Jeg får ikke noen bra karakter i norsk, klarer meg med fire jeg . Har aldri brydd meg om det, og ble lei av norske bøker, men i engelsk så får jeg bedre karakterer med en sekser her å der.
Men om enn er flink til å skrive nå, eller ikke så er ikke det livsviktig. Jo mer enn jobber med det desto mer utvikler evnene seg.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Lol.. Jeg får kanskje aldri 6, men det har vist seg ganske umulig å få under 5 også.. Har skrevet både om alkoholiserte presidenter i USA, kåte samer på viddene og bestemødre som tar over verden med så mye kødd som mulig presset inn på to-fire sider uten å få verre enn 5-.
I paralellklassen vurerer lærerne kun etter grammatikk, uasnett ordforråd, setningsoppbygning osv. En kompis av meg i den klassen, fikk 4+ på tentamen takket være dette. Og da snakket vi om en gutt som ikke klarer skrive ordet 'sammenhengende' sammenhengende engang
He he... Jeg fikk en ren sekser på den, så det kan umulig være så galt. Men jeg fikk beskjed om at dette kanskje ble litt for blodig og trist...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
jeg er ikke flink til å skrive....
Holdder meg på en 4 og tror læreren ikke liker fantasyhistorier eller meg. Har aldrig fått bedre en 4+...
men jeg lurte litt på om å poste en historie her...
hva sier dere til det
Hva slags lærere er det dere har enkli? Alle lærerene jeg har hatt i norsk, og det er en del=P, liker masse fantasi... Jeg har syke mengder fantasi! Og jeg har aldri fått dårligere enn 5- på en stil i norsk=)
De fleste lærerene liker fantasi, etter det jeg har skjønt. Bare man vet hvordan man skal bruke den
Jeg skjønner hva dere mener når dere sier at dere blir straffet. Det har jeg blitt igjennom alle år. Hatt mange sære lærere som hadde det med å favorisere visse elever. De vil ha en kjedelig og viklighetsnær historie! Men selv om jeg har fått dåligere karakter på grunn av dette stoppet jeg ikke.
Last edited by Falya on Wed May 24, 2006 16:27, edited 2 times in total.
Falya wrote:Jeg skjønner hva dere mener når dere sier at dere blir straffet. Det har jeg blitt igjennom alle år. Hatt mange sære lærere som hadde det med å favorisere visse elever. De vil ha en kjedelig og viklightsnær historie! Men selv om jeg har fått dåliger karakter på grunn av dette stoppet jeg ikke.
Undskyld for å komme med en liten protest her - det er ikke personlig ment.
Det jeg mente er at noene ganger har jeg fått dåligere karakterer, ikke nødvendigvis dålig, 4+-5+ er det jeg vanligvis fått, men det er noen ganger jeg har fortjent 6
Skulle ikke stå dålige, men dåligere
Last edited by Falya on Wed May 24, 2006 18:03, edited 1 time in total.
Det er jeg enig i, men jeg føler at jeg mister litt av meg selv hvis jeg ikke bruker det jeg har inni meg. Skriver masse forskjellige sjangere, men det handler rett og slett om hvilken lærer du møter på! Men uansett synes jeg at det er viktig at læreren inspirerer slik at man får viste det beste av seg selv.
Last edited by Falya on Wed May 24, 2006 17:10, edited 2 times in total.
Har nettopp hatt en msn-samtale med Falya, og poster innholdet her nå...
Ceres says:
Det har noe med den mentaliteten å gjøre at vi elever ser på lærerne våre som kjedelige og gamle og uvitende om hva som rører seg...
Fantasy er som regel grei underholdning, det er moderne eventyr, og det er kjekt nok,
frodir_sier: Regnet har stoppet og solen har kommet tilbake! says:
mhm
Ceres says:
men en god norsk stil skal vise hvor dyktig man er til å bruke språket, til å bygge opp en historie, til å formidle følelser og til å formidle et budskap
man skal vise at man kan beskrive omstendighetene og stemningen i situasjonene man bygger opp
og karakterene man bruker skal ha dybde og følelse
det er jeg enig i, men det er et faktum at elever blir straffet fordi lærerne ikke liker innholdet, det blir jo smak
Ceres says:
Alt dette er særdeles vanskelig å få fram i eventyr, spesielt dersom man bruker for mye av teksten sin på å beskrive fantastiske element
Da blir det for lite fokus på hva som er viktig i teksten
mhm
jepp
Ceres says:
Det er vanskelig å huske alltid
Man føler kanskje man er særdeles original og herlig oppfinnsom
Men egentlig har man tapt oppgaven litt av syne. Uansett hvor fritt oppgaveteksten er formulert,
så har vi elever alltid en plikt til å vise det jeg beskrev ovenfor med henhold til oppbyggning, språk, dybde, stemning, følelse
ja, det er jeg enig i, men allikevel har jeg falt over mange rare lærere
Ceres says:
Det kan nok være så, men du skal også huske at vi lever i en realitet der lærerne har makten over karakterene og derved framtida vår, på den måten blir det viktig å lytte til hva de sier og gi dem det de vil ha...
Man skal sevlsagt ikke miste seg selv, bare modifisere seg inn i rammene, og gjøre det beste av enhver situasjon
ja det er jeg enig i, men jeg synes det blir litt teit nå man får dåligere karakter på grunn av bruk av fantasi
Ceres says:
som sagt - fantasien tok muligens litt overhånd i teksten? eller også mulig - den var ikke forespurt i oppgaveteksten...
Det er alfa omega å vite hva man skal skrive om, og i hvilken sjanger.
det vet jeg, men hvis du følger oppgaveteksten og bruker fantasien samtidig skulle det ikke være noe problem
Ceres says:
så lenge man ikke på samme tid mister essensen i oppgaven - som jeg skrev ovenfor - lar de fantastiske elemente få for stort fokus.