Har du høyrt om massesuggesjon, Terje? For det konseptet bygger på stikk motsatt utgangspunkt...
Massesuggesjon, ja. Jeg er enig i at dette er en uønsket mulig bieffekt av kollektivisme, men hvis du ser på det jeg skrev over, vil du se følgende lille leddsetning:
kun sterke kollektiver (merk flertallsformen!) kan stå i veien for de som ønsker seg all makt
Massesuggesjon er en tilstand som oppstår når én eller få grupper har opinionshegemoni, slik f.eks. fascistene hadde i Italia mellom 1923 og 1944, og stalinistene i Sovjet mellom 1917 og 1989. Det er en tilstand som oppstår i lukkede miljøer hvor et lite antall mennesker benytter seg av emosjonelle virkemidler for å vinne "massene" over på sin side; når dissenterende stemmer blir brakt til taushet.
Dette er den stygge siden av kollektivisme, en pervertert form, en ekstrem form, hvor enkeltmennesker ikke lenger har mulighet til å organisere seg utenfor Kollektivet, hvor Kollektivet blir til én eneste stor organisme, og hvor avvik straffes hardt. I og med at det i slike "kollektiv" ofte er et lite antall mennesker som sitter med all makt, synes jeg det er nokså oppsiktsvekkende å kalle dem for "kollektiv" i det hele tatt. Kollektivets menige medlemmer har ingen bestemmelsesrett, og dermed er det intet kollektiv lengre, bare en tankeløs maurtue. (Og jaggu dukka ikke anarkisten i meg opp, også...)
Nja, det gjer han strengt tatt ikkje, han kallar dine meiningsfellar for naive, godtruande, dumme, beint fram tåpelege, men ikkje "vonde". Han kallar dei som UTNYTTAR deira "håplaust feilaktige" overbevisningar for vonde, jepp, dvs dei på toppen av hierarkiet samt dei som snyltar på botnen.
Lite sitat fra en "live net session" med Terry:
Why would they continue to read books they claim are bad? Because they hate that my novels exists. Values arouse hatred in these people. Their goal is not to enjoy life, but to destroy that which is good -much like a school child who does not wish to study for a test and instead beats up a classmate who does well. These people hate what is good because it is good. Their lives are limited to loathing and indifference.
(Min utheving.)
Dette er altså hans beskrivelse av de som synes bøkene hans er "too preachy" og de som er uenige i filosofien/etikken hans. Han kaller dem/oss kanskje ikke direkte for "onde", men hva annet vil du kalle dem som "hater det gode fordi det er godt"?
Hvordan han framstiller den jevne Order-innbygger er jeg ikke sikker på, men det kan neppe være særlig bra, i og med at Richard i Phantom ber soldatene sine om å drepe alt som lever i områdene til IO...
Nei, det er det ikkje, men det er igjen ikkje eit særleg rettferdig utgangspunkt å dømme bøkene ut i frå - og i endå mindre grad eit rettferdig utgangspunkt å åpent kritisere bøkene for folk som aldri har lese dei på. At du har ein såra stoltheit er då ingen grunn for å spre negativ propaganda om nokre uskuldige bøker til folk som aldri har lese dei?
Nei, det er et godt poeng.
Men den forrige posten min forsøkte egentlig bare å forklare hvorfor jeg er så utrolig fiendtlig innstilt overfor Goodkind (noe som til tider kan smitte over på måten jeg framstiller bøkene hans, dessverre), hvorfor jeg ofte er unyansert i kritikken min, hvorfor jeg gidder å fortsette med dissinga av ham, til tross for at dissinga mi ikke har så mye substans at det gjør noe. Videre var det et forsøk på å forklare hittil ukjente årsaker til at jeg slutta å like Goodkind.
Altså var det en komplementær forklaring til de rent kvalitetsmessige, ikke en substitutt. For, som jeg har sagt før, til tross for at Goodkind skriver helt grei actionfantasy, som ofte kan være spennede, og i tillegg til at karakterene hans som regel er lette å knytte seg til, har SoT store mangler, hva andre ting angår. For eksempel er det et problem at plottene hans er repetetive. Richard elsker Kahlan, Richard og Kahlan kan ikke være sammen, Richard får aldri se Kahlan igjen, Jagang forflytter seg tre skritt nærmere "de gode", Kahlan kommer i trøbbel, Richard ordner opp, og de gjenforenes fram til begynnelsa av neste bok.
Det er mange andre ting å utsette på bøkene hans, men jeg tror jeg har beskrevet dem ganske mange ganger før...
Tjah. Eg meinar at både Stannis, Tywin, Eddard, Theon og fleire andre med dei har hatt ganske klare, uttalte livssyn, livssyn dei reagerer med eit ganske spredt utval av negative, fordømmende reaksjonar når dei ser motstridt av andre. (Stannis er opprørt og fylt med rettferdig harme over umoralen alle andre verkar sverge til, Tywin foraktar stupiditeten i å ikkje sjå ting like pragmatisk som han, Eddard har, hm, medynk er ikkje godt nok ord, pity med dei som ikkje følgjer hans strenge æreskodeks og livssyn, og så bortetter) Eg ser ikkje korleis dette er annleis frå SoT, utover at Goodkind lar karakterene sine vere stort sett meir polariserte mellom to syn, og lar begge synene vere langt meir tydeleg uttalte og framstilte. (Sjølv om han er veldig partisk i denne framstillinga)
Naturligvis har Martins karakterer et livssyn som de bruker som grunnlag for handlingene sine, og naturligvis synes karakterene at deres livssyn er det beste. Og Martin lar jo "the good guys" (Eddard, Brienne, Robb, Jon, bl.a.) handle mer utifra ære og andre slike mer eller mindre abstrakte og (generelt sett) positivt vurderte konsepter, samtidig som han lar "the bad guys" være mer realpolitikere, som handler pragmatisk utfra det de anser som sitt eget beste. Men i motsetning til hos Goodkind lykkes ikke "heltene" (Martin skriver ikke akkurat heroisk fantasy, så jeg er litt skeptisk til bruken av ordet "helter" her) til Martin fordi det moralske grunnsynet deres er så mye bedre enn fiendenes; tvert i mot har det så langt gått fullstandig på tverke for dem, mens de som tar lettere på æreskodekser og slikt, gjør (eventuelt "har gjort"; etter hendelsene i slutten av ASoS og AFfC er det litt vanskelig å si) det bedre.
Det er mulig å argumentere for at også Martin er mer eller mindre partisk, men denne partiskheta er mye mindre framtredende enn Goodkinds. Plottet lider ikke under den, og "the bad guys" blir i større grad karakterer enn det Goodkinds stråmann Jagang er.
Så rent prinsippielt er det kanskje ikke så stor forskjell på Richard og f.eks. Eddard. Begge har sterke etiske føringer på oppførselen sin, noe som kommer godt fram i både AGoT og SoT. Men det er bare prinsipielt; hvis man stripper vekk alt annet enn en essessialistisk beskrivelse av karakterene. Ettersom essensialisme også dermed blir reduksjonisme, i alle fall slik jeg oppfatter ting, blir dette feil. Måten Martin beskriver karakterenes etikk, og måten Goodkind utfører ditto, utgjør faktisk en ganske stor forskjell. I tillegg (eventuelt som et eksempel på dette; det er sent, og jeg er sliten etter en seks timers fjelltur, ergo gidder jeg ikke undersøke det nærmere) kommer det at Martin ikke demoniserer sine "bad guys" (igjen, dårlig beskrivelse: "skurkene" i ASOIAF er ikke først og fremst Tywin, Petyr, Clegane, Hoat, eller den gjengen, men wight'ene/wraith'ene [litt usikker på hva de egentlig kalles...]), men framstiller dem som mennesker, selv om han kan anklages for å subtilt hinte mot at han ikke har mye til overs for måten de handler på. Og, naturligvis, Martin glorifiserer ikke hovedpersonene sine. Han beskriver ikke én eller flere helter, men heller mennesker, og overlater det til leserne å felle moralske dommer, hvis de føler for det.
Helt til slutt, en unnskyldning fra meg til Goodkind. Det kan naturligvis sees på som urettferdig å sammenligne ham, eller bortimot hvem som helst, med Martin, all den tid Martin får de aller fleste fantasyforfattere til å blekne i sammenligning. Da jeg likevel velger å sammenligne dem, er det fordi jeg anser Martins måte å skrive på som et ideal, i motsetning til Goodkinds. Og hva er vel idealer bedre til enn å bruke dem som målestokk, og til å vise hvordan andre ikke holder mål, hvordan de kan forbedre seg?