GRATULERER MED DAGEN NORGE!

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Foruten at det var Terje som vant, ikke Loki :)
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Jeg gidder ikke å Late som jeg har hatt en flott 17. mai, engang!

Her snødde det. Snødde! Og haglet. Pluss en iskald vind! Jippi! :?
Der røk den sjansen til å bruke opp alle pengene fra mamma på is!
Hele moroa med 17. mai ødelagt av været.

Jaja, var på fest natt til 17. mai, så har kanskje fått litt moro.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:Foruten at det var Terje som vant, ikke Loki :)
Men kanskje Terje ga bort premien sin? Altså til Loki... Og det sto da virkelig ikke at Loki vant, gjorde det? :P
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Re: GRATULERER MED DAGEN NORGE!

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:
Terje wrote:
Sauegjeteren wrote:Grattis NORGE med en tullegrunnlov :D :D :D :D :D
Dust.
Skal jeg gå inn på detaljene eller skjønner du det likevel?
detaljer, takk, i og med at den Norske Grundlov af 1814 i sin tid var blant de mest banebrytende grunnlover i verden.
Terje wrote:MSN med Loki til sola sto opp
Aha, det var altså han som fikk premie fra oversettelseskonkuransen. Ei natt med Terje. :D
Natt og natt, fru Blom. Sola står opp rundt klokka 2-4 i Trondheim for tida, så...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:detaljer, takk, i og med at den Norske Grundlov af 1814 i sin tid var blant de mest banebrytende grunnlover i verden.
Tull på deg i mente. Altså. Norge var inspirert av amerikansk og fransk grunnlov. Og de revolusjonene er mer kjent på verdensbasis vil jeg tro. Akkurat hva som sto i grunnloven av mai 1814 vet jeg ikke, men jeg finner fort mesteparten av det som sto i grunnloven av november. Svenskene godtok nemlig ikke vår grunnlov og gjorde den om. De ble ferdige i november. Hadde det vært opp til dem hadde vi feiret grunnlovsdag i november. BRRR. Kaldt.

Og hvorfor er våres grunnlov så banebrytende?
Jeg regner med at du tar poenget min kjære Terje?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du kan kalle den en "tullegrunnlov". Greit nok, den har noen mangler, som at parlamentarismen ikke har blitt inkorporert i den ennå, men den er likevel en helt funksjonell grunnlov; den gjør det en grunnlov skal, nemlig å slå fast de politiske spillereglene.

Du må nok argumentere bedre enn det der.

Og når det gjelder november:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... grunnloven&&
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Pokker, hadde jeg ikke likt ham skulle jeg dengt samfunnsfaglæreren. Han lyver!
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg tror det er norges stormannsgallskapkomplekser, samt "Det er typisk norsk å være god!" som har skrytt norges ubetydelige grunnlov opp i skyene.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Tja. Det er jo en av de eldste grunnlovene som framdeles er i bruk; mange av de liberale og progressive grunnlovene som ble laget rundt om i Europa i tida rundt Napoleonskrigene ble annullert og knust av forskjellige reaksjonære regimer etter 1800-tallets mange revolusjoner (eller kanskje mer presist: revolusjonsforsøk). En sjebne som altså ikke ble Norges Grundlov til del, i og med at vi klarte å overbevise svenskekongen om (eventuelt narret s.k. til å tro) at det ville være mer å tjene på å la den være i fred enn å prøve å fjerne den.

I og med at unionen mellom Norge og Sverige dessuten var en personalunion, i motsetning til "unionen" mellom Norge og Danmark", var ble dessuten grunnloven vår faktisk tatt i bruk...


Med andre ord, om den er så enestående som mange vil ha det til, er diskutabelt, men den er utvilsomt ganske spesiell...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hehe, egentlig så vet jeg ikke så mye om Norges Grundlov, følte bare for å provosere :p

Håper du kan tilgi meg.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Vet nok også alt for lite, men jeg vet dette - den tillot ikke jøder og sigøynere å komme inn i landet, den inneholdt ikke parlamentarisme, og den tillot ikke kvinner å stemme. Ikke alle menn heller.

Men for all del, nydelige greier at vi klarte å få den skrevet ned. Og så er det jo skrevet så mange flotte sanger rundt anledningen - Norge i Rødt, Hvitt og Blått, Ja - vi elsker, Kom Mai du skjønne milde....

Musikken er god nok grunn for meg til fortsatt å feire 17. Ikke fordi jeg digger sliker sanger, men fordi jeg synes de er nydelige på sin måte, og de fortjener en dag i året.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Den tillot alle menn over 25år med en hvis formue/landjord å stemme om jeg ikke husker riv ruskende galt.
Det var visst veldig inkluderende på den tida.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:Den tillot alle menn over 25år med en hvis formue/landjord å stemme om jeg ikke husker riv ruskende galt.
Det var visst veldig inkluderende på den tida.
Joda, husker jeg ikke feil ble folk veldig glade for det ja.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Kom Mai, du skjønne milde er vel egentlig en tysk sang..? :?

måtte oversette den fra tysk til norsk her siste tysktimen før sommeren. det er slikt tysklæreren min synes er gøy.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Den er i hvert fall sunget i Mai, gjerne den syttende. Cognito ergo sum... Eller ikke... Uansett er den fin. :) God stemning.
Urban tilværelse
Post Reply