Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Første kapittel var The Prophet om jeg husker riktig, andre var The Captain of the Guards. Og jeg burde huske riktig, leste begge på lørdag.

Hvorfor du velger å irritere deg over dette, synes jeg er fantastisk dumt.Det har ingenting å si, og for alt jeg vet, kan det ha en viktig betydning senere i boka.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Men jeg irriterer meg alltid over ting andre gir svarte i. En uvane jeg har.
Mulig det er dumt, men skal ikke utelukke at jeg er ganske dum. Imponerende hvor fasinerende det er å lese om Brienne som jeg begynner å like mer, og mer mens Cersei begynner å bli irriterende. Håper karieren hennes som Queen regent blir kortvarig.

Btw det er riktig at det het the prophet, men som du finner ut senere skifter det.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Er nå ferdig med House of Chains av Steven Erikson. Som dere kanskje vet så har det vært et langvarig prosjekt, delvis grunnet Gaimans American Gods og andre litterære distraksjoner, men nå er jeg da altså ferdig.

Og min mening om boka er udelt positiv. Kanskje ikke like god som MoI eller DH, men når det er sagt så ligger HoC rett under disse. Nå skal jeg begynne på Midnight Tides, som er noe kortere enn de andre i serien, tror jeg. Kan ikke si annet enn at jeg gleder!

Malazan har vært det beste som har skjedd meg på lang tid og alle trofaste fantasy-lesere her på forumet oppfordres grundig og iherdig om å lese Eriksons mesterverk. Han overår absolutt alt jeg har lest før, utenom Tolkien selvsagt.

Dere vil kanskje legge merke til jeg kommer til å bytte sigg med korte intervaller (enda kortere enn før :wink: ) og noen av dem kommer kanskje til å være litt uforståelige. De kommer alle til å være mer eller mindre hentet fra Malazan og jeg håper dere vil finne dem like underholdene som meg.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Joda, Malazean er meget bra, men fullt så skyhøgt som du rosar den vil eg ikkje gå enno. Eg er likevel kun 150 sider inne i bok 2, så eg håpar og trur at eg vil nå same grad av beundring som deg berre gitt tid nok til å komme like langt i serien. :lol:
Wolfbrother wrote:Jeg savner mange karakterer i boken, og mange nye kommet inn som vi går POVs på. Men hvorfor står det " The drowned man" isteden for navnet hans? Er en del nytt, men ser bra ut. Brienne liker jeg faktisk.
Det er, har eg inntrykk av, så enkelt som at dei som kun har ein eller to kapittel og som eg gjetter at ikkje vil ha synsvinkelkapittel i seinare bøker ikkje er namngidde, medan dei som blir ein dominerende synsvinkel i boka eller vil gå igjen i seinare bøker er det. Trur det har samanheng med at Feast opprinneleg skulle ha ein veldig lang prolog med veldig mange ulike eingongs-synsvinkler, men at det ikkje fungerte slik Martin hadde tenkt, så han spredde dei utover i boka i staden.

Eit anna alternativ er at dei karakterane som har titler og skildringar som kapitteltitlar heller enn namna sine kanskje identifiserer seg sjølv meir utifrå den tittelen enn frå namnet sitt. Samwell tenkjer neppe på seg sjølv som "Ser Piggy", men Damphair tenkjer meget mogeleg på seg sjølv som "The Prophet" meir enn han tenkjer på seg sjølv som "Damphair". Tilsvarande gjeld den gardekapteinen, som tydeleg definerte seg sjølv fyrst og fremst ut i frå stillinga si. Og så bortetter med resten av dei.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Begge virket logisk. Takk for hjelpen :)
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Loki wrote: Malazean
Jeg har lest flere plasser at Malazan skrives på forskjellige måter. Har dette med hvilken bokutgave man har, eller er det bare at alle skriver feil? (bortsett fra meg :) )
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Kan ikkje tenkje meg at namnet er forskjellig frå utgåve til utgåve, so det er nok berre at mange skriv feil.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Er nok eg som skreiv feil, ja. :)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Nå skal jeg begynne på ei bok av Jens Bjørnebo til norskoppgaven min i 10. klasse. Boka den er "Jonas".
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Leser på riftwar sagaen og A Song of Ice and Fire samtidig for tiden.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

men jeg tok opp en utrolig trøtt bok igår. mordene i gorkij park. vurderer å bare legge den ned igjen.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Jeg har lånt James Joyces "Ulysses" i dag. Skal jeg lese?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

stefan_hoy wrote:Jeg har lånt James Joyces "Ulysses" i dag. Skal jeg lese?
Tydeligvis, du har da lånt boka. Dumt å låne noe uten å benytte seg av det.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Sauegjeteren wrote:
stefan_hoy wrote:Jeg har lånt James Joyces "Ulysses" i dag. Skal jeg lese?
Tydeligvis, du har da lånt boka. Dumt å låne noe uten å benytte seg av det.
Lånte den sammen med en annen bok som jeg helt sikkert kommer til å lese (nemlig Ringenes Herre som jeg ikke har lest på flere år), så det koster meg ingenting bare ha la den ligge ut lånetiden.

Poenget er at jeg har liten lyst til å låne en bok som ikke er noe for meg, så kanskje en sjel som har lest den kan gi sin vurdering av den?

Dumme Sauegjeter:P
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Jeg har lest Alistair Macleans "Ulysses" (Den handlet i hvert fall om en båt som hette det, men kanskje ikke det var i tittelen...) Den var absolutt å anbefale. Jeg har alltid hvert en Maclean fan og har lest det meste av det han har skrevet. Så hvis du ikke gidder den ene, hvorfor ikke lese den andre?
Locked