Hvilke bøker burde jeg lese?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Hvilke bøker burde jeg lese?
Jeg er nå altså ferdig med WoT og etter at jeg har lest den på nytt, tenkte jeg jeg skulle finne meg noe nytt å lese. Men jeg vet ikke hva?
Er det noen som har forslag til noe jeg absolutt burde få med meg?
Er det noen som har forslag til noe jeg absolutt burde få med meg?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
-
the black wind
- Hengiven

Dere må fortelle hva bøkene handler om! Ikke bare titlen, og den er bra. Men det er notertthe black wind wrote:sagan om belgaroin kansje..? den holder jeg på med
ellers så kan jeg anbefale "the wind singer" som handler om å ikke like skolen (har ikke komt langt i den)
Sagaen om Belgarion er urfantasy - ein utvalgt bondegut, ei einsam (og frrrrykteleg irriterende) prinsesse, ei tom trone som avventar ein sagnomsust arving, ein vond og gal gud som må overvinnast, ein gamal mystisk mann som lærer opp bondeguten, ein modig og gallant ridder, ein vågal, naiv og romantisk adelsmann, ein sleip og nedrig spion, svindler og tjuv med eit godt hjarte på botnen, ein svær valdsmann som er smartare enn han ser ut, eit mektig magisk objekt dei må få fatt i for å redde verda, og så bortetter. Absolutt bra, men lider under å følgje sjangerkonvensjonene i så stor grad at plottet lett kan oppfattast som ein klisjè og vere veldig forutsigbart.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Slik jeg har forstått det så var det nettopp David Eddings som fant på "Fantasykonvensjonen" (delvisLoki wrote:Sagaen om Belgarion er urfantasy - ein utvalgt bondegut, ei einsam (og frrrrykteleg irriterende) prinsesse, ei tom trone som avventar ein sagnomsust arving, ein vond og gal gud som må overvinnast, ein gamal mystisk mann som lærer opp bondeguten, ein modig og gallant ridder, ein vågal, naiv og romantisk adelsmann, ein sleip og nedrig spion, svindler og tjuv med eit godt hjarte på botnen, ein svær valdsmann som er smartare enn han ser ut, eit mektig magisk objekt dei må få fatt i for å redde verda, og så bortetter. Absolutt bra, men lider under å følgje sjangerkonvensjonene i så stor grad at plottet lett kan oppfattast som ein klisjè og vere veldig forutsigbart.
Det er forresten en kjempebra serie (belgarion), som ligner skummelt mye på WoT...
Når jeg leter etter bøker å lese så spør jeg meg alltid først: vil jeg lese en enkeltstående bok, eller vil jeg lese en serie? Hvilken sjanger vil jeg lese?
Jeg regner med at spøsmålet til Shallis er retorisk, og anbefaler derfor disse selvsagte bøkene:
Enders spill av Orson Scott Card (se egen tråd)
"Where the red fern grows", forfatteren kommer jeg ikke på i farta (søk på Google), men boka var urgod. Den er litt barnslig, og finnes ikke på norsk, men den er den eneste barneboka jeg noen gang har ønsket å lese flere ganger. (ikke fantasy)
Harry Potter-serien. Hallo?
M.m kommer sikkert senere...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

De beste bøkene jeg noen gang har lest er de tre første bøkene fra a song of ice and fire. (De har fått inn den fjerde, kan ikke vente til å få starte med den
) Aner ikke hvorfor den ikke er oversatt til norsk.
Du kan jo alltid lese lotr som aldri blir dårlig.
Leste en bok som het "Hull" tror jeg. Likte den da. Veldig merkelig bok, men tror den er rettet mot ungdom.
Du kan jo alltid lese lotr som aldri blir dårlig.
Leste en bok som het "Hull" tror jeg. Likte den da. Veldig merkelig bok, men tror den er rettet mot ungdom.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
for there you have been,
Han er absolutt ein av dei eldste populære, men han har innrømt sjølv - bla. i "the Rivian Codex" - at han har lånt tungt av konvensjonene frå t.d. Arthur-mytene og Tolkien. (Sjølv om enkelte av parallellene her er mindre åpenbare enn andre: Belgarath - Merlin - Gandalf, Ctuchick - Morgana LeFay - Saruman, Torak - Mordred - Sauron, Orb of Aldur - Holy Grail - The One Ring, Garion - Arthur - Frodo, Durnik - Sir Gawyn - Sam, Sword of Riva - Sword in the Stone/Excalibur - Narsil/Anduril, Errand - Galahad [kjem ikkje på ein tilsvarende hjå Tolkien, Galadriel, kanskje, eller Sam igjen] og så bortetter. )Lothair Mantelar wrote:Slik jeg har forstått det så var det nettopp David Eddings som fant på "Fantasykonvensjonen" (delvisLoki wrote:Sagaen om Belgarion er urfantasy - ein utvalgt bondegut, ei einsam (og frrrrykteleg irriterende) prinsesse, ei tom trone som avventar ein sagnomsust arving, ein vond og gal gud som må overvinnast, ein gamal mystisk mann som lærer opp bondeguten, ein modig og gallant ridder, ein vågal, naiv og romantisk adelsmann, ein sleip og nedrig spion, svindler og tjuv med eit godt hjarte på botnen, ein svær valdsmann som er smartare enn han ser ut, eit mektig magisk objekt dei må få fatt i for å redde verda, og så bortetter. Absolutt bra, men lider under å følgje sjangerkonvensjonene i så stor grad at plottet lett kan oppfattast som ein klisjè og vere veldig forutsigbart.), og det er derfor den blir plagiat siden alt det andre som kom etter er plagiat. Hvis du skjønner hva jeg mener...
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Les The Ultimate Hitchhikers guide! Dere kjenner den nok best som The hitchikers guide to the galaxy (Haikerens guide til galaksen), men det er bare en av bøkene i serien.
Den er hysterisk morsom. Leser den på engelsk, men det er ikke vanskelig å forstå hva som skjer.
Bøkene handler om:
Arthur Dent: Bodde på jorden, og er venn med Ford. Det var Ford som hjalp Arthur med å komme bort fra jorda.
Ford Prefect: Egentlig fra en planet kalt Betelgeuse, men strandet på Jorda og måtte være der i 15 år før han kom bort derfra.
Zaphod Beeblebrox: President av Galaksen. Rapp i kjeften og er ute på et oppdrag han ikke aner hva er.
Trillian: Også fra Jorda. Ble med Zaphod ut i verdensrommet etter å ha møtt ham på et party i London.
Marvin: Manisk depressiv robot. Tar alt i verste mening. Opprinnelig ment laget som en robot med menneskelige følelser og tanker.
Den er hysterisk morsom. Leser den på engelsk, men det er ikke vanskelig å forstå hva som skjer.
Bøkene handler om:
Arthur Dent: Bodde på jorden, og er venn med Ford. Det var Ford som hjalp Arthur med å komme bort fra jorda.
Ford Prefect: Egentlig fra en planet kalt Betelgeuse, men strandet på Jorda og måtte være der i 15 år før han kom bort derfra.
Zaphod Beeblebrox: President av Galaksen. Rapp i kjeften og er ute på et oppdrag han ikke aner hva er.
Trillian: Også fra Jorda. Ble med Zaphod ut i verdensrommet etter å ha møtt ham på et party i London.
Marvin: Manisk depressiv robot. Tar alt i verste mening. Opprinnelig ment laget som en robot med menneskelige følelser og tanker.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Kanskje du burde begynne å bry deg, Shallis. Leser du en serie så har du noe sammenhengende å lese på hele sommeren, mens hvis du leser en enkelstående bok, så må du finne deg noe nytt rett etterpå. Det kan være vanskelig å finne noe som er like bra...Shallis wrote:Har lest alle HP bøkene flere ganger!
Og jeg er mest på jakt etter fantasybøker, det er sant. Men det er same shit to me om det er en bok eller serie
Er du på jakt etter fantasy så måååå du lese Erikson og Martin. Du er jo så god i engelsk (5
LotR er selvsagt det beste hvis du ikke har lest den allerede...
Kanskje du kan gi oss en liste over bøker du har lest, så vi skjønner smaken din?
Mitt poeng var at Eddings samlet dette i en serie, og at det dermed ble "konvensjonen".Loki wrote:Han er absolutt ein av dei eldste populære, men han har innrømt sjølv - bla. i "the Rivian Codex" - at han har lånt tungt av konvensjonene frå t.d. Arthur-mytene og Tolkien. (Sjølv om enkelte av parallellene her er mindre åpenbare enn andre: Belgarath - Merlin - Gandalf, Ctuchick - Morgana LeFay - Saruman, Torak - Mordred - Sauron, Orb of Aldur - Holy Grail - The One Ring, Garion - Arthur - Frodo, Durnik - Sir Gawyn - Sam, Sword of Riva - Sword in the Stone/Excalibur - Narsil/Anduril, Errand - Galahad [kjem ikkje på ein tilsvarende hjå Tolkien, Galadriel, kanskje, eller Sam igjen] og så bortetter. )
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Joda, og det har du nok rett i, men mitt poeng var at alt det der alt VAR samla i fleire "seriar" - i mitt døme "Ringenes Herre" og Arthurmytene - så konvensjon var det allereie då Eddings skreiv. Klart, han styrka den jo ved å følgje den så tett, men å seie at han starta konvensjonen og at ein dermed ikkje kan laste han for å skrive stereotyper blir feil - han har jo meir eller mindre innrømt at det var det han gjorde òg, så...
Det er faktisk det samme om det er serie eller ikke. For jeg finner jo alltids noe mer å lese. Så lenge det er bra er det greitLothair Mantelar wrote:Kanskje du burde begynne å bry deg, Shallis. Leser du en serie så har du noe sammenhengende å lese på hele sommeren, mens hvis du leser en enkelstående bok, så må du finne deg noe nytt rett etterpå. Det kan være vanskelig å finne noe som er like bra...Shallis wrote:Har lest alle HP bøkene flere ganger!
Og jeg er mest på jakt etter fantasybøker, det er sant. Men det er same shit to me om det er en bok eller serie
Er du på jakt etter fantasy så måååå du lese Erikson og Martin. Du er jo så god i engelsk (5)
LotR er selvsagt det beste hvis du ikke har lest den allerede...
Kanskje du kan gi oss en liste over bøker du har lest, så vi skjønner smaken din?
Jeg har lest:
Riftekrigen (riftwar)
LotR
WoT
Den mørke materien
HP
Narnia
Leste endel animorphs men ble aldri noe stort fan.
(og sikkert endel mer, men kommer ikke på fler akkurat nå)
Erikson og Martin? er det EN bokserie, eller to forskjellige?
Den kanskje jeg skulle prøve meg påNynaeve wrote:The Ultimate Hitchhikers guide.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Som jeg sa så er a Song of Ice and Fire det beste jeg har lest, skrevet av Martin da, men kan godt hende Erikson er bedre, skal få lest det så snart jeg kan. Synes at asoiaf er vanskeligere å lese enn wot da
Er ikke oversatt. Men det er ikke normal Fantasy etter min mening. Du kan ikke forutsi hva som blir å skje. Alt kan skje. Er en tråd som heter a game of thrones her, det er første boka.
For once you have tasted flight you will
for there you have been,
for there you have been,