Hvorfor var det bare Rand som fikk adelsstatus i Shienar i starten av serien, og ikke Nynaeve og Egwene? Mener at grunnen til at han fikk dette var pga. al'-delen av navnet sitt som også finnes i Lans fulle navn.
Men jentene heter jo Nynaeve al'Meara og Egwene al'Vere? Hvorfor ikke adelsstatusen?
I tillegg kan det jo hende at utstrålingen til Rand - og ta'veren-greiene - kan ha noe med saken å gjøre. Og når et rykte først har spredt seg er det ingenting å gjøre med at mange vil tro på det. Hvis disse ryktene ikke omtalte Nynaeve og Egwene er det vel kanskje ikke så mange som brøy seg med dem når de hadde Rand å glo på. Husker ikke helt hvordan det var, men kan sikkert finne ut mer når jeg kommer hjem, hvis jeg gidder...
Når de i tillegg kledde seg som bondepiker, mens Rand ble utstyrt med bare fintøy av Moiraine, så ble det sånn. Tror nok også Moiraine satt ut noen rykter selv om at Rand var adelig. Hun fikk jo lorden blant annet til å utnevne rand til nestsjef etter Ingtar.
Kjetil wrote:Når de i tillegg kledde seg som bondepiker, mens Rand ble utstyrt med bare fintøy av Moiraine, så ble det sånn. Tror nok også Moiraine satt ut noen rykter selv om at Rand var adelig. Hun fikk jo lorden blant annet til å utnevne rand til nestsjef etter Ingtar.
Jentene fikk vel også masse fine klær? Mener å huske at kona(eller hva enn hun var) til Lord Agelmar fyltew skapene deres med pene kjoler...
Det burde vel være mulig for adelen også å bli Aes Sedai? Kanskje allmenn oppfatning i Shienar ikke tror det, men det er jo ikke noe i veien for at adelige kan bli Aes Sedai...
To døme på adelege Aes Sedaiar er Moiraine og Kiruna Nachiman. Onkelen til Moiraine var Laman Damodred, Kiruna (av den Grøne Ajah) er systera til kong Paitar Nachiman av Arafel.
Men allikevel skulle vel ikke det være noe hinder for at de ble sett på som adelige i Shienar.... De skulle bli noviser, men var det ikke ennå, sp jeg ser ikke helt hvorfor det skulle ha noen innvirkning.
Må du ha det inn med teskje? De skulle bli noviser, noe som alle visste, derfor har ikke tittelen noe å si. Når de heller ikke har noen tittel, er det ihvertfall uinterresant, hvorfor skulle noen spekulere i en eventuell adelig tittel, når den i tillegg ville vært ubetydelig?