Skolestart!
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Skolestart!
Ja nå begynner jeg på skolen i morgen. Går ut i fra at de fleste starter rundt nå.
For min del skal jeg ut i videregående å vet ikke helt hva jeg forventer. Skal ikke begynne før kl 10, og da møtes vi i kulturhuset her. I hele sommer har det vært krangel i avisen angående obliatorisk laptop som skal bære betalt av elevene selv, og nå ser det ut til at skolene må betale det likevel. En skole komenterte det slik "Tror dere vi kan trylle penger". Kan vel nevne at det sto i avisen at den billigste dataen som holdte alle kravene var vist på nesten 13000 her i Bodø.
Så jeg er meget spent på hvordan skolen blir da vi heller ikke har kjøpt bøker bøker. Vi fikk brev om at vi burde vente til etter skolestart.
Enn dere da?
For min del skal jeg ut i videregående å vet ikke helt hva jeg forventer. Skal ikke begynne før kl 10, og da møtes vi i kulturhuset her. I hele sommer har det vært krangel i avisen angående obliatorisk laptop som skal bære betalt av elevene selv, og nå ser det ut til at skolene må betale det likevel. En skole komenterte det slik "Tror dere vi kan trylle penger". Kan vel nevne at det sto i avisen at den billigste dataen som holdte alle kravene var vist på nesten 13000 her i Bodø.
Så jeg er meget spent på hvordan skolen blir da vi heller ikke har kjøpt bøker bøker. Vi fikk brev om at vi burde vente til etter skolestart.
Enn dere da?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
for there you have been,
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Først et spørsmål, til alle som skal begynne på VGS i høst: Har dere satt dere inn i de nye reglene for valg av mattefag? For det virker ganske merkelig, egentlig, at elevene må velge mellom teoretisk og praktisk matte allerede første dagen. Tror ikke akkurat dette vil øke rekrutteringa til realfagene. Ei heller er det særskilt fleksibelt, i forhold til den forrige ordninga, der elevene fikk prøve seg et halvår før de måtte velge, et halvår hvor de kunne finne ut hvor gode de var i matte.
Toskete nyording, ass...
Men, meg.
Tredje året på universitetet begynner, og det siste på bachelorgraden min. Skal ha to fag i høst -- Økonomisk Historie: Globaliseringens Politiske Økonomi, og Innføring i Statsvitenskap: Komparativ Politikk Og Internasjonal Politikk. Regner med et pensum på rundt 3000 sider, samt 4 semesteroppgaver. Har første forelesning på tirsdag, og det skal bli morsomt å se hvor mange som skal følge forelesningene; de tidligere fagene jeg har tatt har stort sett blitt fulgt av cirka 200 studenter...
Ellers må jeg bruke høsten til å finne ut hva jeg vil gjøre neste år...
Toskete nyording, ass...
Men, meg.
Tredje året på universitetet begynner, og det siste på bachelorgraden min. Skal ha to fag i høst -- Økonomisk Historie: Globaliseringens Politiske Økonomi, og Innføring i Statsvitenskap: Komparativ Politikk Og Internasjonal Politikk. Regner med et pensum på rundt 3000 sider, samt 4 semesteroppgaver. Har første forelesning på tirsdag, og det skal bli morsomt å se hvor mange som skal følge forelesningene; de tidligere fagene jeg har tatt har stort sett blitt fulgt av cirka 200 studenter...
Ellers må jeg bruke høsten til å finne ut hva jeg vil gjøre neste år...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Har ikke satt meg inn i det, men jeg liker ikke matte, og tar det enkleste
Det sto egentlig ikke så mye om dette på brevet jeg fikk. Sto bare at dette skulle sørge for at alle skulle få hjelp til å velge noe som passer seg selv
Det sto egentlig ikke så mye om dette på brevet jeg fikk. Sto bare at dette skulle sørge for at alle skulle få hjelp til å velge noe som passer seg selv
For once you have tasted flight you will
for there you have been,
for there you have been,
-
Nynaeve Sedai
- Mørkefrende

Jeg misunner dere alle, det høres kanskje litt nerdete ut, men jeg savner det å gå på skole. I fjor tok jeg meg et fri år for å tjene penger og i vår måtte jeg amputere høyre benet mitt. Noe som har ført til mitt andre fri år.
Nevnte jeg at jeg er 20 år, bor hjemme hos mamma sammen med fire småsøsken i en alder mellom 4 og 11.
Patetisk....
Nevnte jeg at jeg er 20 år, bor hjemme hos mamma sammen med fire småsøsken i en alder mellom 4 og 11.
Patetisk....
-
Nynaeve Sedai
- Mørkefrende

I år studerer jeg matte. Kalkulus 1, Grunnkurs i informatikk, Lineær og endelig matematikk og Tallteori. Tenker det holder med ett år i første omgang. Vil ikke ta hele bacheloren evt. master for så å ende opp som lærer. Begynte på skolen sist uke, så har alt hatt en god del forelesninger, tror dette kan bli ett veldig spennende år. Mattestudentene var faktisk kule
Endte opp med å drikke 4 av 6 mulige dager. Spesielt slitsomt med forelesning 0815 merker jeg, men pytt pytt.
Er det ikke snakk om MX og MY matte lenger? Jeg vil uansett anbefale alle å velge MX. Selv om du er dårlig i matte. Velger du MY kommer du i samme klasse som en gjeng kålhuer og du vil ikke lære stort. Når da eksamen kommer får du deg nok en liten overaskelse. For den er ikke mye lettere en MX sin.
Er det ikke snakk om MX og MY matte lenger? Jeg vil uansett anbefale alle å velge MX. Selv om du er dårlig i matte. Velger du MY kommer du i samme klasse som en gjeng kålhuer og du vil ikke lære stort. Når da eksamen kommer får du deg nok en liten overaskelse. For den er ikke mye lettere en MX sin.
Tjohoo, sitter på skolen og kjeder meg nå...
Begynner i dag i 2aac på Bjertnes vgs, og aner ikke hva som kommer til å skje framover. Tviler litt på at jeg får lov til å ha valgfaget jeg søkte på (tegning, form og farge) fordi jeg er den eneste i "klassen" (eller gruppe, eller hva det nå heter). Og i matteklassen er det 44 elever... Kommer det til å funke? Jeg venter i spenning.
Begynner i dag i 2aac på Bjertnes vgs, og aner ikke hva som kommer til å skje framover. Tviler litt på at jeg får lov til å ha valgfaget jeg søkte på (tegning, form og farge) fordi jeg er den eneste i "klassen" (eller gruppe, eller hva det nå heter). Og i matteklassen er det 44 elever... Kommer det til å funke? Jeg venter i spenning.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Jeg begynte i 10. klasse i dag! Det var gøy å se alle igjen utenom den overlykklige læreren min...(det er litt slitsomt med han fordi han hele tiden smiler)...
Nå har jeg fått vondt i ryggen etter å ha bært hjem alle bøkene jeg skal sette bokbind på, og i morgen må jeg ta alle tilbake
*sukk*
Nå har jeg fått vondt i ryggen etter å ha bært hjem alle bøkene jeg skal sette bokbind på, og i morgen må jeg ta alle tilbake
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.
"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Hadde inmatrikulering på NHH forrige mandag, etterfulgt av førstekullsuke, hvor vi festet hver dag fra mandag til lørdag. Idag hadde vi vår første ordentlige forelesning.
Skal ha fire obligatoriske økonomiske kurs i år, mest innføringskurs; og et valgfag. Står mellom Tysk-Økonomisk Språk, eller matte. Blir nok tysk dette semesteret og matte senere. Vi har uansett matte for økonomer i år.
Det meste virker egentlig veldig proft på NHH, og foreleserne er dyktige (hvertfall de jeg har hatt hittil - Victor Nordmann bl.a.). Og med norges beste studentmiljø, skal jeg nok trives godt på NHH
.
Skal ha fire obligatoriske økonomiske kurs i år, mest innføringskurs; og et valgfag. Står mellom Tysk-Økonomisk Språk, eller matte. Blir nok tysk dette semesteret og matte senere. Vi har uansett matte for økonomer i år.
Det meste virker egentlig veldig proft på NHH, og foreleserne er dyktige (hvertfall de jeg har hatt hittil - Victor Nordmann bl.a.). Og med norges beste studentmiljø, skal jeg nok trives godt på NHH
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Jeg har startet i 10. klasse idag. Og det er godt. Vi har mistet en legendarisk god matte og naturfagslærer (forbanna pensjon), men fikk igjen en annen en. Jeg vet ikke om han er like god som de andre alternativene, men jeg tror nok det skal gå. Læreren jeg har skjelt ut etter noter her ett sted tidligere har nå måttet gå av sin vaklende KRL-trone, og vi har fått tilbake ei jeg ikke har hatt før, men jeg tror hun skal greie å gjøre det interessant. Om hun klarer å holde oss i ro er dog en annen sak.
Og så må jeg få legge til at i år har jeg tenkt å arbeide litt med skolen. Snittet for å komme inn på musikk, dans, drama er visst skyhøyt.
Jøss, skriver jeg så mye om folk dere ikke kjenner og om ting dere ikke bryr dere om? Jøss, jeg har virkelig fritidsproblemer.
Og så må jeg få legge til at i år har jeg tenkt å arbeide litt med skolen. Snittet for å komme inn på musikk, dans, drama er visst skyhøyt.
Jøss, skriver jeg så mye om folk dere ikke kjenner og om ting dere ikke bryr dere om? Jøss, jeg har virkelig fritidsproblemer.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.