Røyking

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Ceres wrote:(Du bruker imidlertid ordet "adaptivt" på en måte jeg ikke helt er fortrolig med. Jeg har alltid sett på det ordet som synonym til "tilpassningsdyktighet" eller noe i den duren. Hvordan røyking kan virke positivt inn på tilpassningsdyktigheten vår forstår jeg ikke helt... Du må forklare meg litt bedre hva du mener med det.)
Det har du for så vidt rett i. Det jeg mente var ikke at røykingen i seg selv var adaptivt, men tingene rundt røyken, nemlig gruppetilhørligheten, en nødvendig (?) forutsetning for evolusjonell suksess og dermed også adaptivt.
På mine tidligere skoler så har røykerne vært ei slags gruppe. Men det er ei gruppe av folk fra andre miljøer enn mitt eget. Det er dem som gikk helse-og-sosial-fag, dem som gikk elektro, noen hard-core-almenn-festere/ridejenter og en og annen ellers. Men stort sett var menneskene som røyket på alle måter så lite atraktive som gruppe at man fikk inntrykk av at dem som ikke kom inn i noe annet miljø - de endte opp der... Det er trist, men det er slik det var der jeg kom fra.

Utenom skolesammenheng er det nok i større grad en samling individer som samles utenfor for å røyke. Det kan nok godt være sosialt det - man blir kjent med nye mennesker og knytter kontakter. Men som jeg har sagt i en tidligere post i denne tråden - det er da sosialt inne også... Kanskje i enda høyere grad...
Der jeg gikk, var røykerne gjerne sosialt sterke, og ganske så ressurssterke. I alle fall på ungdomsskolen var de en ganske så attraktiv gruppe. Men det er sikkert forskjell fra sted til sted naturligvis. Poenget er at det finnes attraktive røykegrupper for enkelte mennesker.
Om det er mer sosialt inne i en ikke-røykegruppe, eller ute i en røykegruppe blir spekulasjoner for min del.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1470
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Hva er galt med sitatboksene? Ta en titt innom nybegynnertråden, vi var det alle en gang :)

Endret for deg.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

stefan_hoy wrote:
Der jeg gikk, var røykerne gjerne sosialt sterke, og ganske så ressurssterke. I alle fall på ungdomsskolen var de en ganske så attraktiv gruppe. Men det er sikkert forskjell fra sted til sted naturligvis. Poenget er at det finnes attraktive røykegrupper for enkelte mennesker.
Om det er mer sosialt inne i en ikke-røykegruppe, eller ute i en røykegruppe blir spekulasjoner for min del.
På min skole er røykerne "outsiderne". De gjør det dårlig på skola fordi de driter i den, og er ikke særlig populære, så det er visst forskjellig fra skole til skole.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

På min skole er røykerne "outsiderne". De gjør det dårlig på skola fordi de driter i den, og er ikke særlig populære, så det er visst forskjellig fra skole til skole.
Word. Det er forskjellig fra skole til skole.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

stefan_hoy wrote:
Ceres wrote:(Du bruker imidlertid ordet "adaptivt" på en måte jeg ikke helt er fortrolig med. Jeg har alltid sett på det ordet som synonym til "tilpassningsdyktighet" eller noe i den duren. Hvordan røyking kan virke positivt inn på tilpassningsdyktigheten vår forstår jeg ikke helt... Du må forklare meg litt bedre hva du mener med det.)
Det har du for så vidt rett i. Det jeg mente var ikke at røykingen i seg selv var adaptivt, men tingene rundt røyken, nemlig gruppetilhørligheten, en nødvendig (?) forutsetning for evolusjonell suksess og dermed også adaptivt.
Jeg er fortsatt ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener... Mener du at gruppetilhørigheten som følger med røykinga er en måte å tilpasse seg ... hm... livet? på?

Jeg tror i og for seg at jeg forstår hva du ønsker å få fra - nemlig at røyking gjør det lettere for enkelte å komme inn i ei gruppe (omtrent som et frikort inn i en (venne)gjeng), og på den måten føle større sosial suksess og ha et bedre liv.

(Jeg synes bare det ble litt utydelig og høytflyvende, det er ikke personlig kritikk av posten din, bare litt klargjørende drøfting rundt den.)
Urban tilværelse
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener... Mener du at gruppetilhørigheten som følger med røykinga er en måte å tilpasse seg ... hm... livet? på?
Hm, mulig jeg ikke har uttrykt meg klart nok.

Meningen var å få fram mulige fordeler ved røyking, i dette tilfellet den indirekte gruppefordeler røyking kan gi. Med adaptivt/tilpasning mener jeg da i forhold til de (antatt) aller mest grunnleggende motivasjonsfaktorene mennesker har, nemlig å føre sine gener videre(reprodusere seg) samt å leve til dette er mulig. En gruppe kan gi beskyttelse mot "problemer" som kan oppstå som hindrer denne måloppnåelsen.

Skjønner at dette kan virke flytende, men det er nå evolusjonsteori. Meningen med innlegget var som sagt rett og slett å gi et eksempel på mulige fordeler med røyking, her sett fra et evolusjonistisk ståsted.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Røyking er kjempedumt... Uansett hvordan man vrir å vender på det er det dumt!

Thats just the facts!!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Røyking er kjempedumt... Uansett hvordan man vrir å vender på det er det dumt!

Thats just the facts!!
Ok, det er jo en grei mening, men faktum er jo at mange røyker...hvorfor? Vi er mennesker, tross alt..
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

stefan_hoy wrote: Skjønner at dette kan virke flytende, men det er nå evolusjonsteori. Meningen med innlegget var som sagt rett og slett å gi et eksempel på mulige fordeler med røyking, her sett fra et evolusjonistisk ståsted.
Ja, jeg forstår det. Røyking hindrer oss ikke i å reprodusere, snarere gir det frikort til ei gruppe - og derved gruppetilhørighet og støtte, nye bekjentskaper og større mulighet til å reprodusere. Jeg kan være enige med deg i det, men er det derfor folk røyker? (Det er et nydelig argument, men er ikke så sikker på om det er rimelig å bruke det på dagens ungdom. Reproduksjon står nok ganske langt ned på prioriteringslista til en gjennomsnittlig trettenåring. Dog, gruppetilhørighet er viktig også for dem/oss.)
Stefan_Hoy wrote: ... det er faktum at mange røyker. Hvorfor? Vi er mennesker, tross alt.
Det har blitt gjort uhorvelig mange studier på dette - hvorfor folk begynner å røyke, og hvorfor folk fortsetter å røyke. Jeg tror nok de fleste her inne har hørt det før. Men for all del - det er jo interessant hvordan den menneskelige hjernen virker. Når man blir fortalt at noe er usunt for en og at man kommer til å måtte lide for nytelsen på uante måter i framtida - at man da ikke slutter...
Urban tilværelse
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

jeg skal slutte å røyke om 38 røyk. nikotinplaster, kom til meg.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Gratulerer, all heder om du klarer det :D
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Stine wrote:jeg skal slutte å røyke om 38 røyk. nikotinplaster, kom til meg.
Lykke til, Stine! Du kan klare det!

8)
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

*klappe oppmuntrende på skuldern* :D
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Stine wrote:jeg skal slutte å røyke om 38 røyk. nikotinplaster, kom til meg.
Hah, det tror jeg når jeg ser det.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

æææ! har bare 32 igjen. panic.

men jeg tror nok jeg skal klare det finfint. har utrolig nok fått med meg mine faste røykebuddies til å slutte også. og det er liksom ikke det samme å røyke alene.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Post Reply