Fantasybøker blir film?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Siri Sedai
- Den Eldste

Fantasybøker blir film?
Så nettop på Filmweb at det skal spilles inn en film fra en fantasyserie.
Phillip Pullman - Den mørke materien.
Er det noen som kjenner noe til dette? Noe lesverdig?
Phillip Pullman - Den mørke materien.
Er det noen som kjenner noe til dette? Noe lesverdig?
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

I høyeste grad lesverdig. Den Mørke Materien er kanskje først og fremst tenåringsfantasy, men i og med at den inneholder ganske god (jeg sier "ganske" fordi jeg ikke helt hadde peiling på sånt da jeg leste den) kritikk av kristendommen. Kanskje banal kritikk, men likefullt god kritikk.
Filmen var det forresten snakk om at skulle filmatiseres bl.a. på Røros -- Rørosvidda var tiltenkt rollen som Svalbard, eller hva det nå var for et arktisk område deler av historien foregår på. Jeg skrev en tråd om det på wotmania som det er lenka til i en annen Pullman-tråd her på forumet, men har ikke hørt noe særlig mer om det siden da.
Ellers har jo Sam Raimi kjøpt opp rettighetene til Terry Goodkinds "Sword of Truth"-serie. Hvilket er helt greit for meg, i og med at Wizards' First Rule er ei OK bok, og at en filmatisering i alle fall ikke kan bli verre.
Til slutt: Er det noen som har sett TV-filmen som er basert på Ursula LeGuins Earthsea-bøker?
Filmen var det forresten snakk om at skulle filmatiseres bl.a. på Røros -- Rørosvidda var tiltenkt rollen som Svalbard, eller hva det nå var for et arktisk område deler av historien foregår på. Jeg skrev en tråd om det på wotmania som det er lenka til i en annen Pullman-tråd her på forumet, men har ikke hørt noe særlig mer om det siden da.
Ellers har jo Sam Raimi kjøpt opp rettighetene til Terry Goodkinds "Sword of Truth"-serie. Hvilket er helt greit for meg, i og med at Wizards' First Rule er ei OK bok, og at en filmatisering i alle fall ikke kan bli verre.
Til slutt: Er det noen som har sett TV-filmen som er basert på Ursula LeGuins Earthsea-bøker?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Fins ein tråd om DMM på denne delen av forumet.
Edit: http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=142
Edit: http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=142
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Siri Sedai
- Den Eldste

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Sword of Truth er vel foreløpig 10 eller elleve bøker, tror jeg. Personlig er jeg tvilende til om de er lesverdige (og jeg leser dem bare fordi jeg er litt nysgjerrig på hvordan det ender), men mange liker dem jo.
Den første boka er oversatt til norsk, og utgitt på Tiden, men ikke mer, tror jeg.
Den første boka er oversatt til norsk, og utgitt på Tiden, men ikke mer, tror jeg.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Den Mørke Materien? Tre bøker av Phillip Pullmann. Den første heter Det gyldne kompasset, den andre heter Den skarpe kniven eller noe slik, den tredje heter en kikkert av rav. De to første bøkene tror jeg er utgitt i to versjoner, så det er mulig det er forskjellige navn.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Det stemmer. Tror ikke den er tilgjengelig fra forlaget lenger, men enkelte butikker har den kanskje ennå, og ellers er den sikkert ikke så vanskelig å finne i antikvariater.Terje wrote:Sword of Truth er vel foreløpig 10 eller elleve bøker, tror jeg. Personlig er jeg tvilende til om de er lesverdige (og jeg leser dem bare fordi jeg er litt nysgjerrig på hvordan det ender), men mange liker dem jo.
Selve boka er den samme, så vidt jeg vet, men den har hatt to forskjellige titler: Nordlys og Det gylne kompasset. Dette tilsvarer to forskjellige originaltitler: Northern Lights (England) og The Golden Compass (USA).Sauegjeteren wrote:Den Mørke Materien? Tre bøker av Phillip Pullmann. Den første heter Det gyldne kompasset, den andre heter Den skarpe kniven eller noe slik, den tredje heter en kikkert av rav. De to første bøkene tror jeg er utgitt i to versjoner, så det er mulig det er forskjellige navn.
-
Siri Sedai
- Den Eldste

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Siri Sedai
- Den Eldste

Lys, nå har jeg forspist meg på godteri!!
Er godt igang med Den gyldne kompassgreia. Den er lettlest og grei. Prima å ha med på stranda også. Likner kanskje litt på Skammarserien i stilen.
Det stemmer faktisk at barn og svigerbarn leser WOT. Avkommet er kommet til bok 4, men er ikke helt hekta ennå. Svigers fikk nr 1 av meg til jul, leste innledninga, men vil lese ferdig Sword of Truth først. holder visst på med nr 5 i denne. ( det er sikkert for å trosse svigermor he-he)
Jeg fikk lurt avkommet til å registrere inn her (Mela Sedai), men ho var tilbake på Blink så fort jeg snudde ryggen til!
Den andre boka har også to titler. Den skarpe eggen og Den skarpeste kniven. Er usikker på hvorfor tittelen ble byttet da?Morten wrote:Selve boka er den samme, så vidt jeg vet, men den har hatt to forskjellige titler: Nordlys og Det gylne kompasset. Dette tilsvarer to forskjellige originaltitler: Northern Lights (England) og The Golden Compass (USA).Sauegjeteren wrote:Den Mørke Materien? Tre bøker av Phillip Pullmann. Den første heter Det gyldne kompasset, den andre heter Den skarpe kniven eller noe slik, den tredje heter en kikkert av rav. De to første bøkene tror jeg er utgitt i to versjoner, så det er mulig det er forskjellige navn.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"