Da jeg i fjor sommer jobbet på en aldersheim lærte jeg meg endelig å legge opp et strikketøy. Noe av det kjekkeste jeg lærte den sommeren, utrolig artig hva man kan lære av eldre mennesker. Jeg ville aldri bedt min mor lære meg dette - hadde rett og slett aldri fallt meg inn.
Må si det er sjelden å møte gutter som har strikka, da vi hadde det var vi delt, guttene fikk ta sløyd, mens vi jentene satt og strikka, ville heller vært på sløyd var det opp til meg!
Vi måtte gjøre begge deler. For min del fikk jeg langt mer ut av tekstil enn sløyd. Hva skal vel jeg med kunnskap om hvordan man skal pusse ei fjøl? Nei, fint lite. Det overlater jeg til andre. Det å kunne håndtere ei nål og en symaskin og kunne fikse klær og utstyr er imidlertid viktig for meg.
Jeg hørte den beste glosa i engelsktimen i dag. Læreren spurte om noen kunne forklare hva en cowboy var. Noen få rekker opp hånda og ei jente fikk stotre fram følgende glose. "Eh. Eh. Ja, det var det ja. A cowboy was a man who watched after the cows and moved them when the gras was empty."
Noget gammel tråd, og noget gammel sprog i denne setning, men shit la gå
Jeg kommer bare på et par uttalelser for øyeblikket, men de vil jeg aldri glemme heller:
Min forhenværende samf. lærer belærte klassen min en dag om den 2. verdenskrig:
"Den tyske marine led store tap i krigens siste år. Spesielt mange slagskip sank da de støtte på landminer lagt ut av britene."
Før muntlig eksamen i NaMi:
Lærer: "Og så må dere huske på å ikke snuble i denne ledningen --- (Krasj)"
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Det å engasjere elever for samfunnsproblemer er min geniale historielærers største mål. Her om dagen prøvde han å starte en samtale ved å si: "Hva er deres syn på forslaget om å forby kjøp av seksuelle tjenester? Er dere imot det, eller ville det gå hardt utover lommepengene?"
Du finner idioter over alt. På hele kloden.
Jeg sier ofte til meg selv: Malin, du er ikke alene.