Jakt

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Er du for eller imot jakt?

For
12
60%
Imot
5
25%
Har ingen mening
3
15%

Total votes: 20

hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Ja, men man blir ikke skuffet hvis man ikke får noe.
Jeg har vært med onkel på jakt, uten våpen, og vi har hatt turer på opptil 10 timer, uten en eneste rype.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

hansito wrote:Ja, men man blir ikke skuffet hvis man ikke får noe.
Jeg har vært med onkel på jakt, uten våpen, og vi har hatt turer på opptil 10 timer, uten en eneste rype.
Det dere gjør her er jo nettopp å lete etter noe å drepe, og dere føler dere lykkelige ved å oppleve spenningen før akten. Før drapet. Man må finne byttet, og denne jakten er en berusende følelse for dere. Forstår du hvor jeg vil hen?
Urban tilværelse
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Ja, men det skyldes også dels spenningen med å snike seg inpå byttet uten å bli oppdaget.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Nettopp - slik at man kan drepe det. Det er antakeligvis følelsen av å være overlegen, i kontroll, som gjør det hele så spennende. Vel vel...
Urban tilværelse
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Du har ikke kotroll når du er på rypejakt. Det er helt og fullt rypene som har best sjanse til å lykkes.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Kanskje kan rypene også få spesialtilpassa børser? Da hadde det blitt rettferdig..
..ellers kan De kalle meg Hoy.
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

De har fordelen på den måten at de kan stikke av godt utenfor skuddhold, det vil si 35 meter. for de er i de aller fleste tilfeller klar over at jegeren er der.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Kan så være, men dere leter hele tiden etter å få en rype på skuddhold, om å få kontroll. Det er det det handler om.
Urban tilværelse
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Det er sant alt du sier, men du har glemt hovedgrunnen til at vi jakter, som er for å skaffe mat.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Ha!

Man kan ikke i dag argumentere med at jakt er nødvendig for å skaffe mat. Det er både mer tungvint, dyrere og tar mer tid enn å gå på butikken og kjøpe så man blir mett.

(Dyrer i den stand at man må ha et skikkelig våpen, amusjon, fjellklær, gjerne bil og bensin for å komme seg til jaktområdet, og nistemat på veien muligens).

Dersom man skal ha en jakt - godt eller ondt? debatt, da er du nødt til å se på hovedgrunnen til at dere jakter, og det er - etter min mening - helt klart spenningen i jakten på noe å drepe.
Urban tilværelse
Lieungh
Sitter
Sitter

Post by Lieungh »

Stort sett imot, for det er ikke gøy å drepe små søte dyr. Det er ille nok med fisken. Vi trenger ikke å jakte, og det er ikke gøy. Med mindre du er mann, kanskje, og følger instinktene. Men det er jo greit å drepe dyr for å spise dem, det er jo egentlig bare naturlig. Jeg er bare imot å drepe for moro skyld, og så liker jeg helt klart heller ikke at man skyter ulver og andre rovdyr som har like stor rett til å bo i norge som en eller annen dum saueflokk.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Du har skjønt det, vi jakter ikke bare for morro skyld, men også for å skaffe mat.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hahaha! Dere jakter da vel ikke for å skaffe mat!!!

(Se argumenter ovenfor, orker ikke gjenta meg selv.)

Maten er en hyggelig bivirkning av instinktenes råe makt, deres søken etter noe å drepe.
Urban tilværelse
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Du har ennå ikke skjønt det, du...
jaja, enkelte får det bare ikke inn :roll:
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Hvorfor kjøper du ikke kjøttet i butikken? Hvorfor jakter du i det hele tatt?

Du sier at hovedgrunnen er mat? Dette er ikke gyldig i seg selv, fordi du mye lettere kan kjøpe mat over disk. I tilegg, som Ceres sa, drar man summa sumarum ikke så store økonomiske fordeler av det. Det er på tide med en inrømmelse; nemlig at man jakter for spenningen og det sosiale samværets skyld, så får maten være en eventuell bonus.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Post Reply