett) og som nevnt her er det forskjeller på hvor enkle fjøsene er å drive. Skal han som har investert 100000 kr mer i enkelt fjøs ha mindre tillegg enn han som må bære silo over flere binger i et gammelt fjøs?
Og vi trenger da ærlig talt ikke Frp til å legge ned landbruket? Dette ordner seg jo stort sett selv. Samdrifter dannes og bønder får bedre råd. Så sto det skrevet på sol.no at bønder hadde arbeid på sida fordi de hadde tid. Fakta er at de ikke har nok penger, og må arbeide ved siden av for å få det til å gå rundt. For å ta et eksempel med sau (Hva ellers?) så må man hvertfall ha 200 søyer som lemmer. Når man da tenker på at gjennomsnittbonden innen sau har 52 vinterfora søyer skjønner man med en gang at det ikke er det beste yrket.
Så var det snakk om å importere. Godt mulig det er bedre kjøtt og alt det der, men det kan umulig være spesielt bra for kjøttet? Og ikke blir det stort billigere heller, med avgifter og alt. Og det er jo snakk om at vi faktisk har mat nok til hele verden (globalt), men dette er skakkplasert. Kan ikke heller de landene som sulter få kjøpe maten de trenger, enn at vi skal fråtse i den så lenge vi har mat til oss selv.
Det var alt jeg kom på akkurat nå. Fortsettelse følger kanskje...
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.